گل و گیاه

آموزش نگهداری از سیکلامن | تکثیر گل نگونسار

به نام خدا ، خیلی خوش اومدید به مجله اینترنتی زرین بانو ،  همونطور که می دونید ماه های سرد پاییز و زمستان از ماه هایی هستند که معدود گلهایی در اون ها به شگوفه نشسته و گل میدن . در این میان گل سیکلامن که در ایران به نگونسار نیز معروف است، یکی از گلهایی هست که در فصول پاییز و زمستان نیز گل های خیلی زیبا و قشنگی میده . در این پست از بخش آموزش نگهداری از گل و گیاه زرین بانو همراه ما باشید تا روش های نگهداری درست از این گیاه محبوب را به شما آموزش بدیم …

اصول نگهداری از گل سیکلامن

سیکلامن چیست ؟

سیکلامن یا نگونسار با نام علمی 0000 سرده ای از 23 گونه گیاه گل دار از تیره پامچال سانان است که بومی مدیترانه ، قفقاز و مناطقی از ایران می باشد . در ایران این گیاه در مناطقی از گلستان ، مازندران و همچنین در مناطق کوهستانی جنوب آذربایجان غربی و کردستان نیز قابل روییت می باشد .

همانگونه که اشاره شد ، سیکلامن از گیاهان زینتی می باشد که گونه هایی از آن در فصول سرد سال نیز به گل می نشیند و می تواند زینت بخش خانه و گلخانه ی شما باشد.

ساقه و برگ های سیکلامن :

ساقه ی سیکلامن در نزدیکی خاک قطور شده و تشکیل یک غده و یا ژوخه می دهد که برگ های گیاه به صورت مستقیم از این قده خارج می شوند . این قده در ابتدا به شکل تخم مرغی می باشد که با گذر زمان پهن تر می شود و سطح بیشتری از گلدان رو اشغال خواهد کرد .

نکته بسیار مهم : تمام قسمت های این گیاه سمی هستند و در صورت بلع، امکان ایجاد حساسیت و مشکلات گوارشی را خواهند داشت .

خاک مورد نیاز برای سیکلامن

گونه های مختلف نگون ساز :

سیکلامن همانطور که اشاره شد دارای 23 گونه ی شناخته شده است که از این میان برخی دو رنگ یا ابلغ بوده ، برخی دارای گلهای ابلغ ، برخی دارای گلهای پرپر ، برخی دارای برگ هایی با رگه ها و یا نقطه های نقره ای و … می باشند .

شرایط نگهدرای از سیکلامن :

گیاه سیکلامن با توجه به محل رویش طبیعی خودش گیاهی مقاوم هست ، اما عدم توجه به نیازهای این گیاه می تونه اسیب جدی به گیاه زده و علاوه بر اینکه شما رو از دیدن گلهای این گیاه زیبا محروم کنه ، باعث از بین رفتن گیاه هم بشه.

گل سیکلامن

خاک و تعویض گلدان سیکلامن :

با توجه به اینکه این گیاه دارای غده (ژوخه) می باشد ، خاک گیاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد . عدم توجه به خاک مناسب به راحتی سبب پوسیده شدن ژوخه و خراب شدن گیاه خواهد شد .

خاک مناسب می تونه از ترکیب های زیر انتخاب بشه :

ترکیب اول : خاک برگ + ماسه

ترکیب دوم : 2 تا 3 واحد خاک باغچه و خاک برگ به صورت مخلوط + 1 قسمت ماسه . سعی کنید ماسه ها کمی درشت باشن و در اصل سنگ ریزه ی میلیمیتری باشن تا باعث بشن خاک تهویه ی مناسبی به خود بگیره و در نتیجه زهکشی خاک مناسب باشه . در این حالت آب سریع از خاک عبور میکنه و از پوسیدگی غده جلوگیری می کنه .

ترکیب سوم : پیتماس + پرلیت + کوکوپیت . نکته ی مهم در این ترکیب این هست که باید مقدار پرلیت رو جوری تنظیم کنید که خاک به خوبی زهکشی داشته باشه و اب سریع عبور کنه . این ترکیب به دلیل وجود پیتماس بسیار مقوی هست و در رشد سریع گل موثر خواهد بود .

نکته : در ترکیب های اشاره شده یک هشتم واحد ورمی کومپست و یا کود حیوانی پوسیده هم بریزید بهتر هست.

به این نکته توجه داشته باشید که سیکلامن اصولا گیاه دو ساله هست و بیشتر از اون ارزش نگهداری نداره چرا که کیفیتش رو از دست میده و در اون طراوت قبلی نخواهد بود .

نور مورد نیاز سیکلامن برای گل دادن آن

نور :

در فصول گرم سال به هیچ وجه نباید در مقابل افتاب مستقیم قرار بگیرده . با توجه به اینکه گیاه خنک دوست هست ، در فصول گرم سال اون رو در محیط سایه و خنک قرار بدید تا طراوت و سرزندگی خودش رو حفظ کنه .

در فصول سرد سال هم در صورتی که آفتاب زیاد شدید نباشه، میشه در معرض افتاب مستقیم هم قرار بگیره که در گل دهی گیاه تاثیر موثری خواهد داشت . در صورتی هم که افتاب شدید باشه بهتره در نزدیکی پنجره و … نگهداری بشه .

تهویه :

این گیاه به هوای تازه بسیار علاقه منده و علاقه ی خودش رو با سرحال بودن برگها و گل دهی نشون میده . در صورتی که گیاه در ارتفاع قرار داشته باشه و دور و برش شلوغ نباشه رشد موثرتری از خودش نشون خواهد داشت. میتونید یه گلدون هم زیرش به صورت برعکس بزارید تا ارتفاعش بیشتر بشه ! برخی از گلخانه دارها همین کارو میکنن برای این گل !

محل نگهداری از نگون سار و تهویه هوا

آبیاری :

آبیاری گیاه به صورت مداوم و با توجه به خشک شدن سطح خاک باید انجام بشه . قبل از آبیاری حتما چک کنید که سطح خاک به اندازه ی 2 3 سانتی متر خشک باشه و بعد اقدام به آبیاری کنید .

یه مورد اینکه در صورتی که آبیاری دیر انجام بشه ، برگها بی حال میشن که نشان از کمبود آبیاری هستش ، از این طریق میتونید مشخص کنید که کی نیاز به ابیاری داره .

یه نکته ی دیگه هم اینکه حتما انتهای گلدانتون سوراخ داشته باشه تا اب در ته گلدان جمع نشه و باتلاقی نشه اصطلاحا . از طرفی دیگه اجازه ندید که اب در زیر گلدانی باقی بمونه ، در این حالت هم سریعا باعث خفگی ریشه و در نتیجه از بین رفتن گیاه خواهد شد .

دما :

سیکلامن گیاه خنک دوست هست و هوای خنک رو خیلی دوست داره . این از طبیعت گیاه هم سرچشمه میگیره . از این رو بهتره دمای محیط نگهداری این گل خنک باشه . دقت کنید که منفی 5 درجه خنک حساب نمیشه ها ! ده درجه برای مثال خنک هست و برای این گیاه بسیار ایده عال.

در فصول گرم سال حتما گیاه رو در نقطه ای که سایه هست و هوا خنکه نگهداری کنید . هوای گرم باعث بیحال شدن گیاه می شه و گیاه این مورد رو با برگهای پژمردش به اطلاع صاحبش می رسونه !

توجه کنید که در فصول گرم سال گیاه معمولا و اصولا گل نمیده ! چون خوابیده و داره خودش رو برای فصل گلدهی آماده می کنه.

نگهداری و کوددهی به سیکلامن

تغذیه :

با توجه به اینکه سیکلامن گیاهی گل ده هست پس نیاز حتمی به کود داره . اما کود زیاد و یا در مقابلش کود کم مانع از گلدهی گیاه خواهد شد . به طور میانگین بهتره هر دو هفته یکبار گیاه رو با کود NPK گلدهی با کد 12 12 36 آبیاریش بکنید . توجه کنید که بعد از دو بار استفاده از این کود بهتره بار سوم کود NPK سه بیست بدید تا برگها هم مقوی بشن به حد کافی .

یک مورد مهم در مورد گلهای گیاه این هست که در اواخر تابستان اگه گیاه گلی داد بهتره اون رو قطع کنید ! در این صورت قدرت گیاه از بین نمیره و خودش رو برای یه گل دهی مفصل در فصل سرد سال آماده می کنه .

نکته : در ماه های گرم سال نیازی به کود دادن نیست. یا برای مثال در این ایام کود دهی رو از 2 هفته یکبار به 5 هفته یکبار و به مقدار کمتر کاهش بدید . چون در این ایام گیاه خواب هست و نیازی به تغذیه نداره !

تکثیر :

گیاه از طریق بذر و همینطور تقسیم ژوخه قابل تکثیر هست .بیشتر تکثیر گیاه به صورت گلخانه ای و از طریق کاشت بذر هست . این گیاه رو نمیشه از طریق برگ تکثیر کرد ! حتما یا باید ژوخه باشه یا بذر .

مشکل گل ندادن سیکلامن

مشکلات و بیماری های سیکلامن :

سیکلامن گل نمیدهد.

یکی از مهمترین دلایلی که سیکلامن گل نمیدهد، عدم ایجاد توازن در شرایط اون هست . برای اینکه مطمئن بشید گیاهتون گل میده ، آب دهی اون رو مرتب کنید . مرتب بهش کود بدید .به هیچ وجه در آب دادن و کود دادن زیاده روی نکنید که در این صورت هم گل نخواهد داد .

سعی کنید اصلا جابجاش نکنید ، یه روز اینجا یه روز اونجا سبب میشه که گیاه به محیط عادت نکرده و گلی نده ! یه جای ثابت باشه حتما خودنمایی می کنه !

دمای خنک و هوای آزاد یا تهویه ی مناسب خیلی براش مناسبه ، برای همین سعی کنید که اگر در کنار گلای دیگه نگهداریش میکنید اون رو کمی در ارتفاع قرار بدید تا قشنگ نفش بکشه .

نور زیاد هم می تونه مانع از گل دهیش بشه .

گیاه کنه زده است .

کنه ی سیکلامن از معمولترین مشکلات کاربران هست که سبب پیچیدن برگها و گلها میشه . برای رفع اونها باید از کنه کشهایی مثل آبامکتین استفاده کنید .

تریپس :

تریپس را ریشک بال !! باعث ایجاد لکه ی قهوه ای رنگ در زیر و روی برگها میشه و به مرور برگهارو نابود میکنه . برای از بین بردن اون باید سمپاشی با کونوفیدور ، دیازینون و یا … صورت بگیره .

کوددهی و تغذیه سیکلامن

امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید و گل های زیبا و سرحالی رو پرورش بدید . هر گونه سوال و پرسشی داشتید حتما در بخش کامنت ها با ما در میان بذارید .

سلامت و تندرست باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#گلخانه زرین بانو
#سایتی-برای -خانواده-ایرانی

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم.متولد شهریور ۶۹ ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا