آموزش آشپزیغذای ایرانی

طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ

به نام خدا ، دوستان و همراهان نازنینم سلااام😍 خوووبید؟ به مجله ی خانوادگی زرین بانو خوش آمدید ، امروز هم با یک دستور آشپزی دیگه مهمان نگاه مهربونتون هستیم. امروز قصد دارم طرز تهیه استانبولی پلو با روش دمی رو خدمتتون آموزش بدم.ی غذای ایرانی فوق العاده خوشمزه و راحت که با کمترین مواد در زمان خیلی کم آماده میشه

اکثر خانمای ایرانی استانبولی پلو رو بلدن مخصوصا مامانا😍 ولی ی ریزه کاریایی داره که دونستنش برای خانم های جوان و عروس خانم های گل خالی از لطف نیست.

استانبولی‌پلو یا دمی گوجه‌فرنگی یکی از خوراک‌های قدیمی ایرانی است که اساس آن بر استفاده از برنج است.طرز تهیه این غذا در دوره قاجار از ترکیه به ایران وارد شده.

طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ

استانبولی پلو بنا به ذائقه خانواده ها به روش های مختلفی طبخ میشه و انواع مختلفی داره مثل استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی،استانبولی پلو با مرغ،استانبولی پلو با سویا ،استانبولی پلو با لوبیا سبز و … ساده ترین استانبولی با سیب زمینی و گوجه و بدون گوشت طبخ میشه.

برای مشاهده ی طرز تهیه استانبولی پلو به روش کته ای روی لینک مقابل کلیک کنید : روش پختن استانبولی کته ای

بریم که درست کنیم استانبولی پلوی خوشمزه با مرغ 😍😋

شما می تونید استانبولی پلو رو به شکل دمی هم درست کنید و برای اینکه مجلسی تر و پر پیمون تر باشه مرغ هم بهش اضافه کنید.

✔️مواد لازم برای تهیه استانبولی پلو با مرغ

برنج 3 پیمانه
پیاز 2 عدد
سینه ی مرغ 1 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق
گوجه فرنگی 1 عدد
نمک ،فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم
زعفران 2 قاشق غذاخوری در صورت تمایل
کره 1 قاشق غذاخوری در صورت تمایل

✔️طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ

ابتدا مرغ رو شسته و داخل قابلمه می گذاریم و شعله را متوسط می کنیم .مرغ رو چند دقیقه ای بدون آب و روغن داخل قابلمه جابه جا می کنیم زمانی که آبش کشیده شد و رنگ مرغ سفید شد یک عدد پیاز رو نگینی خرد می کنیم و اضافه می کنیم چند قاشق هم روغن مایع اضافه می کنیم.

چند دقیقه ای با هم تفت می دهیم.سپس نمک ،فلفل سیاه و زردچوبه رو اضافه می کنیم.و در نهایت اندازه ی یک لیوان آب جوش اضافه می کنیم.درب قابلمه رو می گذاریم و شعله رو ملایم می کنیم تا به خوبی بپزد. هر از گاهی به مرغ سر بزنید و اگر نپخته باشد و آبش کشیده شده باشد می توانید مقداری دیگر آب اضافه کنید.

بعد از پخت ،مرغ رو ریش ریش می کنیم.

در مرحله ی بعد یک عدد پیاز رو نگینی خرد می کنیم و تفت می دهیم.زردچوبه و فلفل سیاه رو هم اضافه می کنیم.زمانی که پیاز طلایی و سبک شد مرغ های ریش ریش شده را اضافه می کنیم.گوجه فرنگی خرد شده را نیز اضافه می کنیم.

یک قاشق رب گوجه را نیز با چند قاشق آب مرغ مخلوط و رقیق کرده و روی مواد می ریزیم و اضافه می دهیم چند دقیقه ای بپزد.اضافه کردن سیب زمینی هم ضروری نیست چون پلو گوشت داره ولی اگر دوست داشتید می تونید سیب زمینی رو جداگانه سرخ کنید و به مواد پلو اضافه کنید.

و حالاا برنج ، قابلمه ای رو تا نصف آب جوش می ریزیم.روی گاز قرار می دهیم.زمانی که شروع به جوشیدن کرد برنج رو شسته ،آبکش کرده و داخلش می ریزیم.

مقداری نمک هم اضافه می کنیم. بعد از 10-15دقیقه که برنج ها نیم پز شد (می توانید یک دانه برنج رو بین دو انگشت فشار بدید اگه اطرافش نرم بود و مغزش سفت بود یعنی نیم پز شده ) برنج رو از شعله برمی داریم و آبکش می کنیم.

کف قابلمه را مقداری روغن مایع می ریزیم و ته دیگ مورد علاقه نان لواش یا سیب زمینی حلقه حلقه شده را کف قابلمه می چینیم و مقداری از برنج رو می ریزیم و مقداری از مواد پلو لایه لایه می ریزیم. و روی شعله ی ملایم گاز قرار می دهیم.

نصف لیوان آب مرغ هم روی برنج برای خوشمزه شدن می ریزیم و چند قاشق زعفران و اگر تمایل داشتید یک قاشق کره روی برنج می گذاریم.اگر هم کره دوست نداشتید مقداری روغن مایع روی برنج می گردانیم.

و حالا درب قابلمه را دم کنی می گذاریم و اجازه می دهیم دم بکشد.

بعد از پخت در دیس مورد نظر می کشیم و سرو می کنیم.

بفرمایید پلوی خوشمزه ما آمادس

نوش جان😊

طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ

امیدوارم این غذای خوشمزه رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

لحظاتتون به کام
حق یارتون🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#آشپزخانه ی من
#سایتی برای تمام بانوان زرین سرزمینم

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

‫5/5 ‏‫(3 نظر)‬

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم.متولد شهریور ۶۹ ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا