سلامت

معرفی انواع مختلف شیر | شیر پاستوریزه ، استرلیزه ، هموژنیزه و …

کدام شیر برای ما مناسب است ؟

به نام خدا ، کدبانو های عزیز سلاااام😍 ، خوووبید؟ آرزو می کنم همیشه سلامت و سرزنده باشید. در بخش سلامت زرین بانو مهمان نگاهتون هستیم. دوستان خوبم همین طور که می دونید شیر پر خاصیت ترین ماده ی غذایی برای سنین مختلف ما انسان هاست و هر چقدر از فواید شیر بر سلامت جسم بگیم، بازم کم گفتیم.

شما چی شیر دوست دارید؟ ترجیح می دید شیر مصرفیتون رو از شیر های پاستوریزه ای صنعتی تهیه کنید؟ و یا از دامداری ها شیر فله ای تهیه می کنید؟ چقدر اطلاعات در مورد شیر پاستوریزه دارید؟

معرفی انواع شیر

حتما زمانی که به فروشگاه یا سوپر مارکت محلتون مراجعه می کنید.انواع شیرهای پاستوریزه با نام های مختلف ،همونیژه ،استریلیزه و غیره رو مشاهده می کنید و ممکنه این اندازه تنوع اگر اطلاعات کافی نداشته باشید شما رو کمی گیج کننده در این مقاله سعی می کنیم شما عزیزان رو با انوع شیر پاستوریزه آشنا کنیم. تا با اطلاع کافی، مناسب ترین شیر رو انتخاب و مصرف کنید.و از فواید آن بر جسمتون بهرمند بشید.

در ادامه با زرین بانو همراه باشید.

شیر پاستوریزه

شیر خام به شدت مستعد فساد است و در هر شرایطی چه در مغازه و چه در منزل در مدت کوتاهی فاسد می شود. در جهت از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا و به حداقل رساندن تعداد میکروارگانیسم های عامل فساد شیر، شیر خام طی فرایند پاستوریزاسیون در دمای 72-75 درجه به مدت 15-20 ثانیه حرارت داده می شود، سپس به سرعت تا دمای کمتر از 5 درجه سانتیگراد خنک می شود.

پس توجه داشته باشید که در شیر پاستوریزه تعداد کمی از این میکروارگانیسم ها به شکل غیر فعال و بدون ضرر هنوز وجود دارند که معمولا طی چند روز حتی در سرمای یخچال به حالت فعال در می آیند. بنابراین طول عمر این شیر کم است، باید در یخچال نگهداری شود و قبل از فعال شدن میکروارگانیسم ها یعنی طی 2 الی 3 روز باید مصرف شود

معرفی انواع شیر

شیر استریلیزه

باور بسیار اشتباهی در میان مردم وجود دارد مبنی بر اینکه شیر استریل به دلیل طول عمر نگهداری طولانی حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده است و ارزش تغذیه ای آن پایین است، اما در واقعیت هیچ ماده افزودنی به شیر استریل اضافه نمی شود و این شیر به دلیل اینکه تحت حرارت بالا تهیه می شود دیر تر فاسد شده و دارای عمر نگهداری بالایی است.

شیر خام طی فرایند استریلیزاسیون در دمای 140 درجه سانتیگراد به مدت 2-5 ثانیه حرارت داده می شود و همه میکروارگانیسم های عامل فساد شیر و بیماری زا از بین می روند. طی این فرایند ارزش غذایی شیر تغییر محسوسی نمی کند این در حالیست که اگر شیر خام را به روش سنتی حرارت دهید ارزش غذایی آن خیلی بیشتر کاهش می یابد .

معرفی انواع شیر

شیر استریل را پیش از باز کردن درب تا 6 ماه و بیشتر می توانید در خارج از یخچال و در دمای اتاق نگه داری کنید و پس از باز کردن درب آن نیز معمولا تا دو هفته و گاهی بیشتر می توانید در یخچال نگهداری کنید.

شیر هموژنیزه

هموژنیزاسیون فرآیندی است که طی آن آنزیم لیپاز در شیر غیر فعال شده و ذرات چربی شیر تحت فشار به ذرات بسیار کوچک در حد 5 میکرون و کوچکتر تبدیل می شوند پس از این فرایند لایه چربی روی شیر تشکیل نمی شود و رنگ  شیر روشن تر و طعم شیر بهتر می شود و به دلیل تعداد گلبول های چربی بیشتر و کوچکتر تولید دلمه نرم کرده و راحت تر هضم می شود.

معرفی انواع شیر

شیر بدون لاکتوز

برخی افراد پس از نوشیدن شیر دچار دل درد، نفخ و حتی اسهال و حالت تهوع می شوند. این افراد دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز هستند. عامل ایجاد کننده این مشکل قند شیر یعنی لاکتوز است. این افراد دچار کمبود آنزیم تجزیه کننده این قند یعنی آنزیم لاکتاز هستند و سیستم گوارشی شان نمی تواند قند لاکتوز را تجزیه و هضم کند.

لاکتوز بدون تغییر و تجزیه وارد روده بزرگ شده و تحت تاثیر میکروارگانیسم های روده تخمیر شده، اسید لاکتیک و اسید های چرب کوتاه تولید می کند و در نهایت منجر به ایجاد ناراحتی های گوارشی می شود.

جهت تولید شیر بدون لاکتوز، طی فرایندی آنزیم لاکتاز به شیر اضافه شده و لاکتوز موجود در شیر را به قند های ساده مانند گلوکز و گالاکتوز تجزیه می کند، این قند ها دارای طعم شیرین تری نسبت به لاکتوز می باشند و به همین دلیل طعم شیر بدون لاکتوز کمی شیرین است، علاوه بر این قند شیر یعنی لاکتوز در سفید بودن رنگ شیر تاثیر دارد و به علت حذف لاکتوز رنگ شیر بدون لاکتوز کمی تیره تر است.

معرفی انواع شیر

نکته : اگر نوشیدن شیر معمولی در شما احساس نفخ و دل درد در حد خیلی کم و قابل چشم پوشی ایجاد می کند به هیچ وجه مصرف شیر را به طور کامل قطع نکنید و یا به سراغ شیرهای بدون لاکتوز نروید، زیرا قند لاکتوز موجود در شیر می تواند بدن را به تولید آنزیم لاکتاز تحریک کند و شما با کنار گذاشتن مصرف شیر و یا جایگزین کردن آن با شیر بدون لاکتوز ممکن است با گذشت زمان به عارضه عدم تحمل لاکتوز مبتلا شوید و یا علائم این عارضه در شما شدید تر شود.

نکته دیگری که باید مورد توجه مصرف کنندگان قرار بگیرد این است که ارزش غذایی این نوع شیر با شیر لاکتوز دار تفاوتی ندارد.

بیشتر بخوانیم : برای اینکه بیشتر در مورد پروبیوتیک و خواص آن بدانید روی لینک مقابل کلیک کنید : پروبیوتیک چیست و چرا باید آن را استفاده کرد ؟

امیدوارم اطلاعات مفیدی رو خدمتتون ارائه کرده باشیم.

سلامت و تندرست باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش سلامت
#سایتی برای تمام بانوان ایران زمین

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا