خواص گیاهان داروییسلامت

بابونه | خواص شگفت انگیز داروخانه سیار

امروز در بخش سلامت زرین بانو با معرفی بابونه یکی از گیاهان دارویی بسیار پرخواصیت در خدمت شما هستیم، اگر می خواهید در مورد این گیاه بی نظیر و خواص درمانی اون بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

خواص بابونه

بابونه گیاهی است با طعم گرم و خشک و با خواص فوق العاده ای که دارد از روزگاران گذشته در درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه نیز در طب سنتی هزاران خاصیت از جمله درمان بیماری های معده، تقویت مغز و اعصاب،درمان بی خوابی برای این گیاه دارویی شناسایی شده و برای استفاده توصیه می شود.

بابونه چیست؟

بابونه گیاهی است یک ساله و معطر با گل های کوچک سفید و زرد با ارتفاع حدودا 30 سانتی متر که به صورت خود رو در کنار جاده ها مزارع و شن زار ها رشد می کند. اگر در فصل بهار به چمن زار ها دقت کرده باشید حتما این گیاه با ارزش را خواهید دید.

بابونه در دسته ی گیاهان کانسیان-مرکبان است. وبومی غرب اروپا وشمال آفریقا است و انواع مختلفی دارد که در میان آنها بابونه ی رومی و آلمانی از شهرت بیشتری برخوردارند.

یک فنجان دم نوش بابونه حاوی 2 کالری ،2 میلی گرم سدیم و بدون کلسترول می باشد.فراورده های بابونه شامل دمنوش بابونه،روغن بابونه،کرم بابونه،لوسیون بابونه و قطره ی خوراکی بابونه است که در بازار موجود می باشد.

خواص بابونه

خواص درمانی بابونه

1- درمان بیماری های معده و دستگاه گوارش

یکی از مهم ترین خاصیت های بابونه درمان زخم معده و ورم معده می باشد. اگر ازخوردن انواع قرص های شیمیایی خسته شده اید و نتیجه ی دلخواه را نگرفته اید دمنوش بابونه بخورید.

2- تقویت کننده ی مغز و اعصاب

بابونه خاصیت آرام بخشی دارد و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.همچنین خواب آور است.و باعث بهبود کیفیت خواب شبانه می شود. اگر دچار کم خوابی یا بی خوابی هستید می توانید شب ها نیم ساعت قبل از خواب یک لیوان دمنوش بابونه میل کنید، دمنوش ترکیبی است از یک قاشق غذا خوری بابونه خشک با یک لیوان آب جوش روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد.بعد از 10 دقبقه میل کنید.

3- درمان درد های عضلانی و سردرد

بابونه به عنوان یک آسپرین طبیعی در درمان انواع درد های عضلانی کمر درد ،پا درد در بیماران آرتروزی و روماتیسمی موثر است .همچنین درد های دوران قاعدگی را بهبود می بخشد. و در درمان سردرد بسیار مفید است.همچنین اختلالات دوران یائسگی را بر طرف می کند.

اگر در دوران یائسگی هستید می توانید روزنه از این دمنوش تهیه و میل کنید.
4- تقویت قوای جنسی

از ریشه ی بابونه برای تقویت قوای جنسی استفاده میشود.

5- ادرار آور

بابونه خاصیت ادرار آوری دارد به همین دلیل در از بین بردن سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. همچنین اگر افرادی که قطره قطره ادرار می کنند از آن استفاده کنند بهبود می یابند.

6- درمان سرما خوردگی:

بابونه به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی که دارد در درمان خانگی سرماخوردگی بسیار موثر است.خوردن روزانه 3 لیوان دمنوش بابونه به همراه عسل سرما خوردگی را بهبود می بخشد.

همچنین بخور بابونه مجاری تنفسی را پاکسازی کرده و عفونت ها را از بین می برد و گلودرد را تسکین می دهد.برای خانم های بردار که در این دوران هستند و نمی توانند از قرص استفاده کنند پیشنهاد فوق العاده خوردن دمنوش بابونه و بخور کردن با بابونه است.

خواص بابونه برای پوست

بابونه دارای خواصی مثل ضد التهابات پوستی،رفع جوش و آکنه،درمان زخم ها،درمان سوختگی ها ،تقویت کننده ی پوست،ضد عفونی کننده،ضد ورم و قرمزی پوست می باشد.

خواص بابونه

طرز تهیه مرهم بابونه:

چند قاشق بابونه ی خشک را یک لیوان آب جوش بجوشانید و بعد از سرد شدن از صافی رد کنید و آب آن را روی پوست بزنید.این عمل را روزانه چند بار تا بهبودی تکرار کنید. همچنین برای درمان سوختگی ها می توانید پماد حاوی بابونه را از داروخانه ها تهیه کرده و استفاده نمایید، بسیار موثر است.

همچنین برای افرادی که به سلامت پوست خود اهمیت می دهند بخور بابونه بسبار مفید است. بخور بابونه باعث تحریک گردش خون در صورت شده و التهابات پوستی و اکنه ها و جوش ها را بهبود می بخشد و به دلبل خاصیت ضد عفونی کنندگی و پاک کنندگی که دارد سلامت و درخشندگی و پاکسازی صورت شما را به ارمغان می آورد و همچنین از چین و چروک و پیری پوست جلوگیری می کند.

خواص بابونه برای مو

بابونه دارای خواص بی نظیری برای مو می باشد.

خواص بابونه

1- رنگ موهایتان را روشن تر و درخشان تر می کند:

بابونه ماده ایست طبیعی که رنگ موهایتان را چند درجه روشن تر می کند بدون اینکه کوچکترین آسیبی به مو هایتان برساند.

2- ضد شوره و ضد موخوره :

بابونه شوره ی سر را رفع می کند و التهابات پوستی را بهبود می بخشد.و سلامت پوست شما را به ارمغان می آورد. همچنین با موخوره مبارزه کرده و آسیب های پوستی را درمان می کند.

3- نرمی و لطافت پوست :

بابونه باعث نرمی و لطافت موهای شما میشود و حس خوبی به شما می دهد.

به دلیل همین خواص بی نظیر با بونه است که از آن در تولید انواع شامپو ها استفاده می شود.

روغن بابونه :

روغن بابونه به دلیل اینکه سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست در در مان مشکلات پوستی از جمله التهابات پوستی، اگزما، خارش سوزش پوست، آفتاب سوختگی، درمان جای جوش ، آکنه و زخم های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جای نیش حشرات را بهبود می بخشد.

روغن بابونه برای تسکین کمر درد و درد های عضلانی بسیار موثر است.

عرق بابونه:

عرق بابونه را در فصل بهار که این گیاه در همه جا یافت می شود می گیرند. عرق بابونه همه ی خواص چای بابونه را دارد.و در درمان زخم معده و مشکلات گوارشی بسیار موثر است.شما می توانید قبل از هر وعده غذا یک فنجان از عرق بابونه میل نمایید.

خواص بابونه

ماسک بابونه برای مو

اگر می خواهید خودتان در منزل ماسک بابونه برای موهایتان درست کنید می توانید دو عدد چای کیسه ای بابوبه را در دو سه لیوان آب جوش بریزید و بگذارید نیم ساعت بجوشد.بعد زیر آن را خاموش کنید تا خنک شود.شما می توانید بعد از حموم که موهایتان تمیز و خیس است موهایتان را با آن آبکش کنید و سپس خشک کنید.

اگر بابونه را به صورت کیسه ای ندارید می توانید بعد از جوشاندن محلول را درون پارچه ای تمیز بریزد و از صافی رد کنید و استفاده نمایید.

نکته: بعد از آبکشی با بابونه دیگر به موهایتان آب نزنید.

خواص بابونه

طرز تهیه دمنوش بابونه:

برای هر لیوان آب جوش می توانید یک قاشق گل بابونه ی خشک شده را بربزید و روی سماور یا کتری قرار دهید تا دم بکشد.می توانید برای خوش مزه شدن آن مقداری نبات نیز درون آن بریزد.بعد از 10 دقبقه میل نمایید.

طریقه ی مصرف :

دمنوش بابونه را می توانید روزانه تا 3لیوان نیز مصرف کنید.برای بی خوابی شب ها نیم ساعت قبل از خواب برای درمان رخم معده صبح ها ناشتا و برای سایر فواید آن در طول روز می توانید مصرف کنید.

خواص بابونه

مضررات بابونه

1- استفاده از دمنوش بابونه برای زنان باردار ممنوع است، زیرا به دلیل خاصیت شل کنندگی رحم و قاعده آور بودن می تواند باعث سقط جنین شود.

2- بابونه در بعضی افراد ممکن است ایجاد حساسیت کند لذا قبل از استفاده مداوم مقداری کمی از آن را میل کنید و در صورت نداشتن حساسیت ادامه دهید.

3- استفاده ازبابونه به همراه داروهایی مثل بنزودیازپین ، وافارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق کننده ی خون و همچنین الکل ممنوع است.

هشدار : در مصرف بابونه یا هر گیاه دارویی دیگر زیاده روی نکنید.

امیدوارم مطالب عنوان شده شما عزیزان را در شناخت هر چه بیشتر گیاه بابونه و خواص درمانی آن کمک کرده باشد و این دمنوش سالم را تهیه کرده و از عطر دلنشین و آرام بخش آن لذت ببرید.

سلامت و تندرست باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش سلامت
#سایتی -برای -خانواده -ایرانی

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

توجه : تمامی مطالب موجود در بخش سلامت و پزشکی زرین بانو ، فقط جنبه ی اطلاع رسانی و آگاهی دارد و نباید جایگزین تجویز پزشک تلقی شود.

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم.متولد شهریور ۶۹ ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا