نکات آشپزی

تفاوت قند و شکر در چیست ؟ | آیا هر دو به یک مقدار مضرند ؟

سلاممم خدمت تمامی دوستان و همراهان همیشگی سایت زرین بانو . در این مقاله می خوایم در مورد قند و شکر و تفاوت ها و شباهت های اونها صحبت کنیم . با زرین بانو همراه باشید …

همانطور که میدانیم قند و شکر شیرین کننده هایی هستند که از نیشکر و چغندر تهیه می شوند. برای تهیه شکر ابتدا از نیشکر و یا چغندر شکر مایع گرفته می شود، ناخالصی های این محلول گرفته شده و محلول حرارت داده می شود و کریستال های شکر خام تشکیل می شوند سپس به این محلول برخی مواد شیمیایی افزوده شده و دوباره حرارت داده می شود.

تفاوت قند با شکر

طی مراحل حرارت دهی کریستالهای شکر تشکیل شده و رطوبت کریستال ها تا حد زیادی گرفته می شود، کاهش رطوبت شکر نگهداری آن را نیز آسان می کند.

انواع شکر : 

در بازار دو نوع شکر وجود دارد: شکر سفید و شکر قهوه ای . شکر قهوه ای نیز دارای دو نوع سبک ( حاوی 3.5 درصد ملاس) و تیره ( حاوی 6.5 درصد ملاس) است. در طول انجام مراحل تولید کریستال های شکر شربت تیره رنگی جدا می شود که نام آن ملاس است.

رنگ ملاس قهوه ای بوده و دارای آنتی اکسیدان ها پتاسیم، آهن، منیزیم و کلسیم می باشد. برای تولید شکر قهوه ای مقدار بسیار اندکی ملاس به شکر سفید افزوده می شود، اما این مقدار ملاس بسیار نا چیز است و تفاوت زیادی در ارزش غذایی و کالری شکر قهوه ای ایجاد نمی کند. شکر قهوه ای کمی طعم کاراملی دارد و دارای کریستالهای درشت تری نسبت به شکر سفید است و آهسته تر در آب حل می شود.

همانطور که قبلا گفتیم شکر قهوه ای دارای دو نوع سبک و تیره است که این تفاوت بر اساس میزان ملاس ایجاد می شود یعنی شکر قهوه ای تیره ملاس بیشتر و بنابراین ارزش تغذیه ای بیشتری دارد. شاید مصرف شکر قهوه ای اندکی بهتر از شکر سفید باشد اما در حال زیاده روی در مصرف هر دوی آنها عواقب خطرناکی برای سلامتی انسان دارد.

تفاوت قند و شکر

میان قند و شکر تنها یک تفاوت وجود دارد و آن هم شکل ظاهری آنها است و غیر از این مورد هیچ تفاوت دیگری بین انها وجود ندارد. هر دوی قند و شکر از مولکول های ساکاروز تشکیل شده اند، هر مولکول ساکاروز نیز از یک مولکول گلوکز و یک مولکول فروکتوز تشکیل شده است.

در واقع پس از انجام مراحلی در کارخانجات تولید قند، کریستال های شکر به حبه های قند تبدیل می شوند. به طور ساده و خلاصه شکر در آب حل شده و به وسیله مواد رنگبر و یا زغال رنگ گیری می شود، سپس در آپارات قند پخته شده و سرد می شود و کریستالهای قند تشکیل می شوند. سپس در سانتریفیوژ ناخاصی ها گرفته شده و بعد از این مرحله این کریستالها پرس شده و به اصطلاح به شکل کله قند در می آید. این کله قند ها در محیط گرم قرار گرفته و خشک می شوند، سپس به شکل و اندازه دلخواه برش داده شده و به شکل حبه های قند درمی آیند.

نبات چیست ؟

شکر، قند و نبات هر سه از بلور های ساکارز تشکیل شده اند و فقط شکل و تراکم این کریستال ها در آنها متفاوت است. کریستال های موجود در نبات بسیار بزرگتر از کریستال های موجود در قند و شکر است. زمانیکه بلورهای قند و شکر را در محلول غلیظ آب قند(محلول اشباع) رشد می دهیم این بلور ها بزرگ شده و به نبات تبدیل می شوند.

هیچ تفاوتی میان میزان کالری این سه ماده شیرین کننده وجود ندارد. بسیاری از مردم و پزشکان طب سنتی معتقدند نبات به دلیل شکل و وضعیت خاص بلورهایش دارای طبع گرم می باشد و برلی افراد سرد مزاج مفید بوده و در کاهش مشکلات دستگاه گوارشی مانند نفخ و دل درد موثر است. با وجود اینکه تجربه صحت این مطلب را تایید می کند تاکنون هیچگونه آزمایش و تلاش علمی در جهت تایید این مطلب انجام نگرفته است.

تفاوت قند و شکر با شیرین کننده های مصنوعی

بسیاری از مصرف کنندگان قند و شکر از مضرات این مواد و تاثیرات منفی که بر روی سلامت عمومی بدن و پوسیدگی دندان مشکلات قلبی و افزایش وزن دارند آگاه هستند، اما طعم خوشایند شیرینی و احساس خوشی و آرامش پس از مصرف آن مانع از کنار گذاشتن مصرف این مواد می شود.

امروزه یکی از راه حل هایی که برای جلوگیری از تاثیرات منفی مصرف قند و شکر بر بدن ارائه می شود استفاده از شیرین کننده های مصنوعی است. شیرین کننده های مصنوعی به اشکال مختلف در بازار فروخته می شوند و در برخی مواد غذایی مانند کنسرو ها، آدامس ها، نوشابه های گاز دار، ژله ها و … به کار می روند. این شیرین کننده ها دارای انواع مختلفی هستند و از مواد طبیعی، گیاهی، شیمیایی و حتی از خود شکر تهیه می شوند.

این مواد چندین برابر شکر معمولی شیرین هستند بنابراین در مقادیر بسیار اندک استفاده می شوند. این شیرین کننده ها برخلاف قند و شکر سطح قند خون را به سرعت افزایش نمی دهند و مصرف آنها هیچ کالری وارد بدن شما نمی کند و موجب افزایش وزن شما نمی شود، همچنین برای بیماران دیابتی بسیار مناسب هستند.اما تحقیقات علمی که در سالهای اخیر بر روی شیرین کننده های مصنوعی انجام شده است نشان داده است که زیاده روی در مصرف این مواد نتایج بسیار بدی بر بدن دارد.

برخی از آنان سرطان زا شناخته شده و به کل از بازار حذف شده اند، برخی موجب افزایش اشتها و به دنبال آن چاقی می شوند، عده ای نیز بر روی میکروارگانیسم های مفید و ضروری موجود در دستگاه گوارش تاثیر منفی می گذارند. بنابراین اگر شما هم از طرفداران مصرف این شیرین کننده ها هستید در انتخاب و میزان مصرف آن دقت کنید تا از عوارض مصرف آنها مصون بمانید.

امیدوارم که این مقاله برای تمامی دوستان مفید واقع شده باشه . ما رو از کامنت های زیباتون محروم نکنید ، حتما اگه پیشنهاد و یا انتقادی داشته باشید با ما در میان بزارید …

سلامتی و تندرستی شما آرزوی قلبی زرین بانوست.

شاد و پیروز باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش سلامت
#سایتی برای تمام بانوان ایرانی

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا