خواص گیاهان داروییسلامت

خواص سیاه دانه | مضرات سیاه دانه | موارد مصرف

به نام خدا، در طبیعت گیاهان بسیاری وجود دارد که خاصیت دارویی داشته و برای سلامتی و درمان بیماری ها مفید اند. یکی از این گیاهان دارویی سیاه دانه می باشد. آیا تا کنون نام سیاه دانه را شنیده اید؟ آیا از خواص دارویی آن آگاهید؟ آیا تاکنون سیاه دانه مصرف کرده اید؟ برای چه بیماریی؟و آیا نتیجه ی دلخواه را گرفته اید؟ دعوت می کنم در ادامه با زرین بانو همراه باشید تا این گیاه پر خاصیت و شگفت انگیز را بیشتر بشناسید.

سیاه دانه چیست؟

سیاه‌دانه، یا «شونیز» ( Nigella Sativa) گیاهی است از راستهٔ گل‌های ساعت و تیرهٔ آلالگان ،یک ساله و بومی جنوب غربی آسیا است. سیاه‌دانه مزه‌ای تلخ و ادویه‌ای دارد با کمی ته‌مزهٔ توت فرنگی. سیاه دانه دارای اثر قاعده‌آور، ضد کرم، ضد باکتری، مسهل و زیادکننده ترشحات شیر است.

خواص سیاه دانه

✔️در ایران این گیاه به‌ویژه در اراک و اصفهان به فراوانی می‌روید.

از دانهٔ این گیاه به عنوان دارو استفاده می‌شود. سیاه دانه دارای نام های دیگری چون سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی و خلفه که در اراک به این نام مشهور است. از سیاه دانه به صورت پودر سیاه دانه،روغن سیاه دانه ،کپسول مکمل غذایی حاوی سیاه دانه استفاده می شود.

◾️ترکیبات شیمیایی :

سیاه دانه حاوی اسیدهای آمینه، پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها، روغن‌های فرار و غیرفرار، آلکالوئیدها، ساپونین ، فیبر ،کلسیم، آهن، پتاسیم ، سدیم ، ویتامین های A، B1، B2، C، نیاسین و B3 می باشد.

خواص سیاه دانه

✔️جدول ارزش غذایی سیاه دانه (100 گرم)

کالری 345 کیلوکالری
چربی 15 گرم
کربوهیدرات 52 گرم
پروتئین 16 گرم
فیبر 40 گرم

سیاه دانه طبیعتی گرم و خشک دارد.

✔️خواص معجزه آسای سیاه دانه به دلیل دارا بودن سه ترکیب اصلی کینون، تیمویدروکینونو تیمول می باشد. این سه ماده دارای خاصیت ضدقارچی، آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار قوی می باشند.

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) می فرمایند: «الحبّه السّوداء شفاء لکلّ داء» سیاه دانه دارویی مؤثّر در برابر هر بیماری است.

خواص سیاه دانه : 

در اینجا تعدادی از مهم ترین خواص سیاه دانه این معجزه ی طبیعت آورده می شود.

1-سیاه دانه و کاهش کلسترول

مقادیر بالای کلسترول در خون خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. سیاه دانه با کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب سلامت قلب شما را تضمین می کند.

توصیه : روزانه ۲ گرم سیاه دانه به‌مدت ۱۲ هفته مصرف کنید شاهد کاهش کلسترول کل و کلسترول بد خونتان خواهید بود.

خواص سیاه دانه

2-سیاه دانه ضد باکتری است.

سیاه دانه به‌اندازهٔ مصرف آنتی‌بیوتیک در درمان عفونت مؤثر است. حتی یک سری از باکتری‌ها هستند که درمان آنها دشوار است و در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند. سیاه دانه می تواند این نوع باکتری‌ها رانیز نابود کند. همچنین سیاه دانه تب بر است.

3-سیاه دانه ضد التهاب است.

سیاه دانه خاصیت ضد التهابی قویی دارد و مصرف موضعی روغن سیاه دانه بر مفاصل بیماران رماتیسمی موجب کاهش التهاب و درد در آن ها می شود.

توصیه : برای تسکین روماتیسم با روغن سیاه دانه یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی نموده و استراحت کنید.

4-سیاه دانه و دستگاه گوارش

مصرف سیاه دانه برای تنظیم دستگاه گوارش مفید است و زخم معده را درمان می کند. همچنین سیاه دانه برای کاهش نفخ شکم و دفع گاز های معده موثر است. گفته می شود استفاده سیاه دانه همراه با سرکه باعث دفع کرم دستگاه گوارشی نیز می شود.

5-سیاه دانه و دیابت

سیاه دانه باعث تنظیم قند خون می شود.از این رو مصرف آن برای افراد دیابتی بسیار مفید است. از علاءم قند خون بالا تشنگی زیاد،کاهش وزن،اختلال در تمرکز و..است که در بلند مدت می تواند باعث از بین بردن بینایی و بهبود نیافتن زخم ها شود.

خواص سیاه دانه

6-سیاه دانه و کبد

سیاه دانه می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌ها محافظت کند. کبد یک عضو بسیار مهم بدن است. کبد به دفع سموم، پردازش داروها، پردازش مواد مغذی و تولید پروتئین‌ها و مواد شیمیایی حیاتی برای سلامتی کمک می‌کند.

7-سیاه دانه ضد سرطان است.

سیاه دانه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان جلوگیری کنند.

◾️چند توصیه در مورد مصرف سیاه دانه :

✔️ افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند.

✔️ برای درمان سرگیجه و درد گوش : یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا 11 روز ادامه دهید.

✔️ برای درمان اسهال، 1 یا 2 قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با ماست مخلوط کرده و مصرف کنید.

خواص سیاه دانه

◾️سباه دانه و زنان

◀️سیاه دانه قاعده آور است و قاعدگی را تنظیم می کند: روغن سیاه دانه در کنترل و درمان انواع اختلالات متابولیک و تنظیم دوره قاعدگی زنان نیز تاثیر مثبت دارد و ناراحتی های مربوط به رحم و ضعف جنسی را بهبود می بخشد.

◀️ برای تسکین درد رحم و پس از درد زایمان استفاده از مخلوط سیاه دانه آسیاب شده با عسل مفید است.

◀️مصرف سیاه دانه در دوران شیردهی باعث افزایش شیر مادر می شود.

خواص سیاه دانه

◾️سیاه دانه و مردان :

سیاه دانه افزایش دهنده طبیعی میل جنسی است و با افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری حاصل از کمبود تعداد اسپرم برای مردان مفید است.

◾️سیاه دانه و سلامت پوست

مصرف سیاه دانه به دلیل آنتی اکسیدان های فراوان آن برای پوست مفید است و جوش های زیرپوستی را درمان می کند.

توصیه : می توانید پودر سیاه دانه را با روغن کنجد مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید و بعد از 20 دقیقه بشویید.

خواص سیاه دانه

◾️سیاه دانه و سلامت مو

مصرف سیاه دانه برای درمان ریزش مو وبازیابی مو های ریخته شده بسیار مفید است و سلامت موهای شما را تضمین می کند.

توصیه : می توانید نیم ساعت قبل از حمام موهایتان را با روغن سیاه دانه چرب کنید و به آرامی ماساژ دهید.

✔️برای برخورداری از هزاران خاصیت سیاه دانه ،سیاه دانه را به همراه عسل مصرف کنید تا از خواص این معجون بی نظیر بر خوردار شوید.

خواص سیاه دانه

◾️مقدار مناسب مصرف سیاه دانه

مقدار مناسب مصرف سیاه دانه ۱ یا ۲ قاشق چای‌‌خوری روغن سیاه دانه یا ۲ عدد کپسول آن در روز است. کپسول‌های سیاه دانه معمولا محتوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم از آن هستند.

❌❌❌هشدار هایی در مصرف سیاه دانه

◀️مصرف سیاه دانه در بعضی از افراد ممکن است باعث آلرژی وحساسیت پوستی شود.وبا علایمی چون جوش های ریز قرمز ،خارش پوست و حتی تاول خود را نشان دهد.

◀️ سیاه دانه می‌تواند فشار خون را تا نقطه‌ی کم‌فشاری خون کاهش دهد. فشار خون پایین می‌تواند مانع از انتقال اکسیژن به مغز شود و موجب بروز خستگی، حالت تهوع، تاری دید، تنفس کم‌عمق، سرگیجه و کاهش هوشیاری شود. کاهش بسیار شدید فشار خون می‌تواند جان فرد را تهدید کند.

◀️مصرف سیاه دانه برای بیمارانی که در حال انجام شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند اختلال ایجاد می کند.لذا در این دوران نباید سیاه دانه مصرف کنند.

◀️مصرف سیاه دانه در دوران بارداری ممنوع است.

امیدوارم اطلاعات مفیدی را خدمتتون ارائه کرده باشیم.

شما هم اگر تاکنون از سیاه دانه استفاده کرده اید و شاهد تاثیر آن بوده اید حتما تجربیات خود رابا ما درمیان بگذارید تا دوستان از خواص بیشتر این گیاه دارویی آگاه شوند.

خواص سیاه دانه

منتظر کامنت های ارزشمندتون هستیم.🙇

سلامت و تندرست باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش سلامت
#سایتی برای تمام بانوان ایران زمین

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم.متولد شهریور ۶۹ ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا