خواص میوه و سبزیجاتسلامت

خواص گوجه فرنگی | گوجه فرنگی برای پوست | مضرات گوجه فرنگی

به نام خدا، مخاطبان همیشگی سایت زرین بانو سلااام، در بخش سلامت زرین بانو با معرفی گوجه فرنگی 🍅در خدمتونیم. گوجه فرنگی جزو سبزیجاتی هست که جایگاه بسیار بالایی در سبد غذایی خانواده داره و کمتر غذایی رو میشه پیدا کرد که بدون رب پخته بشه و خواص بسیار فراوانی هم برای سلامتی بدن داره، از همینو رو مقاله ی زیر رو در جهت افزایش آگاهی شما عزیزان در مورد گوجه فرنگی ،خواص او و همین طور مضرراتی که ممکن است داشته باشد گردآوری کردیم.دعوت می کنم در ادامه با ما همراه باشید.

✔️گوجه فرنگی بومی آمریکای جنوبی-مکزیک است. در انواع مختلف محلی ،گلخانه ای و گیلاسی پرورش داده می شود. از نظر شکل ظاهری به انواع گوجه فرنگی گرد، استوانه ای، گلابی و آلویی تقسیم می شوند. همچنین گوجه فرنگی به رنگ های سبز، نارنجی، قرمز، بنفش و گوجه فرنگی سیاه در طبیعت یافت می شود.

خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی طبیعتی سرد و تر دارد. سرشار از ویتامین‌های C و A ،k، اسیدفولیك یا بتا كاروتن و مقدار كمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل كلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، كمی آهن، مس و روی نیز هست

گوجه فرنگی اشتهاآور، برطرف‌كننده ضعف و خستگی، تقویت‌كننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌كنند. در ضمن گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینكه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

گوجه فرنگی هم به صورت خام در انواع سالاد ها و ساندویچ ها و هم به عنوان رب و سس در انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص گوجه فرنگی

جدول ارزش غذایی گوجه فرنگی در هر (100 گرم)

کالری 18 کیلوکالری
کربوهیدرات 3.9 گرم
قند 2.6 گرم
چربی 0.2 گرم
پروتئین 0.9 گرم
فیبر 1.2 گرم

مهمترین خواص گوجه فرنگی کدامند ؟ 

در اینجا تعدادی از مهم ترین خواص گوجه فرنگی این معجزه ی طبیعت شرح داده می شود.

1-سلامت چشم

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A، فلاونوئیدها، فولات، نیاسین و دیگر مواد معدنی می باشد که برای سلامت چشم بسیار ضروری است. ویتامین A باعث بهبود بینایی شده و از بروز شب کوری و دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کند.

2-ضد سرطان

مصرف گوجه فرنگی به دلیل مقادیر بالای لیکوپن خطر ابتلا به بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات در آقایان را کاهش می دهد.
همچنین لیکوپن و آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی با مقابله با رادیکال های آزاد به پیشگیری و درمان انواع سرطان ریه، روده، سینه، سرطان دهانه رحم، معده و رکتوم و سرطان های گلو و مری و دهان کمک می کند.

3-کاهش کلسترول خون و سلامت قلب

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با کاهش کلسترول بالای خون باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و سکته ی قلبی می شود. و در نتیجه سلامت قلب را تضمین می کند.

خواص گوجه فرنگی

4-کاهش فشار خون

مصرف منظم گوجه فرنگی به دلیل مقادیر بالای پتاسیم و لیکوپن خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

5-پاکسازی بدن

مصرف گوجه فرنگی به دلیل آب فراوان آن به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل کرده وباعث افزایش ادرار شده و با دفع سموم بدن، نمک ها و اسید اوریک موجود در بدن به درمان سنگ کلیه کمک می کند. همچنین آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها ی موجود در گوجه فرنگی باعث پاکسازی و سم زدایی بدن شده و به درمان سنگ کیسه صفرا و بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

6-کمک به تروئید کم کار

گوجه فرنگی یک منبع غنی از سلنیوم است که می تواند به تنظیم عملکرد غده تیروئید کمک کند و برای درمان کم کاری تیروئید مفید باشد.

7-کمک به افراد دیابتی

مصرف منظم گوجه فرنگی برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سطح انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش قند خون و چربی خون کمک می کند.

خواص گوجه فرنگی

8-کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در گوجه فرنگی باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. همچنین گوجه فرنگی باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شده و با تنظیم قند خون با چاقی و اضافه وزن مبارزه می کند.

9-سلامت دستگاه گوارش

مصرف گوجه فرنگی به دلیل فیبر بالای آن باعث پاکسازی روده ها شده و یبوست را درمان می کند. همچنین آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در گوجه فرنگی باعث هضم راحت غذا شده و از زخم معده و معده درد جلوگیری می کند. در نتیجه سلامت دستگاه گوارش را تضمین می کند.

10-افزایش سیستم ایمنی بدن

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا مفید می باشد.

◾️گوجه فرنگی🍅 و زنان باردار

مصرف گوجه فرنگی برای زنان باردار بسیار مفید است.

◀️یبوست دوران بارداری را درمان می کند.

◀️ فولات موجود در گوجه فرنگی از نقص لوله های عصبی در جنین جلوگیری می کند.

◀️گوجه فرنگی با داشتن اسید فولیک فراوان مهم ترین نیاز زنان باردار را تامین می کند.

خواص گوجه فرنگی

◾️گوجه فرنگی🍅 و کودکان

◀️ ویتامین A موجود در گوجه فرنگی برای چشم و بینایی کودکان بسیار مفید است.

◀️ کلسیم و ویتامین Kموجود در گوجه فرنگی برای استخوان های کودکان بسیار مفید است.

◀️ ویتامین c موجود در گوجه فرنگی سیستم ایمنی بدن کودکان و نوزادان را تقویت کرده و از سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری می کند.

توصیه : مصرف گوجه فرنگی برای نوزادان را از 8 تا 10 ماهگی آغاز کنید.

◾️گوجه فرنگی🍅 و مردان

گوجه فرنگی از سرطان پروستات در مردان جلوگیری کرده و به درمان نعوظ و ناتوانی جنسی و باروری مردان کمک می کند.

خواص گوجه فرنگی

◾️گوجه فرنگی 🍅و سلامت پوست

مصرف گوجه فرنگی چه به صورت خوراکی و چه به صورت ماسک تاثیر شگفت آوری برای سلامتی پوست دارد.

1-باعث جوان سازی پوست می شود:کلاژن موجود در گوجه فرنگی با حذف سلول های مرده ی پوست ،پوستی جوان، شاداب،بدون چین و چروک برایتان به ارمغان می آورد و از پیری زود رس پوست جلوگیری می کند.

خواص گوجه فرنگی

2-باعث شفافیت و درخشندگی پوست می شود:ویتامین A و C موجود در گوجه فرنگی پوستتان را شفاف و درخشان می کند.

3-سفید کننده ی طبیعی است. گوجه فرنگی با پاکسازی سطح پوست باعث می شود پوستی سفید و بدون لکه داشته باشید.

4-بستن منافذ باز پوست و رفع جوش های سر سیاه

5-درمان جای جوش و آکنه

✔️ماسک گوجه فرنگی :برای تهیه ماسک گوجه فرنگی یک عدد گوجه فرنگی را از وسط نصف کرده و به شکل دورانی رو پوستتان به آرامی ماساژ دهید و بعد از نیم ساعت با آب خنک بشویید. می توانید آب یک گوجه فرنگی را گرفته با دو قاشق عسل مخلوط کنید و روی صورتتان بمالید و بعد از خشک شدن با آب سرد بشویید.این ماسک برای افرادی با پوست خشک فوق العادس.

برای آشنایی با ماسک های صورت به لینک مقابل مراجعه نمایید : ماسک های صورت طبیعی

 

هشدار : گوجه فرنگی در بعضی از افراد می تواند باعث ایجاد حساسیت ،خارش ،سوزش و قرمزی پوست شود لذا قبل از استفاده روی پوست صورت مقداری کمی از آن را روی پوست دست امتحان کنید و در صورت نداشتن حساسیت استفاده کنید.

◾️گوجه فرنگی 🍅و سلامت مو

مصرف گوجه فرنگی برای سلامتی مو بسیار مفید است.

خواص گوجه فرنگی

◀️از ریزش مو جلوگیری می کند : گوجه فرنگی به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مهمی همچون A، B، C و E رشد موها را تحریک کرده و از ریزش مو جلوگیری می کنند.

◀️شوره سر را درمان می کند : می توانید نیم ساعت قبل از حمام 2عدد گوجه فرنگی را له کرده و به همراه چند قاشق آبلیمو مخلوط کرده و به کف سرتان بمالید ، شوره سر را کم می کند.

◀️برای موهای خشک و آسیب دیده مفید است و تار های ضعیف مویی را تقویت می کند.

◀️ موها را درخشان می کند : آب گوجه فرنگی با تنظیم سطح PH موهایتان را درخشان و براق می کند.

❌هشدار های در مصرف گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مانند همه ی مواد غذایی دیگر اگر بیش از اندازه مصرف شود ممکن است مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند لذا در مصرف آن اعتدال را رعایت کرده و زیاده روی نکنید.

1-مصرف زیاد گوجه فرنگی باعث اسهال می شود.و افراد اسهال نباید گوجه فرنگی بخورند بیماری را تشدید می کند.

2-گوجه فرنگی در بعضی افراد ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.

3-افراد سرد مزاج در مصرف گوجه فرنگی احتیاط کنند.

4- مصرف گوجه فرنگی به دلیل تولید بیش از حد اسید معده ممکن است در افرادی که دچار رفلاکس معده هستند باعث تشدید سوزش سر دل و مشکلات گوارشی شود.

5- زیاده روی در مصرف گوجه فرنگی به دلیل مقادیر بالای پتاسیم می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مضر باشد.

✔️مطالب ارائه شده برگرفته از مقالات علمی است لذا توصیه پزشکی محسوب نمیشود.

امیدوارم اطلاعات مفیدی رو خدمتتون اراءه کرده باشیم. با آرزوی افزایش آگاهی های عمومی بانوان سرزمینم و داشتن جامعه ای سلامت و تندرست

یا حق🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش سلامت
#سایتی برای تمام بانوان ایران زمین

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا