زندگیپزشکی

تبخال چیست ؟ | موثرترین راه های درمان تبخال

به نام خدا ، مخاطبان همیشگی مجله ی خانوادگی زرین بانو سلام، در بخش پزشکی زرین بانو مهمان نگاهتون هستیم. یکی از مشکلاتی که گاها برای سلامتی ما اتفاق میفته اینکه دچار تبخال می شویم.در این مقاله قصد داریم شما عزیزان رو به تبخال ،علت آن ،راه های درمان آن آشنا کنیم.تا زمانی که دچار این حالت شدید بتوانید خیلی سریع خود را درمان کنید. دعوت می کنم در ادامه با ما همراه باشید.

درمان تبخال

◾️تبخال چیست؟

تب‌خال یا تاول تب یا هرپس سیمپلکس Herpes simplex یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه‌تاول‌های ریز پر از مایع نمایان می‌شود.

تبخال ممکن است تکی یا خوشه ای ایجاد شود.

ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تب‌خال در صورت، لب ،آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم ،داخل بینی ، روی انگشت دست داخل دهان نمایان می شود. برای تب‌خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تب‌خال از بین می‌رود اما هم‌چنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.

◾️علایم و نشانه های تبخال

شیوع بیماری تب خال با تب، زخم دهانی و بزرگ شدن غدد لنفاوی مشخص می شود.اولین قسمت شیوع تب خال نیز ممکن است با تب همراه باشد.پس از شیوع بیماری، این ویروس تمایل دارد به سیستم عصبی برگردد و می تواند دوباره به خاطر محرک ها مانند استرس، بیماری، مواد غذایی خاص، تغییرات هورمونی، جراحی و سیستم ایمنی در خطر افتاده فعال شود.

✔️تبخال بااسترس و اضطراب رابطه مستقیم دارد.

تبخال با خارش و درد همراه با قرمزی و تورم منطقه آلوده به وجود می آید. تبخال‌ها به صورت تاولهایی نمایان می‌شود که ممکن است پاره نشوند، سپس زخم شوند.

◾️انواع ویروس تبخال و راه های انتقال آن

◀️ویروس تبخال نوع 1: تبخال مانند سرماخوردگی واگیر است وبه راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند. معمولاً از طریق تماس با بزاق آلوده منتقل می شود (برای مثال از طریق بوسیدن، خوردن از یک ظروف و یا به اشتراک گذاری موارد شخصی). مرتبط با عفونت دهان، لب و صورت است.

◀️ویروس تبخال نوع 2: از طریق تماس جنسی منتقل می شود و با زخم یا زخم تناسلی مرتبط است.

عفونت منجر به تب خال تناسلی در دهان و تب خال تناسلی در ناحیه تناسلی می شود، و ممکن است از طریق تماس دهانی یا جنسی ایجاد شود.ویروس حتی زمانی که زخم و نشانه ها دیده نمی شوند، می تواند منتقل شود.

تب خال به خودی خود بین 2-7 روز برطرف می شود.ولی برای کاهش علایم و بهبودی سریع تر می توانید از روش های درمان خانگی زیر استفاده کنید.

تبخال چیست

◾️درمان های خانگی برای رفع تبخال

1- استفاده از عصاره گیاه مریم گلی:

اولئانیک اسید موجود در عصاره مریم گلی سبب اختلال در همانندسازی ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ و در نتیجه مهار مراحل اولیه چرخه عفونت زایی آن می‌شود. عصاره این گیاه در زمان اتصال ویروس به سلول‌ها، با تداخل در پوشش ویریونی ویروس از اتصال و ورود این عوامل به داخل سلول‌های میزبان و آلوده کردن آن‌ها جلوگیری کرده و سبب کاهش تشکیل پلاک ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ می‌شود.

2- استفاده از یخ یا کمپرس آب داغ

یخ به کاهش علایم تبخال کمک می کند .برای اینکارمقداری یخ را درون یکپارچه قرار دهید و به مدت 10 دقیقه آن را بر روی منطقه آسیب‌دیده قرار دهید.

برای درمان تبخال این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا بهبود پیدا کنید. همچنین قرار دادن کمپرس آب داغ یا حتی گذاشتن دستمال یا حوله داغ روی تبخال به کاهش علایم و بهبودی سریع تر کمک می کند.

3- سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده, ضدالتهابی که دارد برای درمان تبخال بسیار مناسب است.

مقداری پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و سپس بر روی زخم بمالید. سوزش در این هنگام طبیعی است. این کار را سه یا چهار بار در روز برای دو تا سه روز انجام دهید.

4-سیر یا پیاز

سیر و پیاز دارای خواص ضد میکروبی و ضدالتهابی طبیعی است که برای درمان تبخال می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. برای اینکار مقداری سیر و یا پیاز را له کنید و بر روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید و پس از 10 تا 15 دقیقه آن قسمت را با آب بشورید. این کار را چند بار در روز برای دو روز یا تا زمانی که بهبود پیدا کنید .

سوزش زخم طبیعی است.

5- نعناع

چای نعناع باعث کاهش شدت تبخال می‌شود و سبب کاهش درد و التهاب می‌شود. چای نعناع را دو بار در روز بخورید. همچنین می‌توانید برای درمان تبخال مقداری پنبه را به روغن نعناع آغشته کنید و چند بار در روز بر روی منطقه آسیب‌دیده اعمال کنید.

می توانید عرق نعنا را نیز امتحان کنید.

6- آلوئه ورا

آلوئه ورا برای درمان تبخال بسیار موثر است. برای اینکار ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید و بر روی زخم بمالید و سپس اجازه دهید تا خشک شود و مقداری پنبه را به آب گرم آغشته کنید و محل موردنظر را پاک‌کنید. این کار را چند بار در روز برای سه تا چهار روز انجام دهید.

شما می‌توانید از کرم آلوئه ورا به‌صورت موضعی نیز استفاده کنید.

آلوئه ورا برای تبخال

7- عسل

عسل دارای خواص ضد باکتری و ضدویروسی است، برای این کار مقداری از آن را روی محل آسیب دیده بمالید.

8- چای کیسه‌ای

تانن موجود در چای سیاه دارای خواص ضدویروسی و ضدالتهابی می‌باشد.

یک فنجان چای سیاه کیسه آماده کنید سپس اجازه دهید سرد شود و به مدت 5 دقیقه چای کیسه‌ای را روی زخم قرار دهید، برای درمان تبخال، این کار را 3 بار در یک روز تکرار کنید.

9- روغن زیتون

روغن زیتون یک نوع مرطوب‌کننده پوست است که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و برای درمان تبخال مفید است. یک فنجان روغن زیتون را همراه با موم عسل جوش دهید سپس صبر کنید مخلوط سرد شده و در محل آلوده بمالید.

10-بادرنجبویه

بادرنجبویه به دلیل خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی که دارد برای کاهش علایم تبخال می تواند مفید باشد.

برای این کار کمی عصاره بادرنجویه روی منطقه آسیب دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود ؛ این کار را چند بار در روز انجام دهید.

✔️استفاده از رژ جامد روی تبخال کنار لب بسیار موثر است.و باعث خشک شدن آن و کاهش التهاب می شود.اگر در شرایطی بودید که به هیچ یک از درمان های بالا دسترسی نداشتید.رژتان می تواند به کارتان بیاد.حتما امتحان کنید.

رژ لب برای تبخال

علاوه بر این درمان ها، مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان،ویتامین c و لیسین بخورید مانند : محصولات لبنی، تخم مرغ، آجیل ، سویا، انبه و زردآلو ، ،گوجه فرنگی .تا سیستم دفاعی بدنتان قوی تر شود.

همچنین سبزیجاتی مانند کلم، کاهو، کلم بروکلی و گل کلم به جلوگیری از رشد ویروس های تب خال کمک می کنند.

همچنین از خوردن مواد غذایی اسیدی یا مواد غذایی که در بدن تبدیل به اسید می شونداکیدا خودداری کنید.مانند نوشابه ،بادام زمینی،شکر

معمولا تبخال بین 7تا 10 روز بهتر می شود؛ولی اگر سیستم ایمنی ضعیف دارید و بهبودی حاصل نشد مخصوصا افرادی که به تبخال تناسلی دچار می شوند حتما به پزشک مراجعه کنید.

◾️درمان دارویی تبخال

برای درمان تبخال می توانید از

◀️ داروی والاسیکلوویر استفاده کنید که به شکل قرص در بسته‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌ها موجود است.والاسیکلوویر در واقع یک پیش داروست که در بدن به آسیکلوویر تبدیل می‌شود.

◀️هیدروژن پراکسید به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده برای درمان سریع تبخال می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. مقداری پنبه را به محلول 3 درصد هیدروژن پراکسید آغشته کنید و بر روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال کنید. پس از چند دقیقه منطقه موردنظر را با آب بشورید. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

◀️ پمادهای ضد ویروس گیاهی مانند: میرتوپلکس، آفتوپلکس و ملیسان نیز در تسکین علایم بسیار کمک‌کننده هستند.

🌟نکته : در تمامی این داروها رعایت یک نکته ضروری است و آن هم اینکه با مشاهده اولین علایم سوزش یا خارش و گزگز شدن پوست بایستی درمان را آغاز کرد تا نتایج سریع تر و بهتری مشاهده شود. داروهای ضد ویروسی می‌توانند نشانه‌ها را تضعیف کرده و دوره عفونت را کاهش دهند و در پیشگیری از عود آن‌ها مؤثر هستند. معمولاً مقاومت به دارو و آثار جانبی دراز مدت ایجاد نمی‌شود. حملات بعدی خفیف تر از حمله اولیه‌است.

امیدوارم اطلاعات مفیدی رو خدمتتون ارائه کرده باشیم.

سلامت و تندرست باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش سلامت
#سایتی برای تمام بانوان ایران زمین

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم.متولد شهریور ۶۹ ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا