آموزش آشپزیغذای ایرانی

طرز تهیه دلمه ی برگ مو

به نام خدا، دوستان و همراهان همیشگیم سلام ، امروز هم با یک آموزش آشپزی دیگه در آشپزخانه زرین بانو مهمون نگاه مهربونتون هستیم. یکی از غذاهای بسیار پر طرفدار و محبوب در فصل بهار دلمه ی برگ مو (برگ درخت انگور ) است.

طرز تهیه دلمه مو

از برگ های تازه ،نرم ،سبز وخوش طعم و بوی انگور واقعا نمیشه گذشت و هر خانم خوش ذوقی رو به درست کردن ی دلمه ی خوشمزه ترغیب می کنه… دلمه ی برگ مو هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا تهیه و سرو میشود. همچنین دلمه دوستان برگ ها رو برای فصل زمستان نیز نگهداری می کنند. تا در فصل های دیگر هم از لذت خوردن دلمه بی نصیب نمونند.

اگه شما علاقمندید این دلمه ی خوشمزه به همراه نکات کلیدی اون رو یاد بگیرید با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ی دلمه ی برگ مو ( 4-5نفر )

برگ مو 40-50 عدد
برنج نصف لیوان
لپه یا بلغور گندم نصف لیوان
گوشت چرخ کرده 1 پیاله
سبزی دلمه شامل تره،جعفری ،گشتیز به نسبت مساوی :یک کاسه و شوید،ترخون یا مرزه کمی
نمک ،فلفل سیاه ،زردچوبه به مقدار لازم
آب یک و نیم لیوان
عصاره گوشت الیت 1 عدد
پیاز یک عدد
روغن جامد یا کره 2-3 قاشق
برای اندازه گیری راحت دوستان عزیز، من برای پیمانه ها از گرم استفاده نمی کنم و واحد رو لیوان قرار میدم .

طرز تهیه دلمه برگ مو : 

گام اول :

برای تهیه دلمه ابتدا برگ مو ها را خوب می شوییم و در یک ظرف پر آب می خیسانیم و حدود یک مشت نمک به داخل آن می ریزیم و با دست هم می زنیم تا نمک به همه جای برگ ها برسد.

این کار باعث میشود برگ ها در چند ساعت کاملا نرم شوند و به راحتی بتوان آن ها را پیچید. بعد از گذشت یک روز می توانید برگ ها را بشویید و آبکش کنید تا نمک آن ها برود.

یک روش دیگر هم وجود دارد آن هم اینکه 5 دقیقه برگ ها را در آب جوش قرار دهید تا نرم شوند.

طرز تهیه دلمه مو

گام دوم :

برنج و لپه را شسته ونیم پز می کنیم. سپس در یک قابلمه مقداری روغن می ریزیم و پیاز نگینی خورد شده را داخل آن تفت می دهیم و بعد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم.

نمک ،فلفل سیاه ،زردچوبه را هم اضافه می کنیم، زمانی که گوشت را خوب تفت دادیم و رنگ آن عوض شد، برنج و لپه ی نیم پز شده را به آن اضافه می کنیم و زیر آن را خاموش می کنیم و سبزی دلمه را نیز که شسته و خورد کرده ایم به آن اضافه می کنیم.

طرز تهیه دلمه مو

گام سوم :

در یک مرحله نوبت به پیچیدن برگ هاست می توانید برگ ها را به دو روش بغچه ای و رولی بپیچید. برگ را داخل بشقاب یا سینی پهن به پشت قرار دهید و مقداری از مواد را وسط برگ بگذارید. از بالای برگ که از انگور کنده شده به داخل مقداری برگردانید و سپس سمت چپ و راست را برگردانید و رول کنید.

طرز تهیه دلمه مو

طرز تهیه دلمه مو

ته قابلمه را تعدادی برگ بچینید.تا دلمه ها نسوزند و به همین ترتیب تمام دلمه ها را بپیچید و به شکل مرتب که باز نشوند در داخل قابلمه بچینید.

طرز تهیه دلمه مو

وقتی تمام شد روی دولمه ها باز چند برگ بچینید تا پوشانده شوند. عصاره گوشت را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و در قابلمه بریزید. یک پیشدستی روی دلمه ها بگذارید تا احیانا باز نشوند. در قابلمه را گذاشته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت یک ساعت خوب بپزد.

هر از گاهی به دلمه ها سر بزنید . اگر نپخته باشند و آب قابلمه تموم شده باشد، می توانید مقدار نیم لیوان دیگر آب اضافه کنید.

بعد از حدود یک ساعت دلمه های ما آمادن ، در ظرف مورد نظر کشیده و سرو می کنیم.

طرز تهیه دلمه مو

برای تزیین روی دلمه ها می توانید از پیاز سرخ شده و زرشک و همین طور برش هایی از لیمو استفاده کنید.

نوش جان😊

چند نکته مهم در پختن دلمه مو : 

⭐ اگر برگ های دلمه را از بیرون می خرید حتما چند دقیقه ای در آب جوش بپذید تانرم شوند، چون در تهیه ی این برگا زیاد دقت نمیشه و حتی برگای خیلی زخیم و بزرگ هم چیده میشود.

ولی اگر خودتان از باغتان برگ می چنید، ئدقت کنید تا برگ های تازه که نرم هستند بچینید و رنگ برگها یی که خیلی سبز شده که نشان دهنده ی قدیمی بودن برگهاست نچینید. همچنین اندازه ی برگ ها نه خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک.

⭐ برگاهای متوسط خوش رنگ و نرم را بچنید.

⭐ می توانید دلمه را بدون گوشت هم تهیه کنید و گوشت را از آن حذف کنید.

⭐ با این مقدار یک قابلمه ی متوسط دلمه برای 4تا 5 نفر تهیه می شود .

طرز تهیه دلمه مو

نحوه فریز کردن برگ مو : 

برای فریز کردن برگ ها را بعد از شستن در یک ظرف بریزید و مقداری نمک روی آن ها بپاشید و با دست مخلوط کنید و اجازه دهید یک روز در آب نمک بمانند. سپس آبکش کنید و زمانی که آبشان رفت در داخل کیسه ی فریزر مرتب قرار دهید و داخل فریزر بگذارید.

در فصل های دیگر که هوس دلمه کردید، از چند ساعت زودتر از فریزر خارج کنید تا باز شوند. بعد بشورید تا نمکشان برود و بعد دلمه هایتان را بپیچید.

امیدوارم این دلمه ی خوشمزه رو درست کنید و در کنار خانواده از خوردنش لذت ببرید.

طرز تهیه دلمه مو

لحظاتتون به کام
یا حق🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#آشپزخانه من
#سایتی برای خانواده ایرانی

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

‫4.4/5 ‏‫(5 نظر)‬

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم.متولد شهریور ۶۹ ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا