آموزش آشپزیغذای ایرانی

طرز تهیه شوید پلو با مرغ | روش خشک کردن شوید

به نام خدا، کدبانو های عزیز سلاااام 😍 خوووبید؟ خوش آمدید به مجله ی خانوادگی زرین بانو، امروز هم با یک آموزش آشپزی غذای ایرانی در خدمتونیم.  به نظرتون شوید پلو با مرغ چطوره؟🧐 شوید پلو دوست دارید؟ طرز تهیشو بلدید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این خوشمزه ی دلبرو درست کنیم😋

✔️شوید پلو جزو پلو های بسیار خوشمزه ،پر خاصیت و پر طرفدار ما ایرانی هاست که بسته به ضاعقه ی افراد به همراه انواع فراورده های گوشتی مثل گوشت قرمز،مرغ ،ماهی و ماهیچه تهیه شده و سرو میشه.

◀️ترکیبات شوید

شوید دارای ویتامین A , ویتامین C است همچنین حاوی منیزیم، فولات، آهن، کلسیم، ویتامین B6،. پتاسیم، منگنات و آنتی اکسیدان هایی است که باعث حذف رادیکال های آزاد می شود. حتما برای مصرف روشن ترین برگ های شوید را انتخاب کنید.

◀️خواص شوید

مصرف شوید تازه، برای تنگی‌نفس، سکسکه، ضعف معده و کبد و طحال، سنگ کلیه و مثانه، کولیت، درد مفاصل، درد قاعدگی و بیماری‌های تناسلی مفید است.شوید مسکن درد شکم و روده، بازکننده گیر و انسداد آن‌ها و هاضم قوی می‌باشد.

شوید، پزنده طعام، بازکننده باد و بول و حیض و شیر است، و تخم آن در این خصوص قوی‌تر از خود آن می‌باشد.خوردن شوید، یرقان (زردی پوست)، امراض بلغمی، سکسکه، ضعف معده، جگر و طحال را رفع می‌کند.

✔️مواد لازم برای تهیه ی شوید پلو با مرغ( 4نفره )

برنج 4 پیمانه
شوید 2 پیمانه
ران مرغ 4 تیکه
پیاز 1 عدد
نمک ،فلفل سیاه ،زردچوبه به مقدار لازم
دارچین نوک قاشق چای خوری (در صورت تمایل)
زعفران مقداری
روغن مایع مقداری
کره 2 قاشق غذاخوری (در صورت تمایل)
رب یا سس گوجه فرنگی 1 قاشق

✔️طرز تهیه شوید پلو :

برای تهیه ی این پلوی خوشمزه به اندازه نصف پیمانه برنجی که می خواهیم بپزیم به شوید تازه نیاز داریم. شوید ها رو می شوییم بعد از خشک شدن خرد می کنیم.

🌟در صورت در دسترس نداشتن شوید تازه می توانید از شوید خشک استفاده کنید.

برنج را حداقل از دو ساعت قبل در آب و نمک خیس می کنیم. نصف قابلمه آب رو روی گاز قرار می دیم .زمانی که شروع به جوشیدن کرد.برنج ها رو آبکش کرده و داخل آب جوش می ریزیم و مقداری نمک اضافه می کنیم.

بعد از 5 دقیقه شوید های خرد شده را به برنج اضافه می کنیم .تا شوید ها هم نرم شوند. حدود 8-10 دقیقه زمان نیاز هست تا برنج ها نیم پز شوند. برای امتحان می توانید دانه ی برنج رو میان دو انگشتتون فشار بدید.برنج ها نه له و نه سفت بلکه نیم پز شوند. بر می داریم. آب کش می کنیم. ته قابلمه را مقداری روغن مایع می ریزیم و با نان می پوشانیم و برنج رو داخلش می ریزیم.

اگر تمایل داشتید می توانید نوک قاشق دارچین هم روی برنج بپاشید و در نهایت چند قاشق آب و چند قاشق روغن مایع روی برنجمون می گردانیم. من از کره استفاده کردم.و چند تیکه کوچک کره رو بریده و روی برنجم گذاشتم.

زعفران را یا می توانید همون مرحله به اندازه ی دو سه قاشق روی برنجتون بریزید و یا اینکه داخل استکان کوچکی بریزید و داخل قابلمه بگذارید تا همراه برنج دم بکشه و برای تزیین روی برنج استفاده کنید.

✔️طرز تهیه مرغ برای شوید پلو :

تکه های ران مرغ رو می شوییم .و حدود 5 دقیقه بدون آب و روغن داخل قابلمه روی حرارت قرار می دیم .مرغ خودش آب می دهد. فقط بالا سر مرغ باشید چون فوری می سوزه بعد از چند بار برگردوندن مرغ و کشبدن آبش حالا چند قاشق روغن مایع می ریزیم و یک عدد پیاز نگینی خرد شده را اضافه می کنیم.

نمک و فلفل و زردچوبه رو هم اضافه می کنیم.و چند دقبقه ای مرغ ها را داخل روغن تفت می دیم تا پیاز ها طلایی و مرغ ها کمی سرخ بشن.حالا دو لیوان آب جوش اضافه می کنیم.و در قابلمه رو می گذاریم تا به آرامی خوب بپزند.ران مرغ بافت نرمی داره و خیلی زود می پزه.

در آخر پخت یک قاشق رب رو با کمی آب رقیق می کنیم و روی مرغ هامون می گردونیم. برای خوش عطر شدن مرغ ها چند قاشق زعفران هم روشون می ریزیم. به این شکل مرغ ما هم آماده می شود. حالا می تونید بعد از دم کشیدن شوید پلو رو در ظرفی مناسب بکشید و سرو کنید.و به همراه برنج زعفرانی و تکه های مرغ تزیین کنید.

آب مرغ رو هم می تونید داخل کاسه ای بریزید و کنار پلو قرار بدید.

بفرمایید شوید پلو جان خوشمزه ی ما آمادس😍

نوش جان😊

🌟زمان آماده سازی شوید پلو:30 دقیقه
🌟زمان پخت شوید پلو :1 ساعت
🌟شوید پلو رو می توانید در وعده ی نهار یا شام میل کنید.

✔️روش خشک کردن شوید

برای خشک کردن شوید ابتدا شوید ها را پاک کرده و ساقه های آن ها را بچینید بعد در ظرفی پر از آب بریزید و چند باری چنگ بزنید تا گرد و غبار آنها گرفته شود.سپس آبکش کنید و در سایه قرار دهید تا آبشان کشیده شود.

بعد روی پارچه ای تمیز در محیط سایه قرار دهید تا خشک شوند.

❌هرگز شوید و یا هر سبزی دیگری را برای خشک شدن جلوی نور مسقیم آفتاب قرار ندهید.

رنگ سبزی تغییر می کند و خراب میشود. ولی در سایه رنگش تغییر نمی کند .

✔️روش نگهداری شوید خشک

بعد از خشک شدن شوید ها را در بطری شیشه ای دربسته بریزید.و در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

می توانید داخل یخچال هم قرار دهید.

امید وارم این غذای خوشمزه رو درست کنید. و در کنار عزیزانتون نوش جان کنید. شما هم اگر روش دیگه ای برای درست کردن شوید پلو دارید یا حتی نکته ی ریزی ،حتما برامون کامنت بگذارید. منتظر نظرات ارزشمندتون هستیم.

لحظاتتون به کام

یا حق 🙋

#آشپزخانه- زرین بانو
#سایتی برای تمام بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه ی ایرانی

‫4.7/5 ‏‫(3 نظر)‬

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم.متولد شهریور ۶۹ ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

۲ دیدگاه

  1. عزیزم ممنون از دستور خوشمزتون. فقط خواستم بهتون بگم که غذا خوردن و غذا درست کردن جنسیت نداره. همه ی ما انسان ها برای بقا و برای لذت غذا میخوریم. قرار نیست مطالب شا رو فقط “کدبانو”ها بخونند. جنسیت زده نباشیم. متشکرم

    1. سلام دوست عزیز
      خیلی ممنون از نظرتون ، بله حتما ، حق باشماست ، با اینکه همچین هدفی در پیش نگرفته بودیم ، اما حتما در نوشته های آتی این مورد رو در نظر میگیریم .
      شاد باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا