آموزش آشپزیغذای ایرانی

طرز تهیه عدس پلو | با گوشت قلقلی

به نام خدا ، کدبانو های عزیز سلااااام😍  خووووبید؟ امروز هم با یک دستور آشپزی دیگه در آشپزخانه ی زرین بانو مهمان نگاه پر محبتتون هستیم. نظرتون چیه امروز عدس پلو درست کنیم؟؟ عدس پلو جان خوشمزه با گوشت قلقلی😍😋

عدس پلو جزو پلو های بسیار خوشمزه و مقوی هست که طرفداران زیادی هم داره و برای افرادی که کم خون هستند به شدت توصیه میشه. این پلو که جزو غذاهای ایرانی دسته بندی میشود را معمولا با گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ درست می کنن . بریم که درست کنیم عدس پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه عدس پولو با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه عدس پلو (برای 4 نفر )

برنج 4 پیمانه
عدس 2 پیمانه
پیاز 2 عدد
گوشت چرخ کرده 1 کاسه
نمک ،فلفل سیاه ،زردچوبه مقداری
زعفران مقداری
روغن مایع مقداری
کره 2 قاشق
زرشک مقداری برای تزئین
کشمش پلویی یک سوم پیمانه
رب 1 قاشق غذاخوری سر خالی

برای درست کردن عدس پلو با اندازه های متفاوت پیمانه ها را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی

برای درست کردن این پلوی خوشمزه حداقل از یک ساعت قبل برنج و عدس را در آب خیس می کنیم.هرچقدر زمان خیساندن زیاد باشد بهتر است.

گام اول :

دو پیمانه عدس را شسته و با 4 پیمانه آب در قابلمه می ریزیم و روی شعله ی متوسط قرار می دهیم .تا بپزد.

گام دوم :

گوشت چرخ کرده را از فریزر در می آوریم تا به دمای محیط برسد.سپس یک عدد پیاز را رنده می کنیم .و آبش را می گیریم و داخل گوشت می ریزیم .و نمک و فلفل ،زردچوبه به آن اضافه می کنیم.و خوب ورز می دهیم.سپس از گوشت به اندازه های خیلی کوچک برمی داریم و به شکل قلقلی های کوچک درست می کنیم.

قلقلی ها را به فاصله و کنار هم کف تابه می چینیم. می توانید مقداری زعفران به داخل گوشت هم اضافه کنید خیلی خوش عطر و خوش طعم می شود.گوشت ها رو کنار می گذاریم تا چند دقیقه ای استراحت کنند.

گام سوم :

1 عدد پیاز را به شکل حلالی پلویی خرد می کنیم.و در داخل مقداری روغن مایع تفت می دهیم.پیاز ها نباید خیلی سرخ شوند در حدی که طلایی و نرم شوند کافی است.وقتی پیاز خیلی سرخ شود خشک می شود و خاصیت خود را از دست می دهد.زمانی که عدس ها پخته شدند از روی گاز برمی داریم.

✔️دقت کنید که عدس ها نباید زیاد پخته شوند چون پوست آنها کنده می شود و در برنج له می شوند.پس عدس ها را به موقع بردارید.

سپس عدس ها را داخل پیاز سرخ شده می ریزیم و مخلوط می کنیم.نمک و فلفل و زردچوبه نیز اضافه می کنیم.

گام چهارم :

برنج را شسته و در آب در حال جوش می ریزیم و مقداری نمک اضافه می کنیم. وقتی برنج ها نیم پز شد برمی داریم و آبکش می کنیم.

✔️دقت کنید برنج نیز نباید خیلی بپزد با انگشتان دست یک دانه ی برنج را فشار دهید اگر نیم پز شده بود کافی است.

بعد از آبکشی برنج ،کف قابلمه را مقداری روغن مایع ریخته و ته دیگ دلخواه (نان یا سیب زمینی ورقه شده )را کف قابلمه می گذاریم و یک لایه از برنج و یک لایه از مواد را می ریزیم.و در نهایت چند تیکه کره روی برنجمان می گذاریم.و مقدار دو سه قاشق زعفران روی برنج می ریزیم.دم کنی می گذاریم و با شعله ی ملایم اجازه می دهیم نیم ساعت دم بکشد.

گام پنجم :

گوشت های قلقلی را روی گاز با شعله ی متوسط قرار می دهیم و مقدار خیلی کمی روغن سرخ کردنی می ریزیم و اجازه می دهیم سرخ شوند.سپس طرف دیگرشان را برمی گردانیم تا سرخ شود.بعد از سرخ شدن اندازه یک قاشق رب را در کمی دو سه قاشق آب مخلوط می کنیم و روی قلقلی ها می ریزم و در تابه را می گذاریم تا خوب بپزد.

گام آخر :

تا برنجمان دم بکشد گوشت های قلقلی نیز خوب می پزند.در یک تابه ی کوچک هم مقداری کشمش پلویی و زرشک که 15 دقیقه با آب ولرم خیس کرده و آبکش کرده بودیم داخل تابه با یک قاشق روغن مایع چند دقبقه ای تفت می دیم. پلو را در ظرف مورد نظر کشیده و روی آن را با گوشت های قلقلی و کشمش و زرشک تزیین می کنیم.

بفرمایید پلوی ما آمادس😍😋

طرز تهیه عدس پولو

نوش جان☺️

🌟زمان آماده سازی :30 دقیقه
🌟زمان پخت و انتظار:1 ساعت

امیدوارم این غذای خیلی خوشمزه ،مجلسی و مقوی رو درست کنید و در کناره خانواده نوش جان کنید.

اگر دستور پخت دیگه ای بلدید یا حتی نکته ی ریزی حتما برامون کامنت بگذارید .منتظر نظرات ارزشمندتون هستیم.

لحظاتتون به کام ، یا حق🙋

آشپزخانه زرین بانو
زرین بانو سایتی برای تمام بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه ی ایرانی

امتیاز شما

[ratings]

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا