آموزش آشپزیترشی، سس ، رب ، سرکه

طرز تهیه و آماده سازی پودر گوجه فرنگی

به نام خدا، دوستان و همراهان همیشگی مجله ی خانوادگی زرین بانو سلاام، در بخش آشپزخانه ی زرین بانو با معرفی یکی از فروارده های گوجه فرنگی یعنی پودر گوجه فرنگی در خدمتونیم.دعوت می کنم در ادامه با ما همراه باشید.

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A ،k، اسیدفولیك یا بتا كاروتن و مقدار كمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل كلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، كمی آهن، مس و روی می باشد.

گوجه فرنگی اشتهاآور، برطرف‌كننده ضعف و خستگی، تقویت‌كننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌كنند. در ضمن گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینكه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

برای مشاهده ی خواص گوجه فرنگی روی لینک مقابل کلیک کنید : فواید گوجه فرنگی چیست ؟

گوجه فرنگی علاوه بر اینکه به صورت خام در انواع سالاد ها وساندویچ ها استفاده می شود از آن در تهیه ی رب ،سس و همین طور در تهیه ی پودر گوجه فرنگی به عنوان چاشنی و ادویه در انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مشاهده ی طرز تهیه رب گوجه فرنگی روی لینک مقابل کلیک کنید : طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی با آسان ترین روش

پودر گوجه فرنگی تمام خواص گوجه فرنگی رو داراست و بهترین چاشنی برای خوشرنگ شدن غذایی چون مرغ ،سوپ و دیگر غذاهاست.

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

پودر گوجه فرنگی به صورت بسته بندی شده و آماده در همه ی فروشگاها و سوپر مارکتی ها موجوده، اماااااا اگر خانگی باشه عطر و طعم دیگه ای داره و طبیعتا با کیفیت تره.

شما کدبانو های باسلیقه می تونید در منزل با گوجه های اضافی یخچال پودر درست کنید اینجوری هم دور ریز ندارید و گوجه ها خراب نمیشن و هم اینکه یک ادویه ی خیلی خوشمزه با دستای خودتون آماده کردید.😍😋

بریم که درست کنیم پودر گوجه فرنگی خانگی

✔️مواد لازم برای تهیه پودر گوجه فرنگی🍅

گوجه فرنگی به مقدار لازم
نمک مقداری

✔️طرز تهیه پودر گوجه فرنگی🍅

برای تهیه ی پودر گوجه فرنگی ابتدا گوجه ها را انتخاب می کنیم. گوجه ها باید سالم و کاملا رسیده و قرمز رنگ باشند تا ادویه ای خوشرنگ به دست بیاد. از گوجه گیلاسی هم می تونید استفاده کنید.

⏪ابتدا کلاهک گوجه ها را جدا کرده و خوب می شوییم و آبکش می کنیم. بعد از خشک شدن گوجه ها را به چهار قسمت تقسیم می کنیم و اگر کوچک تر باشند به دو نیم تقسیم می کنیم.

⏪و سپس در یک سینی پهن می کنیم و با نمک دان روی گوجه ها مقداری نمک می پاشیم.

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

✔️نمک هم مزه ی گوجه ها رو بعد از خشک شدن خوش طعم می کنه و هم مانع سیاه شدن گوجه ها میشه.

⏪و بعد یک تور نازک روی سینی می کشیم تا از ورود گرد و غبار و حشرات روی گوجه ها جلوگیری کنه.تور حتما نازک باشه.

⏪و بعد سینی رو در جایی آفتاب گیر و جلوی آفتاب قرار می دیم.تا با نور خورشید خشک بشه.

✔️تا یک هفته گوجه ها کاملا خشک میشن.

شما حتی می تونید گوجه ها رو داخل دستگاه خشک کردن و ماکروفر هم خشک کنید.ولی من همیشه جلوی آفتاب به صورت طبیعی خشک می کنم.

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

⏪بعد از اینکه گوجه ها کامل خشک شدن داخل دستگاه آسیاب کن پودر می کنیم.

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

اگر تمایل داشتید می تونید هنگام آسیاب کردن فلفل قرمز خشک شده هم داخل گوجه ها بریزید و با هم چرخ کنید تا ادویتون کمی تند بشه.

بعد از چرخ کردن پودر ها روچند ساعتی روی سینی پهن می کنیم تا احیانا اگر رطوبتی داشته باشه کامل کشیده بشه.

⏪و بعد داخل ظرف شیشه ای می ریزیم و درب اون رو محکم می بندیم.

برای مشاهده ی طرز تهیه سس گوجه فرنگی روی لینک مقابل کلیک کنید : روش درست کردن سس گوجه در خانه

◾️خشک کردن گوجه فرنگی🍅 در دستگاه خشک کن

ابتدا گوجه‌ها را می شوییم. انتهای گوجه را با چاقو می بریم. سپس گوجه‌ها را ورقه ورقه می کنیم. گوجه‌های ورقه شده را روی سینی‌های دستگاه خشک کن می گذاریم. دمای دستگاه خشک کن را روی ۱۲۵ درجه فارنهایت می گذاریم که مدت ۱۲ تا ۱۸ ساعت زمان می‌برد اگر آنها را روی ۱۳۵ درجه بگذاریم معمولا ۸ ساعت زمان می‌برد اما در کل زمان خشک شدن بستگی به نوع گوجه هم دارد. بعد از اینکه گوجه‌ها کاملا خشک شدند آنها را در آسیاب برقی می ریزیم و پودر گوجه درست می کنیم.

◾️خشک کردن گوجه فرنگی🍅 در ماکروفر

فر را روی پایین‌ترین دما تنظیم میکنیم. گوجه‌ها را شسته و خشک می کنیم. آنها را به چهار قسمت و اگر گیلاسی هستند دو نیم میکنیم . در یک کاسه گوجه‌ها را با مقدار مناسبی از روغن زیتون (یا روغن دلخواه)، نمک و فلفل آغشته میکنیم. گوجه‌ها را از سمت برش زده روی کاغذ داخل سینی قرار می دهیم. آنها را در فر از قبل گرم شده قرار داده و اجازه می دهیم به مدت ۴ ساعت بمانند تا خشک شوند.

◾️روش نگهداری پودر گوجه فرنگی🍅

بهتره پودر گوجه رو اگر برای مدت طولانی نگهداری می کنید داخل فریزر بگذارد در غیر این صورت داخل یخچال بگذارید.

ادویه خانگی به دلیل اینکه مواد نگهدارنده نداره خارج از یخچال ممکنه رنگ و مزش تغییر کنه. ولی گوجه های خشک شده خارج یخچال هم می تونن بمونن و خراب نمیشن.

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

پس اگر می خواهید خارج از یخچال نگهداری کنید بهتره گوجه های خشک شده رو نگهداری کنید و در زمان استفاده پودر کنید و داخل یخچال بگذارید.

✔️در قدیم استفاده از پودر گوجه فرنگی به این صورت باب نبوده و کدبانو های باسلیقه گوجه ها رو خشک می کردند و به همون صورت خشک شده داخل انواع خورشت و آبگوشت استفاده می کردند.

امیدوارم اطلاعات مفیدی رو خدمتتون ارئه کرده باشیم.

شاد و پیروز باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#آشپزخانه ی من
#سایتی برای تمام بانوان ایران زمین

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا