آموزش آشپزیغذای ایرانی

طرز تهیه کلم پلو | کلم پلو با گوشت قلقلی

به نام خدا، دوستان نازنینم سلااام خوووبید؟ خوش آمدید به مجله ی خانوادگی زرین بانو، امروز هم در بخش آموزش آشپزی با آموزش ی پلوی دیگه درخدمتتونیم. غذای امروز ما کلم پلو جان با گوشت قلقلی

رسپی کلم پلو

کلم پلو جزو غذاهای ایرانی قدیمی ماست و در شهر مختلف با توجه به ذائقه های خانواده ها به روش های مختلفی تهیه میشه. معمولا کلم پلو رو با نام کلم پلوی شیرازی میشناسن که با کلم قمری (کلم سنگی ) تهیه میشه. ولی در صورت نبود این کلم با کلم برگ سفید هم میشه تهیه کرد و بسیار هم خوشمزه میشه ، همچنین کلم پلو رو می توان با مرغ ،گوشت چرخ کرده و کوفته قلقلی تهیه و میل کرد.

اگر شما هم علاقمندید این غذای خوشمزه رو درست کنید؛ دعوت می کنم در ادامه با زرین بانو همراه باشید.

طرز تهیه کلم پلو

 

مواد لازم کلم پلو با گوشت قلقلی ( 4 نفره)

برنج 4 پیمانه
برگ کلم سفید خلالی خرد شده نصف یک کلم کوچک
روغن مایع به مقدار لازم
نمک ،فلفل سیاه ،زردچوبه به مقدار لازم
گوشت چرخ کرده 1 بسته
پیاز 2 عدد
آب لیمو 1 قاشق
دارچین نوک قاشق مربا خوری در صورت تمایل
رب گوجه  1 قاشق

پخت برگ های کلم

برای تهیه ی این پلوی خوشمزه ابتدا برگ های نصف یک کلم کوچک رو جدا می کنیم و می شوییم.و به صورت خلالی خرد می کنیم و در تابه می ریزیم.سپس اندازه یک فنجان به آن آب اضافه می کنیم.ودر قابلمه را می گذاریم.و اجازه می دهیم به مدت 15دقبقه در آب نیم پز شود و آبش کشیده شود.

بعد از اینکه آبش کشید در قابلمه را باز می کنیم و مقداری روغن مایع روی کلم ها می ریزیم.و می گذاریم کلم ها داخل روغن سرخ شوند. وقتی کلم ها سرخ می شوند حجمشان خیلی خیلی کم می شود. در یک ظرف جدا هم یک عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و با مقداری روغن مایع سرخ می کنیم.در حدی که طلایی شود کافی است.و بعد به کلم های سرخ شده اضافه می کنیم.

نمک و فلفل و زردچوبه هم اضافه می کنیم.به همراه یک قاشق آب لیمو.

درست کردن گوشت قلقلی

یک بسته گوشت چرخ کرده ی به دمای محیط رسیده را داخل ظرفی می ریزیم.نمک ،فلفل ،زردچوبه هم اضافه می کنیم. یک عدد پیاز هم رنده می کنیم.و آبش را می گیریم وداخل گوشت می ریزیم. بعضی ها آب پیاز رو جدا نمی کنن و در عوض اندازه ی یک قاشق آرد اضافه می کنن ولی من آبشو جدا می کنم.نیازیم به آرد نداره

خوب گوشت رو با دستمون ورز می دیم و به شکل کوفته های کوچک با دست گرد می کنیم و داخل تابه می چینیم و در آخر مقداری روغن مایع روش می ریزیم و روی گاز با شعله ی متوسط قرار می دهیم تا گوشت های قلقلی سرخ بشن.هر از گاهی جابه جاشون می کنیم تا سرخ بشن.

زمانی که حس کردیم گوشت ها سرخ شدن مقدار یک قاشق رب رو در مقدار دو سه قاشق آب رقیق می کنیم و روی کوفته ها می ریزیم و در تابه را می گذاریم تا باشعله ی ملایم بپزند.

پخت برنج

برنج رو که حداقل از دو ساعت قبل در آب و نمک خیس کردیم آب کش می کنیم و داخل نصف قابلمه آب در حال جوش می ریزیم و مقداری نمک هم اضافه می کنیم.8-10 دقیقه صبر می کنیم تا برنج ها نیم پز شوند.با دست بین دو انگشت امتحان می کنیم .اگر نیم پز بود بر می داریم.بعضی ها مقداری زردچوبه هم به برنج اضافه می کنن تا کل برنج رنگی بشه ولی من دوست ندارم چون به اندازه کافی زردچوبه داخل مواد کلم ریختم.

حالا برنج رو آبکش می کنیم.

دم کردن کلم پلو

در قابلمه ی مورد نظر مقداری روغن مایع می ریزیم.ته دیگ مورد علاقه (نان یا سیب زمینی ) رو می گذاریم و یک لایه برنج و یک لایه از کلم و پیاز سرخ شده به علاوه ی ادویه جات می ریزیم. در این مرحله اگر دارچین دوست داشتید می توانید نوک قاشق دارچین هم روی برنجتون بریزید.

زعفران هم که خوش عطر و خوش طعم کننده ی همه ی پلوهاس در صورت تمایل می توانید.دو سه قاشق روی برنج بریزید. در قابلمه رو می گذاریم و اضافه می دهیم به مدت 30 -45 دقیقه با شعله ی ملایم دم بکشد.

زمانی که پلو دم کشید در ظرف مورد نظر کشیده و با کوفته های قلقلی تزیین می کنیم. بفرمایید کلم پلوی خوشمزه ی ما آمادس
نوش جان

طرز تهیه کلم پلو

زمان آماده سازی مواد اولیه پلو : 30 دقیقه
زمان پخت :1 ساعت

این پلوی خوشمزه رو می توانید در وعده ی نهار یا شام میل کنید.

چند نکته در تهیه کلم پلو

1-کلم پلو رو هم می توانید با کلم قمری و هم با کلم سفید برگ درست کنید.

2-در صورت تمایل می توانید از سبزی مخصوص پلو (تره ،شوید ،ریحون ،ترخون ) استفاده کنید و برنج رو موقع دم گذاشتن از این سبزی ها لا به لای برنج ها بریزید.

3-به جای گوشت قلقلی می توانید از گوشت چرخ کرده باز یا مرغ استفاده کنید.

سعی کردم این پلوی خوشمزه رو به ساده ترین روش که باب میل همه هم باشه درست کنم و خدمتتون آموزش بدم امیدوارم مفید بوده باشه. شما هم اگر دستور پخت دیگه ای بلدید و یا حتی نکته ی ریزی برای خوشمزه شدن پلو حتما با ما در میان بگذارید تا از تجربیات هم استفاده کنیم.

منتظر نظرات ارزشمندتون هستیم.

حتما برامون کامنت بگذارید.

لحظاتتون به کام
یا حق 

#مجله ی خانوادگی زرین بانو

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا