آموزش آشپزیشیرینی و کیککیک

طرز تهیه کیک یزدی خانگی | به ساده ترین روش

به نام خدا، دوستان نازنینم سلااااام😍 خوووبید؟ امیدوارم حال و احوالتون حسابی خوب باشه. در بخش آموزش تهیه انواع کیک آشپزخانه ی زرین بانو با آموزش “کیک یزدی” در خدمتتونم. یک کیک فوق العاده خوش عطر و طعم با بافتی نرم و ظاهری گنبدی شکل .

طرز تهیه کیک یزدی خانگی

اگر شما هم علاقه مندید کیک یزدی خانگی خوشمزه درست کنید دعوت می کنم در ادامه با من همراه باشید.

کیک یزدی چیست ؟ 

کیک یزدی از جمله کیک های سنتی و بسیار خوشمزه ی ما ایرانیاست .و همون طور که از نامش پیداست مخصوص شهر یزد هست و به دلیل طعم بسیار خوبی که داره در همه ی شهر ها پخته میشه و در اکثر مراسمات مذهبی نذری داده میشه. ولی اگر به شهر یزد سفر کردید توصیه میکنم حتما کیک یزدی سنتی مخصوص یزد رو میل کنید چرا که ی عطر و طعم دیگه ای داره.

بریم که درست کنیم کیک یزدی خانگی

✔️مواد لازم برای تهیه ی کیک یزدی

آرد سفید قنادی یک و نیم لیوان
شکر نصف لیوان
ماست سفت نصف لیوان
تخم مرغ دو عدد
روغن مایع نصف لیوان
بکینگ پودر یک قاشق غذاخوری
گلاب یک چهارم لیوان
پودر هل یک چهارم قاشق مربا خوری
عسل ۱ قاشق غذاخوری

✔️رسپی کیک یزدی خانگی :

◀️مرحله اول :

فر رو با دمای ۲۰۰ درجه روشن می کنیم تا داغ شود. دو عدد تخم مرغی که نیم ساعت قبل از یخچال خارج کردیم و به دمای محیط رسیده رو در ظرفی می شکنیم و با همزن دستی به مدت ۱ دقیقه خوب میزنیم تا از لختگی دربیاد.

◀️مرحله دوم :

حالا ماست رو اضافه می کنیم و دوباره به مدت یک دقیقه می زنیم تا کاملا باز بشه. در این زمان شکر را اضافه می کنیم و اونقدر هم می زنیم تا دانه های شکر حل بشه‌ ، در نهایت روغن مایع ، گلاب ، هل و عسل رو اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم..

◀️مرحله سوم :

حالا آرد را که یک بار الک کرده ایم با بکینگ پودر مخلوط می کنیم.و در چند مرتبه داخل مواد کیک می ریزیم و با همزن دستی خوب هم می زنیم تا مایع کیک یک دستی به وجود بیاد و آرد داخل مواد گلوله گلوله نماند.

◀️مرحله آخر :

مواد کیک آمادست. قالب های کیک رو داخل سینی فر می چینیم و داخلشان کپسول یا همان کاغذ مخصوص کیک یزدی می گذاریم. و با مواد کیک کپسول ها رو پر می کنیم. (من لبالب پر کردم ).

حالا یک چاقویی رو روغنی کرده و روی کیک ها یک علامت بعلاوه می زنیم. این برای اینست که کیک به شکل گنبدی پف کند و در نهایت مقداری کنجد روشون می پاشیم .
می تونید از پودر پسته هم استفاده کنید. حالا سینی کیک رو داخل فر قرار می دهیم.

فر حتما باید داغ داغ و حرارت زیاد باشه بنابراین هر دو المنت فر برقی یا توستر رو باهم و با حرارت بالا روشن می کنیم . ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا رویه ی کیک بسته بشه.
بعد حرارت رو روی ۱۸۰ می گذاریم و فقط المنت پایین رو روشن می کنیم. صبر می کنیم تا کیک پف بکنه . بعد از ۱۰ دقیقه دوباره قسمت گریل رو روشن می کنیم تا روش طلایی بشه.

برای فرهای گازی ابتدا فر رو روشن کنید تا داغ بشه، موقع گذاشتن سینی داخل فر فقط گریل رو به مدت ۱۰ دقیقه روشن کنید و بعد فقط قسمت پایین رو روشن کنید تا کیک ها پف بکنند و پخته شوند.

برای اطمینان از پخت می تونید یک سیخ چوبی وسط کیک فر بکنید. اگر تمیز بیرون اومد یعنی کیک پخته.

بعد از پخت از فر خارج می کنیم و بعد از اینکه از داغی افتاد به آرامی از قالب خارج می کنیم.

بفرمایید کیک یزدی های خوشمزه و دلبر ما آمادست😍😋

نوش جان😊

کیک یزدی لیلاپز

⏰زمان آماده سازی : ۲۰ دقیقه

⏰زمان پخت : ۲۰ دقیقه

🌟به جای قالب کیک یزدی از قالب کاغذی کاپ کیک هم می توانید استفاده کنید.

🌟نکته خیلی مهم در پخت کیک یزدی این است که برای گنبدی شدن کیک حتما باید ابتدا درجه حرارت بالا و از قسمت گریل استفاده شود تا روی کیک ها ببندد و بعد حرارت پایین آورده شود و قسمت پایین فر روشن شود تا کیک ها به خوبی بپزنند .

⭐️حتما از ماست سفت استفاده کنید. مایع این کیک نباید شُل باشه.

✔️کیک یزدی یک میان وعده و عصرانه ی خوشمزست که می توانید در مهمانی ها و دورهمی هاتون درست کرده و به همراه یک فنجان چای نوش جان کنید.

✔️کیک یزدی خانگی به همراه یک لیوان آبمیوه یک میان وعده ی عالی برای کودکان می باشد.

امیدوارم این کیک خوشمزه رو درست کنید و در کنار عزیزانتون از خوردنش لذت ببرید.

لحظاتتون شیرین

حق یارتون🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#آشپزخانه من
#سایتی -برای-خانواده-ایرانی

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا