گل و گیاه

پرورش و نگهداری از نخل ماداگاسکار

سلاممم خدمت همه ی همراهان مجله خانوادگی زرین بانو ، امروز در گلخانه ی زرین بانو و در بخش پرورش گل در خدمتتون هستیم با معرفی یه گل بسیار زیبا و خاص به نام نخل ماداگاسکار .

نخل ماداگاسکار با نام علمی Pachypodium lamerei نوعی Pachypodium از خانواده ی Apocynaceae یا همان خرزهره می باشد . این گیاه به دلیل شباهتش با نخل ، نخل نامیده میشه در حالی که هیچ ارتباط خانوادگی با نخل ها نداره !

گیاه به دلیل داشتن شیره ی سمی و برگ های سمی که بسیار هم خطرناک هستند در دسته ی خرزهره ها قرار داده . اگر از این گیاه در خانه نگهداری میکنید حتما مسائل ایمنی رو در نظر بگیرید .

نگهداری از نخل ماداگاسکار

هشدار : شیره خارج شده از بدنه و برگ های نخل ماداگاسکار بسیار سمی هستند.

این گیاه بسیار زیبا، ارتفاعی تا 5 متری میتونه داشته باشه که بیشتر در شرایط طبیعی اون در جزیره ی ماداگاسکار و یا جنوب آفریقا با این ابعاد قابل مشاهده هست .

برگ های گیاه به صورت نیزه ای تیز ، شفاف و سبز رنگ هستند . برگها در زیر گونه های مختلف می تونن شکل مختلفی داشته باشن .

برای مثال در زیر گونه ی compacta برگها عریض تر و کوتاهتر هستن . در برخی زیرگونه ها برگها آویزان هستن .

نکته : توجه داشته باشید که با تلقیح مصنوعی (در گلخانه های کاکتوس با قلمو ) که روی گلهای زیرگونه های مختلف صورت میگیره ، امکان ایجاد گیاهای با ویژگی های ترکیبی وجود داره که متفاوت با گیاه اصلی خواهد بود .

ساقه ی گیاه ضخیم است و عرضی تا 30 سانتی متر هم می تواند داشته باشه . داخل ساقه آب جمع میشه که همین آب میتونه گیاه رو در شرایط کم بود آب کمک کنه .

تیغ های گیاه بسیار تیز و خطرناک هستند . گاها اندازه ی اونها تا 6 سانتی متر هم میرسه . یه جوری تیزن که ازش میشه به عنوان نیزه هم استفاده کرد !!

گل های این گیاه بسیار زیبا و سفید رنگ هستن . گیاه در شرایط خاصی گل میده . برای مثال باید بالغ باشه و ارتفاع اون از 1 – 1.5 متر گذشته باشه ، در فصل سرد شرایط خواب مناسبی براش تدارک دیده باشه (دمای 15 تا 10 درجه برای حداقل 30 روز ، آبدهی و کوددهی مناسب ، شرایط نوری بهینه و …)

نگهداری از نخل ماداگاسکار

در این صورت گیاه گلهای بسیار زیبایی خواهد داد که از اونها میشه برای تلقیح مصنوعی و بذرگیری استفاده کرد .

ریشه گیاه در گیاهان جوان بسیار ظریف و حساس هست . با بالغ شدن گیاه ریشه ها قوی شده و در گیاهان بالغ و قوی ریشه ها بسیار ضخیم و قدرتمند هستند .

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار :

نور :

این گیاه به دلیل شرایطی که در طبیعت داره بسیار نور مستقیم آفتاب رو دوست داره . در شرایطی که 6-7 ساعت در نور مستقیم آفتاب باشه سرعت رشد بسیار بالایی خواهد داشت . نور آفتاب پشت پنجره هم برای گیاه بسیار مناسب هست . گیاه در شرایط نور کم رشد نخواهد کرد و یا رشدش خیلی کم خواهد بود و برگهاش رو کم کم از دست خواهد داد .

نکته : اگر گیاه قبلا در شرایطی کم نور نگهداری شده و یا در محیطی با نور فیلتر شده مثل پشت پنجره بوده ، به یک باره اون رو وارد محیطی با نور مستقیم آفتاب نکنید . در این صورت گیاه دچار آفتاب سوزی شده و ممکنه قارچ بگیره و خراب بشه . گیاه رو کم کم در معرض آفتاب مستقیم آفتاب بزارید .

نگهداری از نخل ماداگاسکار

خاک :

گیاه نیاز به خاکی داره که آب رو به سرعت از خودش رد کنه ، در غیر این صورت امکان پوسیدگی ریشه ی گیاه به شدت بالا میره . برای این گیاه ترکیبی از ماسه (60 درصد) ، پیت ماس (25 درصد) ، سنگریزه (10 درصد) و ورمی کمپوست (5 درصد) مناسب هست . پیت ماس برای غنی کردن خاک ، ورمی کمپوست به عنوان کود طبیعی بسیار مناسب و سنگ ریزه برای ایجاد تخلخل در خاک مناسب هستن.

زمان تعویض گلدان هم با توجه به شرایط نگهداری متفاوت هست . به صورت معمول هر دو سال یکبار گل به گلدانی با یک شماره بزرگتر منتقل میشه و خاک نیز تعویض میشه . اما در صورتی که رشد گیاه شما سریع بود ، ریشه از کف گلدان بیرون زده بود و یا اینکه با فشردن بدنه ی گلدان احساس کردید که ریشه ها قوی شدن و بدنه ی گلدان رو سفت کردن ، سالی یکبار در اواخر زمستان و ابتدای فصل بهار می تونید گلدون رو عوض کنید .

نکته : توصیه ی اکید می کنم که از پرلیت استفاده نکنید . پرلیت نوعی سنگ سفید رنگ هست که به صورت دانه های کوچک سفید بخصوص در خاک بنفشه ی آفریقایی مورد استفاده قرار میگیره . پرلیت آب رو در خودش نگه میداره و کم کم به خاک منتقل میکنه که همین عامل می تونه باعث پوسیدگی سریع ریشه ی نخل ماداگاسکار بشه .

نکته : بهتره در انتهای گلدان مقداری سنگ ریزه ی درشت بریزید تا از ایجاد حالت باتلاقی در کف گلدان جلوگیری کنه .

نکته : در استفاده از ورمی کمپوست زیاده روی نکنید چون باعث آسیب جدی به گیاه و به اصطلاح سوزودندن ریشه ی گیاه می شه .

آبیاری :

آبیاری نخل ماداگاسکار باید با توجه به اندازه ی گلدان ، دما و شرایط نگهداری اون صورت بگیره . به صورت معمول در فصول گرم سال اگر دما در حدود 30-35 درجه باشه برای گلدانی با سایز 12 هفته ای یکبار مناسب هست . اما برای گلدانی با سایز 8 حتما هر 5 روز یا هفته ای دو بار باید آبیاری صورت بگیره .

در فصول سرد سال گیاه به خواب میره و با توجه به اندازه ی گلدان ابیاری به هفته ای یک بار ، دو هفته یکبار و یا 15 روز یکبار کاهش پیدا میکنه .

نکته : اگر دیدید که گیاه از بی آبی ساقش جمع شده ، حتما میزان آبیاری تون رو افزایش بدید تا گیاه به حالت اولیش برگرده .

نکته : در آبیاری این گیاه زیاده روی نکنید . گیاه در خودش آب نگه میداره و در صورت آبیاری بیش از حد ریشه ی اون سریع پوسیده شده و از بین خواهد رفت .

نگهداری از نخل ماداگاسکار

تغذیه :

اگر خاک گلدان خوب درنظر گرفته بشه تغذیه ی چندانی نیاز نداره. میتونید در شروع بهار یکبار روی خاک گیاه ورمی کمپوست بپاشید و آبیاری کنید و سه ماه بعد تکرار کنید .

اگر هم به نظرتون خاک ضعیف هست هر دو هفته یکبار با کود npk فرمول 3-11-38 و یا 12-12-36 اون رو کوددهی کنید .

برای آشنایی کامل با کودها به مقاله ی مقابل مراجعه کنید : کود npk چیست ؟

رطوبت :

گیاه به رطوبت نیازی نداره . به هیچ وجه روی گیاه آبپاشی نکنید . اب پاشی سبب ایجاد قارچ شده و با این کار برگهای گیاه قبل از رشد سیاه میشن و میفتن . پس به هیچ وجه روی گیاه آبپاشی نکنید .

نکته : من یکی از کاکتوس بازان حرفه ای رو میشناسم که یه نخل 80-90 سانتی متری رو به من نشون داد که از بالا بهش آب داده بود و کلی سرحال بود و برگهای قشنگی داشت . ایشون گلخونه ی گل دارن و گل رو در داخل گلخانه و شرایط گلخانه ای نگهداری کردن که به اون شکل دراومده بود . شما در شرایط منزل سعی کنید که به بدنه ی گل آب نخوره چون امکان ایجاد قارچ در اون بسیار زیاده .

تکثیر گیاه :

تکثیر گیاه بیشتر به صورت کاشت بذر صورت میگیره. بذر هم که هم میشه با تلقیح مصنوعی از دو ساقه ی متفاوت که گل دادن بدست اورد و هم میشه از بازار تهیه کرد .

پرورش دادن و ریشه دار کردن قلمه نخل ماداگاسکار کار راحتی نیست . در بیشتر مواقع قلمه نمیگیره و خراب میشه . در قلمه گرفتن از این خانواده از گلها باید به این نکته توجه کنید که بعد از جداکردن قلمه ، باید اون رو 4 5 روزی در جایی تاریک و بدون نور نگهدارید تا تهش پینه ببنده ، بعد باید پودر ریشه زایی بهش بزنید و  داخل خاک مناسب که اغلب ماسه هست قرار بدید و منتظر بمونید تا ریشه دارد بشه . (دقت کنید که بعد از اینکه داخل خاک قرار دادید حداقل به مدت یک هفته بهش آب ندید ) پروسه ی ریشه دار شدن هم پروسه ای طولانی و حساس هست .

نگهداری از نخل ماداگاسکار

بیماری های نخل ماداگاسکار :

بیماری خاصی برای این گیاه وجود نداره . ممکنه شته ها و کنه ها به گیاه حمله کنند که اونهارم باید سریع تشخیص بدید و با سم های موجود در بازار که برای هرکدوم جداگانه تهیه میشن از بین ببرید . عمل سریع در تشخیص و درمان خیلی مهمه .
برگ های گیاه اگر در بدو رشد سیاه میشه و میریزه میتونه از قارچ باشه ، یا ابپاشی کردید و یا تهویه گیاه مناسب نیست . میتونید با قارچ کش کاپتان گیاه رو ابپاشی کنید تا مشکلش رفع بشه . (بعد از اب پاشی با قارچ کش ، گیاه را در معرض آفتاب قرار ندید .)

خواب زمستانی و زرد شدن برگهای نخل ماداگاسکار :

با شروع پاییز و اغاز فصل سرد گیاه به خواب زمستانی میره . ممکنه ی همه ی برگهاش بریزه و برگ تازه ای هم درنیاره . در این حالت نیازی نیست کاری انجام بدید و پروسه ی طبیعی این گیاه هست . دقت کنید که در فصلی که گیاه خواب هست آبیاری بسیار کم میشه ، مثلا برای شرایط عادی و متعادل فصل سرما ، برای گلدان 14 به بالا ، دو هفته یکبار هم آبدهی میتونه کافی باشه . فقط توجه کنید که اگه بدنه و ساقه ی گیاه نرم شد ، ابیاری رو انجام بدید و دفعه ی بعد طوری ابیاری رو تنظیم کنید که قبل از نرم شدن ساقه اب به گیاه رسونده باشید …

هر سوالی در مورد این گیاه داشتید حتما همینجا با ما در میون بزارید …

لحظاتتون به کام
حق یارتون🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#گلخانه زرین بانو

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا