گل و گیاه

معرفی و پروش گل حنا | اصول نگهداری از گل حنا

بنام خدا، سلام خدمت همراه همیشگی زرین بانو ، امروز در بخش پرورش گل و گیاه با معرفی یه گل خیلی قشنگ و محبوب در خدمتتون هستیم . این گل که در داخل کشور با نام گل حنا شناخته میشه به دلیل گل های قشنگش و نگهداری آسانش، محبوبیت بالایی بین عموم مردم داره . با معرفی این گل و شرایط نگهداری اون همراه زربین بانو باشید …

معرفی گل حنا

گل حنا چیست ؟

گل حنا یا همان ایمپیشن ، که در زبان انگلیسی به اون اسمهایی همچون buzzy lizzy یا balsam هم بهش میگن، یک گیاه چند ساله هست که بومی مناطقی از شرق قاره آفریقا هست . گل حنا نزدیک به 300 گونه ی مختلف داره که برخی از اون ها ، بخصوص گل های دورنگ به صورت گلخانه ای تولید شده و پرورش داده شدند .

حداکثر ارتفاع این گیاه 80 سانتی متر هست که البته برخی از نمونه هایی که در باغچه هایی با هوای مرطوب و مناسب در طول سال نگهداری میشن ، ساقه ی گیاه چوبی شده و از کنارهاش گیاهای جدیدتری رشد میکنن. در این صورت ممکنه که ارتفاع گیاه حتی بیشتر هم بشه .

شرایط نگهداری گل حنا در منزل یا آپارتمان :

خاک و تعویض گلدان :

گل حنا رو میتونید به عنوان یک گل باغچه هم محسوب کنید! از این رو با خاک های مختلفی میشه اون رو کشت کرد.

اگه قصد کشت این گل رو داخل گلدان دارید، حتما از سوراخ بودن کف گلدان مطمئن بشید . اگه کف گلدان سوراخ نباشه، ریشه ی گیاه شما به سرعت پوسیده خواهد شد و گلتون رو از دست خواهید داد !

ترکیب خاکی هم خاک باغچه و کود دامی به همراه سنگریزه برای این گیاه مناسب هست . دلیل از اضافه کردن سنگ ریزه افزایش زهکشی خاک و کمک به عبور سریعتر آب هست. از کود دامی پوسیده هم به مقدار کمی باید استفاده کنید .

من با ترکیب خاک باغچه ، پیتماس ، پرلیت و ورمیکوپست هم این گیاه رو داخل گلدان کاشتم که سرعت رشد به مراتب بیشتری داشته . در این حالت هم سعی کنید تناسبی رو بین مواد رعایت کرده و ورمی کومپست رو حداکثر یک هشتم واحد اندازه گیری اضافه کنید . (برای مثال اگه 1 واحد -1 بیلچه مثلا- خاک باغچه اضافه میکنید ، یک هشتم اون مقدار هم ورمی کمپوست اضافه کنید)

حاک مورد نیاز برای گل ایمپتیشن

نکته : واحد اندازه گیری رو خودتون انتخاب میکنید . میتونه پیمانه کشاورزی باشه ، بیلچه باشه و یا هرچیز دیگه ای ! تناسب رو با همین ابزارها رعایت کنید .

بهتره که هر سال در نیمه ی دوم اسفند ماه گلدان رو تعویض کنید .

نکته : به این مورد توجه داشته باشید که تا زمانی که گیاه ریشش پر نشده باشه گلدهی شروع نمیشه و یا خیلی کند و بی کیفیت خواهد بود . پس گلدان انتخابیتون خیلی بزرگ نباشه ، به گونه ای باشه که گیاه بتونه ریشه های خودش رو به دیواره برسونه.

نور :

گیاه در فصول گرم سال نباید در مقابل نور مستقیم قرار بگیره . در این صورت برگهای اون میسوزه و امکان از دست رفتن گیاه بسیار زیاد میشه . در فصل پاییز و زمستان تحمل نور مستقیم رو در مناطقی که هوای خنکی دارن داره و مشکلی براش پیش نمیاد .
بهترین جا برای نگهداری گل حنا در باغچه، کنار درختی هست که بشه برای این گیاه سایه ایجاد کنه . همونطور که گفتم در صورت برخورد نور مستقیم در فصل گرم سال، امکان از دست رفتن گیاه زیاده برای همین سایه ی زیر درخت میتونه به این گیاه کمک شایانی کنه .

محیط پر نور رو خیلی دوست داره ، پس داخل خونه یا آپارتمان هم اگه قرارش دادید حتما کنار پنجره باشه ، پنجره ی شمالی براش فوق العاده جواب میده .

نور مناسب برای گل حنا

تهویه :

این گل به هوای تازه به شدت نیاز داره، از این رو بهتره گیاه در خارج از خونه نگهداری بشه ، در این صورت تراوت و سر زندگی رو به صورت واضحی در گل حنای خودتون مشاهده خواهید کرد . در صورتی که امکان نگهداری از گل در خارج از خانه وجود نداشت حتما گل رو کنار پنجره ای که درز داشته باشه یا کلا باز باشه قرار بدید تا عبور هوا رو حس کنه .

آبیاری :

گل حنا گیاه آبدوستی هست . در فصول گرم سال بهتره هر روز آبیاری بشه . در صورتی که گیاه به صورت مناسبی آبیاری نشه، برگهاش سست میشه و اصطلاحا گیاه خودشو میندازه ! در فصول سرد سال سعی کنید بعد از خشک شدن 2 سانتی متر از سطح خاک، بهش آب بدید .

تجربه ی شخصی من در فصول گرم سال ، در منطقه ای که دما بین 35-40 درجه هست و گیاه در معرض نور مستقیم قرار نداره ، 2 بار آبیاری در طول روز هست ! یکبار زمان غروب آفتاب و یک بار زمان طلوع خورشید ! در این صورت گل سرحالی خواهید داشت و گلهای فراوانی رو بهتون خواهد داد .

نکته : با یکی دوبار تمرین و تست ، میتونید میزان دقیق آب مورد نیاز رو بدست بیارید ! سعی کنید در فصول گرم سال، سطح خاک همیشه کمی نم داشته باشه و خشک نشه .

آب دادن به گل حنا

تغذیه :

با توجه به گلدار بودن گل حنا، نیاز تغذیه ای گیاه بالاست. در فصول بهار ، تابستان و پاییز ، به صورت مرتبی هر دو هفته یکبار گیاه رو با کودهای شیمیایی همچون کود NPK و یا کود مایع ، تغذیه کنید . کود حیوانی هم خوبه ، اما در مصرف کود حیوانی باید به این نکته توجه کنید که این کودها کم کم مواد مغذی رو اضافه میکنن و در نتیجه نباید هر دو هفته یبار کود بدید بهشون ! بهتره این مقدار رو به 45 روز یکبار افزایش بدید !

پیشنهاد : برای این گل بهترین کود، کود NPK گل دهی با کد 12 12 36 هست .

تکثیر :

تکثیر گل ایمپیشن از طریق بذر و یا ساقه صورت میگیره .

در تکثیر به روش بذر بهتره گیاه در اواخر بهمن ماه در محل های کشت، کاشته بشه و در دمای حداکثر 18 درجه ای نگهداری بشه . برای رشد بهتر و سریعتر گیاه، پیشنهاد میکنیم اون رو در نزدیکی سطح خاک بکارید و در معرف نور غیر مستقیم آفتاب قرار بدید تا سریعتر و قوی تر رشد کنه. دقت کنید که گیاه رو تا زمانی که به حدکافی بزرگ و قدرتمند نشه به گلدان یا سطح باغچه منتقل نکنید .

در روش قلمه هم میتونید قلمه های گیاه رو داخل آب قرار بدید و یا در مخلوطی از پیتماس و پرلیت مرطوب قرارش بدید .

پرورش و تکثیر گل حنا در کلدان

مشکلات و بیماری گل حنا :

افتادن برگ های گل حنا :

دلیل این مشکل قرار گرفتن گل در هوای سرد هست. آبیاری نامنظم هم می تونه دلیل این مورد باشه .

وجود حشرات سفید در اطراف گیاه :

مگس سفید به گیاه حمله کرده. اگه گیاه ضعیف باشه و خوب تغذیه نشده باشه و شرایط نگهداری مناسب نباشه، مگس سفید خیلی زود بهش حمله میکنه و برگهای گیاه کم کم رو به خرابی میره.

وجود تار در پشت برگ ها و خراب شدن برگهای حنا :

دلیل حمله ی کنه ی قرمز هست . باید با آبامکتین سمپاشی بشه گیاه

گل ندادن گیاه :

دلیل اول گلدان بزرگ هست ، دلیل بعدی تغذیه هست ، در این صورت هر دو هفته یبار گیاه رو کوددهی کنید . آبیاری رو بیش از حد نکنید. نور هم زیاد و غیر مستقیم باشه .

بیحال شدن گیاه :

بیحال شدن گیاه میتونه به دلیل آبیاری زیاد و یا آبیاری کم باشه ! آبیاری رو تصحیح کنید و گیاه رو به محیطی که هوای آزاد و یا در جریان داره منتقل کنید .

 

امیدوارم اطلاعات مفیدی را در مورد این گل بسیار زیبا کسب کرده باشید.

گلاتون همیشه سرسبز و دلتون بهاری

یاحق🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش گل و گیاه
#سایتی -برای- خانواده- ایرانی

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

2 دیدگاه

  1. سلام و وقت بخیر.به تازگی یه گل حنا خریدم و چون زیاد اطلاعات نداشتم پژمرده شده و برگاش خشک شدن.گلم رو توی گلدون نگه داری می کنم و مقدار دقیق آب موردنیازش رو نمیدونم.

    1. سلام شیرین جان
      اصولا گل حنا گیاه سخت جونیه و با شرایط خودشو وفق میده ، فقط به هوای آزاد نیاز داره ، اگه تو خونه نگه میدارید بزاریدش پشت پنجره ای که بازه (به شرط اینکه ظهر بهش افتاب نخوره)
      در مورد ابیاری اول باید بگید که چند روز یکبار بهش آب میدید ؟
      آیا زیر گلدون سوراخه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا