گل و گیاه

نگهداری از گل سنگ | خاک ، آبیاری ، کوددهی گل سنگ

پرورش و نگهداری از گل سنگ

زندگی در شهر های بزرگ و بخصوص در آپارتمان ها همواره با یک سری محدودیت هایی روبرو بوده است . یکی از مهمترین این محدودیت ها ، محدودیت در نگهداری از گلهای مختلف می باشد . گلهای آپارتمانی اصطلاحی است که حتما به گوش بسیاری از کاربران عزیز رسیده است .

این اصطلاح به گلهایی اشاره دارد که قابلیت رشد و زنده ماندن در محیط اپارتمان را دارا می باشند . در این پست از بخش گل و گل کاری مجله ی خانوادگی زرین بانو ، به معرفی یک گل بسیار محبوب و پرطرفدارد آپارتمانی با نام گل سنگ یا گل سنگی یا گل خال قرمزی و یا گل خال صورتی خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید …

پرورش گل سنگ

گل سنگ با نام علمی Hypoestes phyllostachya و نام انگلیسی polka dot plant ( به معنی گیاه خالخالی ) یک گل از گونه ی گیاهان گلدار و از خانواده ی پاخرسیان (Acanthaceae) می باشد . خاستگاه این گیاه در افریقای جنوبی ، ماداگاسکار و بخش هایی از جنوب شرقی آسیا می باشد .

این گیاه به شکل بوته ای رشد می کند و دارای برگ هایی با خال های صورتی رنگ می باشد . البته گونه هایی از این گل نیز خالهایی با رنگهای سفید ، سبز و قرمز دارند که به صورت فراوانی در داخل کشور به فروش میرسند .

پرورش گل سنگ

مهمترین موارد در نگهداری از گل سنگ :

برخی از حیاتی ترین نیاز های این گیاه به منظور رشد بهتر به شرح زیر می باشد :

1- نور مورد نیاز گل سنگی:

این گیاه به نوعی سایه دوست می باشد. نزدیک پنجره که مکانی روشن است بهترین مکان برای این گل است . باید از تابش نور مستقیم بخصوص در فصول گرم سال به این گل جلوگیری شود چراکه باعث سوختگی برگهای گل و در نتیجه از بین رفتن آن خواهد شد .

همچنین در مکان بسیار تاریک نیز خال های صورتی گل کم رنگ شده و گل شروع به رویش علفی خواهد کرد (رویش علفی حالتی است که گل به صورت ناقص رشد میکند و فقط طول آن افزایش می یابد )

2- دما برای گل سنگ چیست ؟

دمای خنک بهترین دما برای این گل خواهد بود . اگر گل در کنار پنجره ای باشد که از درزهای بین پنجره هوای خنک وارد می شود ، بهترین شرایط رویشی را خواهد داشت . در هوای گرم ممکن است گل حالتی سست مانند به خود بگیرد.

پرورش گل سنگ

3- آبیاری گل سنگ به چه صورت است ؟

آبیاری تمامی گلها و گیاهان بستگی مستقیم با شرایط نگهداری شما از آن گلها دارد . اگر محل نگهداری گل گرم و خشک باشد ، باید آبیاری زیاد صورت بگیرد . اگر مرطوب باشد بالطبع آبیاری کمتر می باشد .

دو روش برای تشخیص زمان آبیاری وجود دارد :

در روش اول سه تا چهار سانت از سطح خاک را کنار بزنید ، اگر خشک بود اقدام به آبیاری گل کنید .

در روش دوم شما باید گیاه خود را در نظر بگیرد . هر وقت برگهای گیاه آویزان شد و شل شد ، یعنی نیاز به آبیاری دارد . در این حالت اقدام به آبیاری کنید .

توصیه ی زرین بانو : جوری برنامه ریزی کنید که یک روز قبل از سست شدن گیاه بهش آب بدید تا گیاه زیاد با تنش بی آبی مواجه نشه.

4- گل سنگ به چه میزان رطوبت نیاز دارد ؟

این گیاه نیاز شدیدی به رطوبت نداره . از طرفی در صورت خشک بودن بیش از حد هوا ، نوک برگهاش خشک خواهد شد . اگر گل را در کنار دیگر گلها نگه میدارید به دلیل مرطوب شدن محیط ، نیازی به رطوبت نداره . اما اگه گل تنهاست و هوا هم خشک هست ، بهتره زیر گلدانی رو از سنگ های درشت (کم تر از ارتفاع زیر گلدانی) پر کنید ، بعد آب داخل زیر گلدانی بریزید . دقت کنید که این آب نباید به صورت مستقیم با ته گلدان شما در ارتباط باشه . به این صورت رطوبت گل تامین خواهد شد .

پرورش گل سنگ

5- کوددهی گل سنگ به چه صورت است ؟

در فصل رشد می توان با کودهای NPK اقدام به تغذیه ی گیاه کرد . برای این گل فصل رشد از اواسط اسفند ماه تا اوایل آبان ماه می باشد و کود NPK مناسب نیز کود 20-20-20 و یا 36-12-12 می باشد .( به زودی مقاله ی کاملی در مورد کودها منتشر خواهیم کرد . )

بهترین خاک برای گل سنگی چیست ؟

خاک مناسب برای این گیاه باید سبک باشد و در عین حال آب به راحتی از آن عبور کند . خاک مخلوط پیتماس ، پرلیت ، مقداری کمی خاک باغچه و مقدار کمی ورمیکمپست برای این گل بسیار مناسب است .

عوض کردن گلدان گل سنگی به چه صورت است ؟

هر وقت ریشه از منافظ زیر گلدان خارج شد اقدام به تعویض گلدان کنید .

نکته بسیار مهم : دقت داشته باشید که انتهای گلدان به منظور زهکشی مناسب حتما حتما باید تعدادی سوراخ داشته باشه .

پرورش گل سنگ

تکثیر گل سنگی به چه صورت است ؟

یکی از آسانترین و بهترین روش های تکثیر این گیاه ، جدا کردن ساقه از قسمت انتهایی ، و کاشت مستقیم در پرلیت و پیتماس می باشد .

زرین بانو : همچنین میتونید چند روز داخل آب قرار بدید و بعد از ریشه دادن مستقیم بزاریدش داخل خاکی که اماده کردید . گیاه به راحتی رشد می کنه .

1/5 - (1 امتیاز)

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا