بانوانزندگی

راه هایی افزایش وزن در بانوان | افزایش وزن بدون عوارض

به نام خدا ، دوستان و همراهان نازنینم سلاام ، خووبید؟ ، در بخش بانوان زرین بانو با مقاله ای در مورد راه هایی برای افزایش وزن در خدمتتونیم. دعوت می کنم در ادامه با ما همراه باشید. مقاله به صورت تخصصی برای بانوان نوشته شده اما امکان استفاده در آقایان هم وجود داره .

در دنیای امروز که همه افراد به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند و از چاقی و مشکلاتی که در پی دارد شاکی هستند، افرادی که بیش از اندازه لاغر اند و به دنبال راه هایی برای افزایش وزن و تناسب اندام خود هستند. مخصوصا مادران گرامی که همیشه دغدغه ی وزن فرزندانشان را دارند.

اما اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار بدیم آگاهی از دلیل لاغری است؟ اگر لاغری شما صرفا به خاطر عادات بد غذاییتان باشد می توانید با استفاده از مواد غذایی پر کالری وزن خود را بالا ببرید.

راه های افزایش وزن

باید به این نکته ی بسیار مهم توجه شود که تغییر وزن چه کاهش باشد و چه افزایش باید از راه درست و اصولی آن انجام گیرد تا سلامتی فرد به خطر نیفتد.

افزایش وزن می تواند از راه های غلط همچون مصرف بیش از اندازه ی سرخ کردنی ها، چیپس ، پفک ،نوشابه ،ساندیس،پیتزا و غذاهای خمیری، فست فود ها ،کم تحرکی اتفاق بیفتد. این نوع افزایش وزن نه تنها مفید نیست بلکه باعث افزایش چربی شکمی شده  و مشکلاتی چون کلسترول بالا، فشار خون ،دیابت و مشکلاتی از این قبیل می شود، حتی در سنین خیلی کم و کودکی.

بنابراین از مصرف این گروه از مواد غذایی به شدت پرهیز کنید. تا دچار عواقب خطرناک آن نشوید.

✔️توجه کنید که برای افزایش وزن باید زیاد بخورید.

یعنی سه وعده ی غذایی کامل به همراه دو میان وعده یعنی 5 وعده ی غذایی

راه های افزایش وزن

✔️و اما مواد غذایی مفید و سالم برای افزایش وزن

1-شیر پرچرب /شیر موز /شیر کاکائو/شیر عسل

2-آجیل ، مغز ها و دانه های روغنی

شامل انواع مغز گردو،پسته،بادام ،فندق ،بادام زمینی ،کنجد،و تخمه ها مثل تخم آفتاب گردان ،پاپ کورن (ذرت بو داده) .آجیل سرشار از مواد معدنی ،ویتامین ها و چربی های مفید است که برای افزایش وزن بسیار مناسب است.

🌟توصیه می شود روزانه در میان وعده حداقل یک مشت آجیل میل کنید.

3-نان

انواع نان هایی مثل نان لواش ،نان روغنی،سنگک ،باگت ،نان تست ،استفاده از نان های سبوس دار

هم نان سبوس دار و هم بدون سبوس چاق کننده است اما نان های سبوس دار حاوی مقدار بیشتری مواد معدنی، فیبر و ویتامین می باشند .

راه های افزایش وزن

4-مواد غذایی نشاسته ای و کربوهیدرات ها

◀️برنج :

مصرف برنج به دلیل نشاسته ی بالا ی آن چاق کننده است.

◀️(سیب زمینی):

سیب زمینی کربوهیدراتی است که راحت هضم و جذب می شود و بهترین حالت برای مصرف به شکل آبپز است، بعد از آماده شدن سیب زمینی آنرا به شکل پوره درآورده مقداری روغن زیتون و سس مایونز به آن اضافه و میل کنید، بسیار چاق کننده است.

◀️ماکارونی ،لازانیا ،اسپاگتی

5- تخم مرغ:

تخم مرغ یک غذای کامل و مغذی و سرشار از ویتامین های A, B6, D، سلنیوم، روی و پروتئین با لیست کاملی از اسیدهای آمینه است. فقط دقت داشته باشید زرده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول می باشد.

🌟برای افراد زیر 35 سال حداکثر 6 عدد و افراد بالای 35 سال حداکثر 4 عدد تخم مرغ در هفته توصیه می شود و البته به شرط اینکه میزان کلسترول خونتان در حد طبیعی باشد.

راه های افزایش وزن

6-نوشیدنی ها :

◀️آب میوه ی طبیعی:به جای استفاده از آبمیوه های آماده که پر از قند و مواد نگهدارنده هستند روزانه یک لیوان آب میوه ی طبیعی و خالص در منزل تهیه کنید و در میان وعده میل کنید.

◀️آب:آب فراوان بنوشید.علاوه بر اینکه کم آبی بدن را تامین می کند.و با افزایش ادرار مشکلات کلیوی را رفع می کند.برای افزایش وزن مفید است.

7-میوه ها:

استفاده از میوه جات در میان وعده برای چاقی بسیار مفید است.مخصوصا میوه جاتی که قند بالایی دارند.مثل طالبی ،خربزه،خرما

موز بهترین میوه برای چاقی است.

✔️میوه جات خشک بهترین میان وعده هستند و باعث افزایش انرژی و قدرت بدنی و چاقی می شوند. کشمش و انجیر خشک بهترین میوه جات خشک برای چاقی هستند.

8-گوشت و پروتئین ها:

شامل انواع گوشت قرمز گاوی گوسفندی ،گوشت بوقلمون ،ماهی

9-شیرینی جات

شیرینی جات به دلیل چربی و قند فراوانی که دارند بسیار چاق کننده هستند. شامل انواع کیک ،شیرینی خامه ای ،ژله ها ،دسر ها ،پودینگ ،کاسترد ،باقلوا و شکلات ها،دونات ،پیراشکی،بستنی

شکلات تلخ کاکائویی بسیار چاق کننده است.

10-چربی های مفید

کره ،روغن حیوانی ،خامه ،پنیر ،ماست پر چرب همگی باعث افزایش وزن و چاقی می شوند.

و اما دلایل دیگر لاغری

مهمترین دلایل لاغری :

⏪لاغری به دلیل کم خوردن :

لاغری به دلیل کم خوردن که ناشی از نداشتن اشتها و تمایل به خوردن است.

راه های افزایش وزن

⏪ لاغری به دلیل بیماری تیروئید :

افرادی که تیروئید پر کار دارند و سوخت و ساز بدنشان بالاست نیز معمولا از لاغری رنج می برند. این افراد تیروئید فعالی دارند که باعث می شود متابولیسم بدنشان به شدت بالا برود. سوخت و ساز بالا باعث سوزانده شدن چربی و انرژی بدنشان می شود و به علت اینکه بدنشان قادر به ذخیره چربی و انرژی نمی باشد این افراد به تدریج لاغر خواهند شد.

⏪ لاغری به دلیل استرس و افسردگی :

استرس و افسردگی نیز ممکن است موجب لاغری مفرط شود. استرس با آسیب به دستگاه گوارش و افسردگی با کاهش اشتها به لاغر شدن بیش از حد بدن منجر می شود..

راه های افزایش وزن

⏪دیابت نوع یک و دو :

یکی از بیماری هایی که باعث لاغری می شود دیابت نوع یک و دو می باشد. بدن برای تامین انرژی گلوکز می سوزاند، در افراد دیابتی میزان گلوکز خون کم است، بنابراین بدن برای تامین انرژی به سوزاندن ماهیچه ها و چربی ها روی می آورد و پس از مدتی باعث لاغری بیش از حد فرد می شود. بنابراین افراد دیابتی بهتر است در صورت کاهش وزن ناگهانی به پزشک مراجعه کنند تا در صورت لزوم برای آن ها انسولین تجویز شود.

✔️بنابراین هر در هر سن و سالی که هستید در صورت اینکه حس می کنید در طی یک مدت کوتاهی دچار تغییر وزن شده و خیلی لاغر شده اید ، حتما به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون دهید تا تروئید و قند خونتان بررسی شود.

و در صورت اینکه اشتها ی کافی برای غذا ندارید و حس می کنید خیلی کم غذا می خورید توصیه می کنیم حتما به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با یک برنامه ی غذایی اصولی و درصورت نیاز قرص ها و شربت های اشتها آور بتوانید بیشتر بخورید و به وزن دلخواهتان برسید.

🚫هشدار: هرگز خام تبلیغ های ماهواره ای که قرص های چاقی و لاغری را آن هم در مدت های خیلی کم و باور نکردنی را تبلیغ می کنند نشوید چرا که قرص هایی هستند بسیار خطرناک که سلامتی و جان شما را به خطر می اندازد و هیچ تغییری هم در وزن شما ایجاد نمی کنند.

راه های افزایش وزن

بنابراین مراقب خودتان و سلامتیتان باشید و 🌟🌟حتما به پزشک تغذیه مراجعه کنید تا تحت نظر پزشک به وزن دلخواهتان برسید.🌟🌟

گفتنی اینست تغییر وزن پروسه ای زمان بر است و در بعضی تبلیغات گاها تبلیغ افزایش 10 کیلو وزن در یک ماه را می دهند.باید بدانید این گونه تبلیغات دروغی بیش نیست و یک افزایش وزن استاندارد نهایتا می توانید 3-4کیلو در ماه باشد.

بعد از تغذیه و رژیم غذایی مناسب عوامل دیگری نیز در افزایش وزن موثر اند از جمله

◀️خواب کافی :

8 ساعت خواب شبانه می تواند انرژی از دست رفته ی شما باز گرداند .

◀️ورزش :

بعضی از افراد فکر می کنند ورزش فقط برای افراد چاقی است که می خواهند لاغر شوند و لاغر ها نیازی به ورزش ندارند .در حالی که این باور کاملا اشتباه است ورزش علاوه بر ایجاد روحیه ی شادابی و نشاط ،افزایش انگیزه و بالا بردن اعتماد به نفس می شود، باعث افزایش وزن نیز می شود.مانند ورزشهای کار با وزنه که باعث عضله سازی شده و وزن را بالا می برد.

راه های افزایش وزن

🌟برای افزایش وزن با ورزش، از مربیان و متخصصان تربیت بدنی و تغذیه کمک بگیرید.

◀️ نداشتن استرس

در اینجا فرمول محاسبه ی وزن را برای شما عزیزان قرار دادیم تا با یک محاسبه ی ساده از کمبود یا افزایش ویا نرمال بودن وزن خود مطلع شوید.

✔️فرمول محاسبه وزن یا BMI:

راه های افزایش وزن

وزن شما بر حسب کیلوگرم تقسیم بر توان دوم قد شما برحسب متر
مثلا اگر قد شما 183 سانتی متر و وزن شما 75 کیلوگرم است.
قد شما برحسب متر : 1.83
توان دوم قد شما : 3.3489 = 1.83 × 1.83
محاسبه BMI : 22.395 = 3.3489 ÷ 75

فرمول شاخص وزن

اگرعدد بدست آمده کمتر از 18.5 باشد شما دچار کمبود وزن هستید.
اگر عدد بدست آمده بین 18.5 تا 24.9 باشد وزن شما نرمال است.
اگر عدد بدست آمده بین 25 تا 29.9 باشد شما دارای اضافه وزن هستید.
اگر عدد بدست آمده بیشتر از 30 باشد …

امیداورم اطلاعات مفیدی رو خدمتتون ارائه کرده باشیم.

سلامت و تندرست باشید.

مجله ی خانوادگی زرین بانو
بخش سلامت
سایتی برای تمام بانوان ایران زمین

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا