خواص گیاهان داروییسلامت

خواص فلفل سیاه برای سلامتی بدن | مضرات فلفل سیاه

به نام خدا، دوستان و همراهان همیشگی مجله ی خانوادگی زرین بانو سلام، در بخش سلامت زرین بانو با معرفی خواص فلفل سیاه در خدمتتونیم. اگر شما هم علاقمندید در مورد فلفل سیاه و خواص دارویی اون اطلاعات بیشتری رو به دست بیارید .با ما همراه باشید.

خواص فلفل سیاه

◾️فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه میوه‌های خشک شده تیره رنگ گیاه فلفل است. این گیاه بومی جنوب هند است. فلفل سیاه (Piper nigrum) گیاه رونده گل دهنده‌ای از خانواده Piperaceae، که برای میوه آن کشت می‌شود، که معمولاً به صورت خشک به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می‌شود.

◾️جالب است بدانید

در یونان باستان از فلفل نه تنها به‌عنوان ادویه بلکه به عنوان پول و هدیه استفاده می‌شد. در قرون وسطی، سرمایه یک فرد براساس مقدار فلفل سیاه ذخیره شده وی سنجیده می‌شد.

فلفل سیاه علاوه بر طعم دادن به غذا، طعم کهنگی غذا را نیز می‌گیرد.

فلفل سیاه بالاترین رده را در داد و ستد ادویه در جهان داراست و یکی از گرانقیمت ترین و رایج‌ترین ادویه جات اضافه شونده به غذاهای اروپایی و مانند آن است.

در حال حاضر کشور ویتنام بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده ی فلفل سیاه در جهان می باشد.

✔️در زبان ترکی به فلفل سیاه ( ایسته اوت ) می گویند.

خواص فلفل سیاه

◾️ترکیبات شیمیایی فلفل سیاه :

فلفل سیاه طبعی گرم و خشک دارد و سرشار از فیبر، پروتئین و کربوهیدرات، مواد معدنی از جمله منگنز، مس، منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و ویتامین هایی مانند ریبوفلاوین، ویتامین C، K و B6 می باشد.

✔️جدول ارزش غذایی فلفل سیاه در (100 گرم)

کالری 251
چربی 3.3 گرم
قند 0.6 گرم
پروتئین 10 گرم
کربوهیدرات 64 گرم
فیبر 25 گرم

اگر تا به حال از فلفل سیاه فقط به عنوان چاشنی و طعم دهنده ی غذا استفاده می کردید ، باید بدونید این گیاه باارزش و دارویی خواص فراوانی برای سلامتی بدن داره و می تونه مشکلاتی چون اختلالات تنفسی، سرفه، سرماخوردگی، یبوست، سوء هاضمه، کم خونی، ناتوانی جنسی، دردهای عضلانی، مشکلات دهان و دندان از جمله چرک و عفونت لثه، اسهال و بیماری‌های قلبی رو درمان کنه.

فلفل سیاه همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی است. حاوی انواع آنتی اکسیدان هاست. افزایش دهنده ایمنی بدن است و به کاهش تب نیز کمک می کند. تحقیقات علمی نشان می دهد فلفل می تواند به افرادی که سیگار را ترک می کنند نیز کمک کند تا ترک راحتری داشته باشند.

✔️فلفل سیاه هم به صورت تازه، هم دانه و هم به صورت پودر شده در بازار موجود هست.

توصیه ی ما به شما اینکه بهتره دانه های فلفل سیاه رو خریداری کنید .و خودتون در منزل پودر کنید تا از خالص بودن فلفل سیاه مصرفی تون خیالتون راحت باشه!

خواص پودر فلفل سیاه

خواص فلفل سیاه :

در اینجا تعدادی از مهم ترین خواص فلفل سیاه شرح داده می شود.

1- فلفل سیاه و سلامت دستگاه گوارش

تحقیقات علمی نشان می دهد فلفل سیاه بر آنزیم های پانکراس و دیگر آنزیم های دستگاه گوارشی تاثیر مستقیم دارد و آن را تحریک کرده و باعث هضم راحت تر و بهتر غذاها می شود. فلفل سیاه همچنین در کاهش گاز معده نیز تاثیر بسیار خوبی دارد.

علاوه بر این فلفل سیاه به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد میتواند برای بهبود زخم های دستگاه گوارشی مفید باشد.

خواص فلفل سیاه تنها به این مورد ختم نمیشه و این گیاه پر خاصیت می تونه یبوست رو نیز درمان کند.

برای این منظور می توانید از جوشانده ی آب و فلفل سیاه استفاده کنید.

بنابراین اگر دوست دارید اشتهاتون به غذا باز بشه و از مشکلات دستگاه گوارشی در امان بمونید ، حتما فلفل سیاه رو در غذاهاتون استفاده کنید.

2- فلفل سیاه و درمان سرماخوردگی و سرفه

از قدیم الایام از فلفل سیاه برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود . فلفل گردش خون و جریان مخاط را تحریک کرده و از این طریق می تواند به بهبود سرفه کمک کند.

برای این منظور می توانید یک قاشق چای خوری فلفل سیاه پودر شده را با 2 قاشق غذاخوری عسل در فنجان مخلوط کنید. فنجان را با آب جوش پر کنید، درب آن را بپوشانید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. آن را سه بار در روز برای پاک کردن سینوسها مصرف کنید.

همچنین فلفل سیاه برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است و باعث پاک سازی دستگاه تنفسی و کاهش علایم آسم می شود.

خواص فلفل سیاه

3- فلفل سیاه و مردان

فلفل سیاه نقش مهمی در بهبود باروری مردان دارد. فلفل منبع غنی از روی و منیزیم است و باعث افزایش سطح تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) شده و همچنین تعداد اسپرم و غلظت آن را افزایش می دهد. روی موجود در فلفل نیز به حرکت اسپرم کمک می کند.

برای این منظور می توانید هر شب قبل از رابطه ی جنسی 10 گرم پودر فلفل سیاه را با 10 گرم زنجبیل، 20 گرم جینسینگ و 10 گرم قهوه خالص، یک قاشق عسل در یک فنجان آب جوش مخلوط کرده و میل کنید.

4- فلفل سیاه و تناسب اندام

فلفل سیاه در تجزیه سلول های چربی بدن تاثیر بسیار مفیدی دارد و با افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش چربی سوزی به کاهش وزن و لاغری کمک کرده و تناسب اندام شما را تضمین می کند.

برای این منظور استفاده از چای فلفل سیاه بسیار توصیه شده است.

دریک قوری مقداری دانه ی فلفل سیاه ، عسل و زنجبیل ریخته و روی آن به اندازه 2 لیوان آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه روی حرارت غیر مستفیم کتری یا سماور قرار بدید تا دم بکشد سپس میل کنید.

روزانه دو لیوان از این چای می تونید استفاده کنید.

5- فلفل سیاه و سلامت قلب

فلفل سیاه سرشار از فیبر است که باعث کاهش کلسترول خون شده و از تجمع چربی در رگ های خونی جلوگیری می کند.

همچنین پیپرین موجود در فلفل سیاه باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

فلفل سیاه می تواند با کاهش کلسترول خون و کاهش فشار خون سلامت قلب شما را تضمین کرده و از بروز مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری کند.

خواص فلفل سیاه

6- فلفل سیاه ضد سرطان است.

پیپرین موجود در فلفل سیاه جذب مواد مغذی مانند سلنیوم، کورکومین، بتا کاروتن و ویتامین های B را که خاصیت ضد سرطانی دارند افزایش داده و برای پیشگیری از انواع سرطان ها به ویژه سرطان کولون و سرطان پروستات مفید می باشد.

7- فلفل سیاه و سلامت دهان و دندان

فلفل سیاه به دلیل خواص ضد التهابی که دارد می تواند التهابات لثه را درمان کند.

همچنین فلفل سیاه برای کاهش درد دندان نیز مفید است .برای این منظور می توانید فلفل سیاه را با روغن میخک ترکیب کنید و بر روی دندان بگذارید تا دندان دردتان تسکین یابد.

همچنین می توانید به مقدار مساوی فلفل سیاه و نمک را در آب جوشیده سرد شده مخلوط کرده و با آن غرغره کنید که یک نوع دهان شویه ی طبیعی و خانگی است.

یک روش دیگر برای کاهش درد دندان این است که یک حبه قند را در یک قاشق فلزی قرار داده با آتش آن را ذوب کنید سپس کمی فلفل اضافه نموده در حفره دندان کرم خورده بریزند درد آن تسکین می یابد.

8- فلفل سیاه و افزایش سیستم ایمنی بدن

فلفل سیاه به دلیل آنتی اکسیدان های فراوانی که دارد ،به ویژه ویتامین C موجود در آن ، باعث افزایش سیستم دفاعی بدن شده و از بروز سرما خوردگی ،آنفوانزا ، سرطان ها ودیگر بیمارهای عفونی پیشگیری می کند.

جالب است بدانید فلفل سیاه با خاصیت ضد باکتریایی قوی که دارد دشمن عفونت هاست.

9- فلفل سیاه و سلامت مغز

فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده ی پیپرین ،تاثیر بسیار خوبی بر سلامت مغز دارد و می تواند باعث کاهش بیماری پارکینسون و همچنین آلزایمر و زوال عقل در دوران کهنسالی شود.

همچنین فعالیت عصبی را در مغز افزایش میدهد، در نتیجه ممکن است تشنج را نیز کاهش دهد.

علاوه بر این پیپرین موجود در فلفل سیاه خاصیت ضد افسردگی داشته و می تواند با تحریک سیستم عصبی ،افسردگی را درمان کند.

خواص فلفل سیاه

10- فلفل سیاه و سلامت پوست

ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در فلفل سیاه برای سلامتی پوست بسیار مفید است و باعث پاکسازی و لایه برداری پوست،حذف سلول های مرده پوست ،جوان سازی ،لطافت و شادابی پوست می شود.

برای این منظور می توان فلفل سیاه را با دیگر مواد ترکیب و ماسک های مفیدی را برای پوست تهیه کرد .

ماسک فلفل سیاه : 

بعضی از این ماسک‌ها عبارتند از:

◀️ می‌توانید نصف قاشق فلفل سیاه را با دو قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید و به مدت 15-20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید سپس با اب سرد پوست خود را بشوئید.

◀️یکی دیگر از ماسک‌های مفید برای پوست ترکیب فلفل سیاه و آلوئه ورا می‌باشد. آلوئه ورا برای ایجاد پوست تازه بسیار مفید می‌باشد.

◀️برای پاکسازی پوست می توانید از ترکیب شیر و فلفل سیاه استفاده کنید. نصف قاشق غذاخوری فلفل سیاه را با شیر ترکیب کنید و به صورتتان بمالید.و بعد از 15-20 دقیقه بشویید.

◀️برای کاهش چین و چروک پوست یک قاشق چای خوری فلفل سیاه را با مقدار مساوی از عسل و زردچوبه ترکیب نمایید و آن را به عنوان ماسک روی صورت خود بمالید و پس از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

❌ هشدار : قبل از استفاده از هر نوع ماسکی مقدار کمی از آن را روی پوست دستتان امتحان کنید تا از نداشتن حساسیت به آن اطمینان حاصل کنید. و سپس روی صورتتان استفاده کنید.

فلفل سیاه و مبارزه با التهاب مفاصل

پیپرین موجود در فلفل سیاه به‌ دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدآرتریتی که دارد می تواند در درمان التهاب مفاصل مفید باشد. این ادویه به گردش خون کمک می‌کند و درنتیجه می‌تواند از دردهای مفصلی ناشی از گردش خون ضعیف، جلوگیری کند. پژوهش ها نشان می دهد فلفل سیاه می‌تواند به کاهش احساس درد و علائم التهاب مفصل کمک شایانی کند.

به همین دلیل است که از فلفل در تولید انواع کرم های ضدالتهابی مفاصل استفاده میشود.

خواص فلفل سیاه

🚫هشدار هایی در مصرف فلفل سیاه (مضرات فلفل سیاه)

1-کودکان ،زنان باردار و شیرده بهتره از فلفل سیاه استفاده نکنند.

2-فلفل سیاه در بعضی از افراد ممکنه باعث ایجاد حساسیت شود.

3-زیاده روی در مصرف فلفل سیاه باعث ایجاد ناراحتی های معده می شود.لذا در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

4-اگر پودر فلفل به تنهایی خورده شود میتواند در مواردی باعث مرگ فرد شود.لذا هیچ گاه به تنهایی فلفل نخورید.

5-فلفل را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

6-فلفل سیاه می تواند با داروهای سیکلوسپورین A، کولینرژیک، دیگوکسین، و سیتوکروم پی 450 تداخل دارویی ایجاد کند؛ لذا از مصرف همزمان آنها خودداری کنید.

7-در پوست های حساس مصرف فلفل سیاه به صورت موضعی می تواند باعث ، ورم، و قرمزی پوست شود.لذا حتما قبل از استفاده از فلفل سیاه بر روی پوست صورت از نداشتن حساسیت به آن اطمینان حاصل کنید.

8-در تابستان بهتر است فلفل سیاه زیاد مصرف نشود.زیرا ممکن است باعث خون دماغ شدن فرد شود.

خواص فلفل سیاه

امیدواریم اطلاعات مفیدی رو در مورد این ادویه و گیاه دارویی پر خاصیت کسب کرده باشید.و با قرار دادن اون در رژیم غذایی خود و خانواده از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

هدف زرین بانو افزایش آگاهی عمومی در حوزه سلامت مواد غذایی و داشتن خانواده و جامعه ای سالم است.

شاد و پیروز باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش سلامت
#سایتی-برای – خانواده- ایرانی

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا