زندگیپزشکی

روش های درمان خانگی سرماخوردگی

دوستان زرین بانو یی عزیزم سلام، حال و احوالتون چطوره ؟ آیا وقتی دچار سرماخوردگی میشید ،همیشه به دکتر مراجعه می کنید ؟ یا چنتا قرص از داروخونه تهیه کرده و استفاده می کنید ؟ یا اینکه ترجیح می دید از روش های درمان خانگی برای بهبودیتون استفاده کنید ؟

درمان خانگی سرماخوردگی

اگه بیماریتون در حد ی سرما خوردگی سادس و نیازی نمی بیند به دکتر مراجعه کنید و اهل استفاده از دارو های شیمیایی نیستید مقاله ی زیر رو از دست ندید.

درمان خانگی سرماخوردگی

در این بخش از سلامت زرین بانو قصد داریم شما رو با چندین روش خانگی درمان سرما خوردگی و گلودرد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

روش های درمان خانگی سرماخوردگی :

1- آب نمک

نمک با جذب کردن آب از مخاط گلو و کاهش خلط با عث تسکین گلودرد می شود.

توصیه : شما می توانید یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب ولرم جوشیده شده مخلوط کنید و روزی چندبن بار با آن غرغره کنید.

همچنین می توانید به محلول آب نمک مقداری جوش شیرین اضافه کنید. جوش شیرین باکتری ها را از بین برده و از رشد قارچ ها جلوگیری می کند.

درمان خانگی سرماخوردگی

2- لیمو و عسل

لیمو به دلیل آنتی اکسیدان های فراوانی که دارد و همچنین خاصیت ضد التهابیش می تواند باعث تسکین گلو درد شود. همچنین عسل یک ماده ی شفا بخش سرشار از مواد معدنی بودو دارای خاصیت ضد باکتریایی است که به درمان گلو درد کمک می کند.

توصیه : دو قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق چای خوری آب لیموی تازه در یک فنجان آب داغ مخلوط کرده و وقتی ولرم شد میل نماید.بسیار کمک کننده است.

می توانید موقع خواب یک قاشق غذاخوری عسل را نیز قورت دهید.بسیار موثر است. روش دیگر اینکه می توانید یک قاشق چای خوری آب لیمو را درون محلول آب نمک بریزبد و غرغره کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی

3- دارچین

دارچین از جمله ادویه هایی است که دارای آنتی اکسیدان های فراوانی بود و خاصیت زد التهابی دارد و برای درمان گلودرد بسیار مفید است.

توصیه : یک عدد چوب دارچین را در قوری انداخته و یک فنجان آب داغ روی آن بریزید و بگذارید روی حرارت غیر مستقیم کتری دم بکشد سپس یک قاشق غذاخوری عسل به آن مخلوط کرده و میل کنید.

در فصول سرد سال می توانید همیشه یک چوب دارچین درون قوری چایتان داشته باشید.به جلوگیری از سرما خوردگی و درمان آن کمک می کند.

برای آشنایی با خواص دارچین روی لینک مقابل کلیک کنید : خواص دارچین

خواص دارچین

4- بابونه

بابونه گیاهی فوق العادس که در درمان سرما خورگی و گلودرد ناشی از آن بسیار موثر است.

توصیه : می توانید مقداری بابونه ی خشک را درون قوری ریخته و آب داغ رو آن بریزید و بگذارید روی حرارت کتری 8-10 دقیقه دم بکشد.سپس برای هر فنجان دمنوش بابونه یک قاشق چای عسل ویک قاشق چای خوری لیمو اضافه کرده و میل کنید.

می توانید از دمنوش های آماده بابونه که به صورت کیسه ای هستند نیز استفاده کنید ، معجزه می کند حتما امتحان کنید.

برای آشنایی بیشتر با گیاه بابونه روی لینک مقابل کلیک کنید : خواص بابونه

خواص بابونه

5- سیر

سیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی بوده به همین دلبل در درمان سرما خورگی و گلو درد بسیار موثر است.

توصیه : یک عدد سیر خام را جوییده و قورت دهید تا آلیسین موجود در آن باکتری های موجود در گلویتان را از بین ببرد.

آلیسین یک نوع آنتی بیوتیک قوی است که می تواند التهابات گلو را بهبود بخشد. اگر بوی سیر ناراحتتان می کند می توانید آن را در داخل غذا ببپزید و به صورت پخته مصرف کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی

6- سرکه سیب

سرکه دارای خاصیت اسیدی بوده و در از بین بردن باکتری ها بسیار موثر است.

توصیه : می توانید مقداری سرکه ی سیب را با آب ولرم غرغره کنید.

این عمل را چندین بار در روز امتحان کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی

7- استراحت کنید

استراحت کردن در زمان سرما خورگی بسیار موثر است .ویک سرما خورگی ساده بعد از دو تا سه روز استراحت بهبود میابد.

توصیه : سعی کنید اگر کار واجبی ندارید از منزل خارج نشوید.

هشدار : اگر بعد از 2-3روز بهبودی حاصل نشد و همراه با تب شدید بود حتما هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.چرا که ممکن است گلویتان عفونت کرده باشد که در آن صورت نیاز دارید که آنتی بیوتیک مصرف کنید.

8- مایعات زیاد بنوشید

خوردن غذاهای آبکی مثل انواع سوپ ها و آش ها بسیار کمک کننده است. همچنین آبمیوه های طبیعی میل کنید. آب ولرم هم همیشه میل کنید تا گلویتان خشک نشود. زیرا باکتری ها در محیط خشک بیشتر فعالیت کرده و گسترش پیدا می کنند.

درمان خانگی سرماخوردگی

9- رطوبت محیط

سعی کنید محیط منزل و اتاق خوابتان را مرطوب نگه دارید . می توانید مقداری آب را روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید تا به آرامی بخار شده و رطوبت مورد نیاز را تامین کند.و از سرفه های احتمالی جلوگیری کند.

10- بخور کنید

می توانید مقداری آب جوش را درون کاسه ای ریخته و نصف فنجان عرق نعنا در داخل آن بریزید و یک پتو روی خود انداخته و زیر پتو بخور کنید .نعنا مجاری تنفسیتان را باز کرده و گلودردتان را بهبود می بخشد.

برای آشنایی با خواص نعنا روی لینک مقابل کلیک کنید : خواص نعنا

خواص نعنا

11- زنجبیل

زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی ،ضد سرفه و خلط آوری است .که از این جهت می تواند به بهبود گلودرد کمک کند.

توصیه : یک قاشق چای خوری زنجبیل را با یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری آب لبموی تازه و نصف فنجان آب جوش مخلوط کنید و میل نمایید.

یکی از بهترین راه های درمان خانگی گلودرد می باشد.

درمان خانگی سرماخوردگی

12- مریم گلی

گیاه مریم گلی برای رفع التهابات گلو بسیار مفید است.

توصیه : یک قاشق چای خوری پودر مریم گلی را در داخل قوری ریخته و روی حرارت غیر مستقیم اجازه دهیم 10 دقیقه دم بکشد سپس با یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری سرکه ی سیب مخلوط نکنید و روزی چند بار با آن غرغره کنید .بسیار موثر است.

درمان خانگی سرماخوردگی

مواد غذایی تحریک کننده مصرف نکنید.

استفاده از غذاهای سرد و همچنبن چرب می تواند حال شما را وخیم تر کند.

حتما مواد غذایی مورد استفاده به دمای محیط رسبده باشند و از مواد غذایی کم چرب استفاده کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی

✔️روش های درمان خانگی برای خانم های باردار که نمی توانند دارو مصرف کنند بسیار مفید است. با این حال در صورت شدید بودن علایم با پزشک خود مشورت کنید.

✔️استفاده از قرص هایی مثل استامینوفن، کلد استاپ، قرص سرما خورگی ، آنتی هیستامین، نیز می تواند به همراه روش های درمان خانگی به بهبودی هر چه سریعترتان کمک کند.

هشدار : از مصرف خودسرانه ی آنتی بیوتیک ها خودداری کنید و حتما بنابه دستور پزشک مصرف کنید.

امید وارم مطالب عنوان شده مفید بوده باشد. سلامت و تندرست باشید.

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا