آموزش آشپزیغذای ایرانی

طرز تهیه خورشت بامیه

به نام خدا ، دوستان نازنین و همراهان همیشگی زرین بانوییم سلااااام😍 خوبید ان شالله؟ خوش آمدید به مجله ی خانوادگی زرین بانو ، امروز هم در آشپزخانه ی پر از مهر و محبتمون می خوام یک خورشت خوشمزه با چاشنی عشق برای همسر جان درست کنم. این خورشت خوشمزه چیزی نیست جز خورشت بامیه😍

خورشت بامیه دوست دارید؟ اصلا می دونید بامیه چقدر خاصیت داره؟ طرز تهیه خورشت بامیه رو بلدید؟ با من همراه باشید تا ازخواص بامیه وطرز تهیه خورشت بامیه بگم براتون☺️ بامیه گیاهی است سرشار از خواص و مواد مغذی که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله پوکی استخوان، فشار خون، یبوست ، دیابت ،مشکلات کلیوی مفید است.

همچنین بامیه با داشتن مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین های C ,A و گروه B و عناصری از قبیل منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر و پتاسیم، فیبر و ماده لزج خواص فراوانی بر سلامت انسان دارد. بیشترین استفاده ی بامیه در درست کردن خورشت بامیه است.

این خورشت خوشمزه متعلق به جنوب ایران است ولی به دلیل طعم و مزه ی بی نظیر آن و خواصی که دارد در همه ی شهر های کشورمان طبخ می شود. بریم که درست کنیم خورشت بامیه جان خوشمزه

✔️مواد لازم برای خورشت بامیه ( 3-4 نفره )

بامیه نیم کیلو
گوشت قرمز چند تکه
پیاز 1 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آبلیمو یا آب غوره 1 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی 1 عدد
سیر 2 حبه (در صورت تمایل)
لپه 1 پیاله (در صورت تمایل)

✔️طرز تهیه خورشت بامیه :

◀️گام اول :

برای درست کردن این خورشت خوشمزه ابتدا چند تکه گوشت را به مقدار نیازمون از فریزر خارج کرده و می گذاریم یخشان باز شود.

یک عدد پیاز را نگینی خرد کرده و با مقداری روغن مایع سرخ می کنیم.پیاز ها در حدی که نرم و طلایی شوند کافی است در این مرحله گوشت های شسته شده را به پیاز اضافه می کنیم.چند دقیقه ای گوشت ها را تفت می دهیم.تا رنگشان تغییر کند و کمی سرخ شوند.نمک ،فلفل و زردچوبه نیز اضافه می کنیم.دو لیوان آب جوش به گوشتمان اضافه می کنیم.و درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم بپزد.

◀️گام دوم :

نیم ساعتی بعد از پخت یک قاشق رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن تفت می دهیم. (این کار باعث خوش رنگ و خوش طعم شدن خورشت می شود.)همچنین یک عدد گوجه فرنگی را پوست کنده و رنده می کنیم و داخل رب می ریزیم و چند دقبقه ای تفت می دهیم.

اگر مایل بودید می توانید دو حبه سیر را قبل از ریختن گوجه ها به رب اضافه کنید و تفت دهید. ولی چون من سیر دوست ندارم اضافه نکردم.

بعد از کمی تفت رب و گوجه را به خورشتمان اضافه می کنیم. همین طور یک قاشق آب لیمو به عنوان چاشنی خورشت اضافه می کنیم.می توانید به جای آبلیمو از آب غوره و یا تمر هندی در صورت موجود بودن و تمایل استفاده کنید.

در این مرحله لپه ی پخته شده را اضافه می کنیم. اگر شما از لپه ی خام استفاده می کنیم.زمانی که گوشتتان نیم پز شد به خورشت اضافه کنید تا با گوشت بپزد. یا هم در ظرفی جدا بپزید و نیم ساعت آخر به خورشت همراه بامیه ها اضافه کنید.

◀️گام سوم :

سپس نوبت به بامیه ها می رسد.بامیه ها را شسته و دم آن هارا می چینیم ولی نه خیلی زیاد باید مراقب باشیم تا به بافت بامیه ها آسیب وارد نشود.چون در حین پخت مایع لجز آن وارد خورشت می شود.و شکل ظاهری آن هم له مبشود.

بعد از شستن و پاک کردن بامیه ها،آن را آبکش می کنیم.و می گذاریم آبشان برود. در تابه ای مقداری روغن مایع می ریزیم و بامیه ها را به آن اضافه می کنیم و بامیه ها را سرخ می کنیم.تا حدی که نرم شوند و رنگ آها تغییر کند.

البته زیادی نباید سرخ شوند. زمانی که تست کردیم گوشتمان پخته شده بامیه ها را با آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم.نیم ساعت دیگر با هم بپزند و خورشتمان حسابی جا بیفتد. می توانید دو عدد سیب زمینی نیز خلالی خرد کرده و سرخ کنید.و در کنار خورشت بگذارید.

به همین راحتی خورشت بامیه ما آمادس😋 می توانید در ظرف مناسب کشیده و در کنار برنج سرو کنید.

نوش جان😊

🌟زمان آماده سازی مواد اولیه خورشت :15 دقیقه

🌟زمان پخت :2ساعت

🔥چند نکته مهم و کلیدی در مورد خورشت بامیه

1-در هنگام تهیه ی بامیه سعی کنید بامیه های کوچک و قلمی و تازه را تهیه کنید.

2-بامیه ها را زیادی سرخ نکنید.چون خاصیت آنها از بین می رود.

3-بامیه ها را زمانی به خورشت اضافه کنید که از پخت گوشت هااطمینان داشته باشید تا بامیه ها زیادی نپزند و له نشوند .و ظاهری زیبا داشته باشند.

4-برای خوشمزه شدن خورشت می توانید یک عدد عصاره گوشت الیت را هم پودر کرده و داخل خورشت بریزید.البته در این زمان مراقب باشید نمک زیادی به گوشت ها نزده باشید.چون عصاره گوشت همه ی ادویه جات و مزه ها را دارد.

5- اضافه کردن سیر و لپه اختیاری است.

امیدوارم این خورشت خوشمزه را تهیه کنید و در کنار خانواده از خوردنش لذت ببرید. شما هم اگر دستور پخت دیگه ای بلدید یا حتی نکته ی ریزی ،حتما نظراتتون رو برامون ارسال کنید.تا از تجربیات هم استفاده کنیم. منتظر کامنت هاتون هستم.

لحظاتتون به کام ، یا حق 🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#آشپزخانه
#سایتی برای تمام بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه ی ایرانی

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا