طرز تهیه سرکه انگور | طرز تهیه آب ترشی با تفاله انگور

به نام خدا ، خانم های نازنین سلااااام😍 خوووبید؟ خوش آمدید به مجله ی خانوادگی زرین بانو ، در آشپزخانه ی زرین بانو مهمان نگاه مهربونتون هستیم. یکی از میوه های تابستانی بسیار خوشمزه و پر خاصیت که در اواخر تابستان و اوایل پاییز برداشت میشه میوه ی بهشتی انگور🍇 هست.

انگور خواص فراوانی چون کاهش کلسترول ،سلامت دستگاه گوارش ،سلامت مغز،مفید برای چشم ،ضد سرطان و … رو داراست.

برای مطالعه ی خواص انگور روی لینک مقابل کلیک کنید : انگور چه خواصی دارد ؟

یکی از کاربرد های انگور تهیه ی سرکه ی انگور است. سِرکه مایع ترشی است که از اکسید شدن اتانول حاصل از تخمیر قندهای موجود در انگور به دست می‌آید. معمولاً ۳ تا ۵ درصد از حجم سرکه‌ها، اسید استیک می‌باشد.

طرز تهیه سرکه انگور

🌟امام علی (ع)می فرمایند : از سرکه انگور آنچه که خود به خود فاسد شده بخورید نه آنچه که خودتان فاسد ساخته ‏اید.

سرکه متابولیسم بدن را تنظیم کرده ،به هضم راحت غذا کمک می کند،ضد عفونی کننده و از بین برنده ی قارچ ها و باکتری هاست.همچنین برای سلامت دندان ها مفید است و زخم های دهانی را بهبود می بخشد.و غرغره ی آن گلو درد را درمان می کند.

از سرکه در انواع غذاها ،سالاد ها و تهیه ترشی استفاده می شود.

سرکه از دو روش صنعتی و سنتی تهیه میشه.

شما کدبانو های عزیز می تونید در منزل با انگور های اضافی یخچالتون و حتی با تفاله های انگور هایی که با اون ها دوشاب درست کردید،سرکه ی طبیعی و سالم خانگی تهیه کنید.

با زرین بانو همراه باشید تا از فوت و فن های تهیه سرکه خانگی بگم براتون😊😍

طرز تهیه سرکه انگور

✔️مواد لازم برای تهیه ی سرکه انگور 🍇

انگور به مقدار لازم
آب به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

✔️طرز تهیه سرکه انگور : 

⏪مرحله اول :

برای تهیه ی سرکه انگور ابتدا ، انگور ها را شسته و آبکش می کنیم و بعد در یک ظرفی مثل خمره ،سطل و یا دبه ی پلاستیکی می ریزیم و مقداری آب بسته به اندازه ی انگور اضافه می کنیم .مثلا اگر یک کیلو انگور داریم یک پیمانه آب اضافه می کنیم و درب ظرف را کمی نیمه باز می گذاریم. تا هوا داخل ظرف در جریان باشد و بعد ظرف را در یک جایی با دمای مناسب نه خیلی گرم و نه خیلی سرد قرار می دیم.

⏪مرحله ی دوم :

بعد از گذشت یک هفته که درب ظرف رو باز می کنیم انگورها تغییر شکل داره و لکه دار شدند و در حال گندیدن هستند ؛آن ها را هم می زنیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم.

مقدار نمک مثلا برای یک کیلو نصف یک قاشق باشد.و دوباره درب اون رو نیمه باز قرار می دیم.منظورم اینکه محکم نمی بندبم.طوری می بندیم که هوا در داخل ظرف جریان داشته باشه.

⏪مرحله سوم :

در هفته ی دوم اطراف ظرف سرکه ی ما یواش یواش پشه هایی پیدا میشه، این پشه های ریز نشون دهنده ی اینکه سرکه ی ما در حال آماده شدن هست. این حشرات ریز فرآیند تبدیل انگور به سرکه را سریع‌تر می‌کنند.

اگر محیط سرکه خیلی گرم و یا خیلی سرد باشه پشه های سرکه از بین می رن در نتیجه فرایند تخمیر به خوبی انجام نشده و سرکه خراب میشه. دوباره هم زده و درب اونو می گذاریم.

✔️تقریبا 30-40 روز زمان نیاز هست تا سرکه ی انگور ما آماده بشه.البته اگر شرایط و دمای محیط مناسب باشه سریع از یک ماه هم آماده میشه.

در طول این مدت 3-4 بار سرکه باید هم زده بشه.

⏪مرحله ی چهارم :

زمانی که اطراف سرکه بوی ترشیدگی آمد و پر از حشرات ریز شد ،سرکه را مزه می کنیم .اگر ترش بود سرکه ما رسیده، حالا سرکه را از صافی رد کرده و تفاله های آن رو جدا می کنیم.و آب صاف اون رو در ظرفی می ریزیم.

یک روز آب سرکه را در دبه ای نگه داری می کنیم.تا مواد ریز داخل آب ته نشین بشن و سرکه شفاف بشه .

⏪در مرحله ی آخر :

سرکه ی شفاف رو در قابلمه ای ریخته و روی گاز قرار می دیم تا بجوشد.زمانی که خوب جوشید مقداری دیگر نمک اضافه میکنیم.البته نه خیلی چون قبلا هم نمک اضافه کردیم.

کف های روی سرکه رو می گیریم.و از روی گاز بر می داریم.و کنار می گذاریم تا خنک بشه.

بعد از سرد شدن در دبه می ریزیم و درب اون رو محکم می بندید.

سرکه ی طبیعی و خانگی ما آمادس😍

در جای خنک قرار بدید.و باهاش ترشی های خوشمزه درست کنید😋

نوش جان😊

طرز تهیه سرکه انگور

✔️چند نکته ی مهم در تهیه سرکه انگور🍇

1-هر چقد انگورهای شما شیرین و سالم باشند ،سرکه ی باکیفیت تری خواهید داشت.از انگورهای کال و خراب استفاده نکنید.

2-محیط نگهداری سرکه بسیار مهمه و سرکه در محیط سرد و خیلی گرم خراب میشه. دمای محیط از 25 درجه سانتی گراد نباید کمتر باشه و 30 درجه هم نباید بیشتر باشه. معمولا در محیط معتدل سرکه بعد از 30 روز آماده میشه.

3-برای رسیدن سریع سرکه می تونید انگور ها رو زمانی که به دبه می ریزید کمی با دست چنگ بزنید و له کنید و همین طور اندازه ی نصف لیوان سرکه آماده داخلش بریزید اینجوری فرایند تخمیر و آماده شدن سرکه سریع تر اتفاق میوفته.

4- برای انجام فعل انفعالات تبدیل به سرکه، احتیاج به هوا هست پس درب ظرف را به هیچ وجه کیپ نکنید.

طرز تهیه سرکه انگور

5-زمانی که انگور ها و آب رو داخل دبه می ریزید ؛دبه را کامل پر نکنید و سر آن نیمه خالی باشد چون در فرایند تخمیر و به جوش اومدن انگور بالا میاد و ممکنه سر ریز بشه.

6-زمانی که درب سرکه رو بعد از چند هفته باز می کنیم اگر روی مواد کپک زده باشد یعنی مقدار آب آن کم است مقداری دیگر آب به آن اضافه می کنیم.البته در ابتدا قسمت های کپک زده را دور می اندازیم.

7-بعد از آماده شدن سرکه آن را در محیط خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.

8-سرکه را در ظرف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید.🚫هرگز سرکه را در ظرف فلزی نریزید.

و اما طرز تهیه سرکه (آب ترشی) با تفاله ی انگور🍇

در این روش بعد از له کردن انگور هاا و خارج کردن شیره ی آنها برای دوشاب، با تفاله ی انگور سرکه ی خانگی درست می کنیم.

⏪مرحله ی اول:

به این صورت که یک تشت بزرگ به اندازه ی مقدارتفاله ها انتخاب می کنیم و تفاله های انگور رو داخلش می ریزیم و با دست تفاله ها را هم زده و از هم جدا می کنیم چون در حین له کردن فشرده شده و به هم چسبیده اند.

مراحل درست کردن سرکه انگور خانگی

سپس روی تفاله ها را با برگ گیاه شیرین بیان و یا برگ درخت گردو کامل می پوشانیم و از روی آنها یک نایلون می کشیم و سپس با پتو خوب می پوشانیم و بعد تشت را در یک محیط با دمای معمولی اتاق قرار می دهیم.

استفاده از شیرین بیان در درست کردن آب ترشی

شیرین بیان در آب ترشی

⏪مرحله ی دوم :

بعد از گذشت دو روز به آرامی روی تشت رو باز می کنیم ومقداری آب داغ روی تفاله ها ریخته و تفاله ها را خوب هم زده وجابه جا می کنیم. میزان آب بستگی به مقدار تفاله ها دارند معمولا 2 کاسه کافی است.بعد اضافه کردن آب گرم دوباره به همان صورت تشت را می پوشانیم.

✔️هر یک روز در میان این عمل را تکرار می کنیم.

معمولا بعد از گذشت دو سه روز تفاله ها شروع به ترشیدن می کنندو بوی ترشی فضا را می گیرد و زمانی که روی تشت را باز می کنیم حشره های ریزی دور تفاله ها جمع میشوند.این حشره هانشان دهنده ی این است که سرکه ی ما در حال آماده شدن هست.

معمولا بعد از یک هفته تفاله های می ترشند و آماده می شوند. در هر مرتبه باز دید از سرکه اگر تفاله ای کپک زده باشد از تشت خارج می کنیم و دور می اندازیم.

⏪مرحله سوم :

بعد از یک هفته طعم تفاله ها رو می چشیم اگر ترش بود یعنی آماده شده، حالا کل تفاله ها را در یک گونی ریخته و درب آن را با طناب می بندیم و روی گونی سنگ یا چیز سنگین می گذاریم تا آب ترشی خارج شود.

مراحل آماده سازی سرکه انگور

⏪مرحله ی آخر :

زمانی که آب کامل خارج شد در قابلمه ای ریخته و روی شعله گاز قرار می دهیم تا بجوشد.

در حین جوشیدن نمک ترشی را اضافه می کنیم و از روی حرارت بر می داریم.

مراحل درست کردن سرکه انگور از تفاله انگوردر حین جوشیدن کف روی ترشی را می گیریم .

درست کردن سرکه با تفاله انگور

بعد از خنک شدن در دبه ی پلاستیکی می ریزیم و درب آن را محکم می بندیم.

✔️ابن نوع سرکه که به آن آب ترشی می گویند نسبت به سرکه های بازاری و یا سرکه ای که با انگور خالص درست میشود اسید کمتری دارد و خیلی ترش و تند و غلیظ نیست.و بسیار خوشمزه و خوش طعمه . می تونیم انواع ترشی مخلوط ،لیته ،گوجه و غیره رو باهاش درست کنیم.

پشنهاد می کنم اگر خودتون باغ انگور دارید و دوشاب درست می کنید هیچ گاه تفاله های انگور رو دور نریزید و باهاش آب ترشی خوشمزه درست کنید.

جالبه بدونید ترشی انداختن و سرکه بار گذاشتن از دست هر کسی به عمل نمیاد و اگر کسی این هنر ترشی بار گذاشتنش چشم زخم بخوره دیگه سرکه ها ش خوب در نمیان و خراب میشن و اینکه اعتقاد بر اینه هنگام بار گذاشتن ترشی حتما فرد پاک و بدون غسل باشه، در زود به عمل اومدن آب ترشی موثره.

امیدوارم اطلاعات مفیدی رو خدمت شما کدبانو های عزیز ارائه کرده باشیم.

شما چجوری سرکه ی خونگی درست می کنید؟ حتما برامون بنویسید تا از تجربیات هم استفاده کنیم.

منتظر کامنت های ارزشمندتون هستیم.

طرز تهیه سرکه انگور

شاد و پیروز باشید.
یا حق🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#آشپزخانه من
#سایتی برای تمام بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه ی ایرانی

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

‫4.1/5 ‏‫(48 نظر)‬
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۲۲ نظرات
  1. ترکم می گوید

    یاشاسین زرین بانوی آذربایجان ⭐⭐

    1. لیلا اسدی می گوید

      یاشاسسسسین ❤❤

  2. حامد می گوید

    خیلی سپاسگزارم،مطالبتون بسیار آموزنده بودند ، پدر ک مادرم خاطرات گذشتشون مرور شد و از نحوه درست کردن اون توسط مادراشون میگفتن.

    1. لیلا اسدی می گوید

      ممنون از شما حامد عزیز و خوشحالم که چنین حس خوبی در شما و خانوادتون ایجاد شد
      شاد و سلامت باشید

  3. مینا حاتمی می گوید

    تا کی میتونیم از آب سرکه خانگی استفاده کنیم
    ماندگاری این سرکه چقدر است

    1. زرین بانو می گوید

      سلام مینا جان
      تا زمانی که روش کپک نزنه و طعم بدی نده قابل استفاده هست ، حتی تا چندین سال
      محیط نگداری باید خشک و خنک باشه بدور از نور آفتاب
      انباری بهترین جا هست
      شاد و سلامت باشید

  4. سلیمی می گوید

    سلام دستتون درد نکنه بابت توضیحاتتون…منم تفاله انگور و ۳هفته هست که توی لگن گذاشتم و روش پتو کشیدم چن روز یه بار هم هم زدم خیییلی هم بوی سرکه میده ولی ن پشه داره نه ترشه فقط انگار تنده و ملسه اب هم نزدم بهش اصلا…حالا چیکار کنم که سرکم خوب بشه؟ممنونم

    1. زرین بانو می گوید

      سلام دوست عزیز
      خواهش میکنم ، خوشحالم که همراه ما هستی
      سرکه اگر شرایطش رعایت بشه معمولا یک هفته ای به عمل میاد. احتمالا شما سرکتون رو توی حیاط یا فضای باز گذاشتید که پشه نزده. دو سه کاسه آب داغ روش بریزید و همش بزنید و روش حتما یک پلاستیک بکشید و بعد پتو بکشید و داخل یک فضای بسته باشه . ان شالله تا ۲-۳ روز به عمل میاد و می تونید توی آب خیسش کنید و سرکشو جدا کنید.
      شاد و سلامت باشید

  5. پروانه می گوید

    سلام ببخشید من الان نزدیک یک هفتس که تفاله انگور که از شیره انگور داشتم جدا کردم وریختم داخل دبه از ۲ روز بعدش هم‌پشه زده ولی اب بهش اضافه نکردم همون ابی که داخل خود تفاله بود تقریبا ۱ سوم دبه پر شده میشه الان اب داغ اضافه کنم یا خراب میشه ممنون میشم از راهنماییتون.

    1. زرین بانو می گوید

      سلام پروانه جان
      اگه بوی ترشی میده ، حتما سرکتون به عمل اومده ، میتونید روش یک کاسه اب گرم بریزید و با دست حسابی زیر و روش کنید و درب دبه رو بزارید یک هفته هم بمونه
      شاد و سلامت باشید

  6. محیا می گوید

    سلام تو منطقه ما واسه سرکه تفاله وقتی پشه های قرمز دورش جمع شد یه تیکه بربری و یکم گندم و یکم نمک بهش اضافه میکنن

    1. زرین بانو می گوید

      سلام
      ممنون محیا جان از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید
      شاد و سلامت باشید

  7. فرنیا می گوید

    سلام.برخودم واجب دیدم ازتون تشکر و براتون دعای خیر کنم.
    من تقریبا یک ماه پیش دنبال دستور تهیه ی شیره انگور میگشتم که تجربه شده باشه نه اون دستورای تکراری و الکی سایتای معروف.تا اینکه سایت شما رو دیدم خداروشکر و طبق روش عالی شما شیره انگور یا همون دوشاب درست کردم عالی شد ۱۵ کیلو انگور داشتم که ۱/۵ کیلو شیره درآورد.با تفاله هاش و چندکیلو انگور دیگه هم سرکه درست کردم که اونم عالی شده الان آماده شده.
    اینم که میگین هرکسی از دستش سرکه عمل نمیاد واقعا درسته.مامانم هرکار میکنه سرکه ش خراب میشه.من دنبال دلیل علمی ش هستم.آخه دست و اینا که حتما خرافاته.شاید به شرایط خونه و محل مربوطه.نمیدونم.
    بهرحال هزاران بار سپاس.خدا خیرتون بده

    1. زرین بانو می گوید

      سلام
      نوششش جونتون فرنیا جان
      خوشحال شدم از پیامتت و خیلی خوشحالم که از مطالبمون راضی هستی و همراه ما هستی
      اره خوب خرافاته ولی نمیشه مامانا رو راضی کرد :دی
      صد درصد از دمای محیط هستش و چون سرکه خیلی حساسه باید خیلی دقیق اصولش رعایت بشه، تا سریع به عمل بیاد
      یه زمانی مامان من هم سرکه رو میزاشت حیاط ، هر سری هم خراب میشد ، چون اختلاف دمای شب و روز خیلی زیاد بود
      ولی وقتی گذاشت تو انبار و درشو بست، عالی جواب داد و چندین و چند ساله که با همین شیوه درس میکنه
      حتما این مورد رو بهشون بگید ، مشکل کامل رفع میشه
      شاد باشید

  8. خسرو می گوید

    سلام متشکرم استفاده کردم مطالب خوبی بود

    1. زرین بانو می گوید

      سلام
      خواهش میکنم خسرو جان
      خوشحالم که راضی بودید
      شاد باشید

  9. مرضیه می گوید

    سلام سرکه من پشه میکنه ولی پر از کرم های سفید میشه و مزه ی بدی هم داره میشه بگین اشکال کارم چیه؟

    1. زرین بانو می گوید

      سلام دوست عزیز اینکه سرکه پشه بزنه خیلی خوبه و نشان اینکه سرکه شما داره به عمل میاد ولی اینکه کرم زده و مزه ی بدی میده نشون می ده که سرکتون خراب شده.
      دور بندازیدش ولی مایوس نشید و دوباره با دقت طرز تهیه ای که نوشتم رو مطالعه کنید و دوباره سرکه بار بگذارید. ان شالله این بار موفق میشد.
      دمای محیط خیلیی مهم جای که سرکه رو می گذارید نه باید سرد و نه گرم بشه. و اینکه در طول شبانه رو یک دما باشه.
      مثلا اگه حیاط بزارید خراب میشه چون روزا هوا گرم و شبا خنکتر میشه.

      شاد باشید

  10. مجید می گوید

    روش کار در منطقه‌ی ما کاملا متفاوت هست

    1. زرین بانو می گوید

      سلام
      بسیار جالب محمد جان
      اگه مایل بودید خوشحال میشم منطقتون رو بگید و مختصری از روش درست کردن آب ترشی در اون منطقه
      شاد باشید

  11. محبوبه می گوید

    سلام
    ممنون از آموزشهای خوبتون
    من شهریور امسال با ۲ کیلو انگور سعی کردم سرکه درست کنم و ظرفش را کنار پنجره آشپزخونه که رو به شمال بود گذاشتم ولی نه پشه ای پیدا شد و نه بعد ۴۰ روز، مزه ترشی سرکه را میداد. فقط روش بعد ۱ هفته شروع کرد به کپک زدن. میخواستم بدونم باید کجا میذاشتم؟ جای تاریکی که دماش از ۲۵ بالاتر نره کجاست؟ مثلا تو کابینت؟

    1. زرین بانو می گوید

      سلام محبوبه جان نوشتید در ظرف رو بسته بودید کامل یا باز بوده؟
      برای به عمل اومدن سرکه دمای محیط خیلی مهمه اگه محیط خیلی گرم یا خیلی سرد باشه پشه های سیاه کوچک که سرکه رو به عمل میاررن پیدا نمیشن. و اینکه خیلیم مهم نیست محیط تاریک باشه فقط نه گرم باشه نه سرد.
      و اینکه درشو بزارید فقط کیپ نکنید نیمه بسته باشه درش و نکته بعد اینکه همیشه برای اینکه سرکتون زود به عمل بیاد بهتره اندازه ی فنجان بهش سرکه آماده بزنید اینجوری سرکه سریع تر به عمل میاد.
      و نکته ی آخر اینکه هنوزم دیر نشده اگه دور نریختینش قسمت های کپک زده رو جدا کنید و بیرون بریزید و بقیه ی انگورا رو با دستتون کمی له کنید مقداری بهش سرکه بزنید و دربشو نیمه باز بزارید.الان که هوا کمی سرد شده بهتره نزدیکای اجاق گاز باشه.
      امیدوارم مفید واقع بشه.
      اصلا ناامید نشید.خرابم شد دوباره امتحان کنید تا یاد بگیرید.
      منتظر کامنت های بعدیتون هستماااا❤️