آموزش آشپزیغذای دانشجویی

طرز تهیه ی سمبوسه پیتزایی

به نام خدا، خانم های عزیز و کدبانو های گل سلااام😍 خوووبید؟ زندگی به کامه ان شالله؟ خوش آمدید به مجله ی خانوادگی زرین بانو ، امروز هم در آشپزخانه ی زرین بانو و در بخش آموزش آشپزی مهمان نگاه مهربونتون هستیم. قصد دارم طرز تهیه ی سمبوسه رو خدمتتون آموزش بدم.

یک غذای فوق العاده خوشمزه و دانشجویی که خیلی سریع و با کمترین مواد تهیه میشه، اگه شما هم علاقه مندید این خوشمزه جان رو یاد بگیرید در ادامه با ما همراه باشید.

سمبوسه یکی از معروف ترین غذاهای ایرانیه و بیشتر در جنوب و شرق ایران مانند هرمزگان و خراسان و بلوچستان پخت‌شده و از آنجا به سایر مناطق برده شده‌است.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

در طبخ سمبوسه از نان لواش، گوشت قرمز، سبزیجات معطر، سیب زمینی، فلفل سیاه قرمز، ادویه و برخی مواد دیگر که مرتبط با نوع سنبوسه است استفاده می‌شود. سمبوسه در ایران به عنوان خوراکی -و نه وعده غذائی- مصرف می‌شود. سمبوسه امروزه تقریباً یک غذای جهانی است و در همه کشورها کم و بیش وجود دارد و در رستوران‌های ایرانی و لبنانی یا افغانی در کشورهای خارجی معمولاً وجود دارد.

سمبوسه انواع مختلفی مثل سمبوسه ی گوشت ،سمبوسه سیب زمینی،سمبوسه ی سبزیجات و سمبوسه ی پیتزایی دارد.

بریم که درست کنیم خوشمزه ترین نوع سمبوسه یعنی سمبوسه ی پیتزایی😍😋

✔️مواد لازم برای تهیه سمبوسه پیتزایی (4نفره)

سینه مرغ 1 عدد
پیاز 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد
نمک ،فلفل ،زردچوبه ،آویشن به مقدار لازم
پنیر پیتزا 1 لیوان
فلفل دلمه ای 1 عدد
ذرت کنسروی یا پخته شده (در صورت تمایل) نصف فنجان
روغن مایع به مقدار لازم
خمیر یوفکا به مقدار لازم تقریبا 8 ورق
پودر کنجد به مقدار لازم
زرده تخم مرغ 1 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

✔️طرز تهیه سمبوسه پیتزایی :

⏪مرحله ی اول :

برای درست کردن این غذای خوشمزه ابتدا سینه مرغ رو شسته و در قابلمه ای میگذاریم چند دقیقه ای روی شعله قرار می دهیم و چند باری جابه جا می کنیم سپس دو قاشق روغن مایع و پیازخرده شده اضافه می کنیم و 5دقیقه ای مرغ رو به همراه پیاز تفت می دهیم. زردچوبه و نمک نیز اضافه می کنیم و در نهایت یک تا یک و نیم لیوان آب جوش اضافه می کنیم و درب قابلمه رو میگذاریم تا با شعله ی ملایم بپزد.

یک عدد سیب زمینی را نیز شسته و با پوست در قابلمه ای با مقداری آب می ریزیم و اجازه می دهیم سیب زمینی آب پز شود.

⏪مرحله ی دوم :

در این فاصله یک عدد پیاز را نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن مایع تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود. مقداری زردچوبه نیز به آن اضافه می کنیم. بعد از پخت مرغ ،مرغ را با چاقو به قطعات کوچک برش میزنیم. همین طور سیب زمینی پخته شده را پوست کنده و نگینی خرد می کنیم و به پیاز تفت داده شده اضافه می کنیم.

در این مرحله ذرت کنسروی یا پخته شده را اضافه می کنیم و فلفل دلمه را نیز نگینی خرد کرده اضافه می کنیم. ذرت و فلفل دلمه اختیاریه و میتونید حذف کنید یا مواد مورد علاقه ی خودتون رو اضافه کنید. همه ی مواد رو با هم چند دقیقه ای روی حرارت قرار می دیم و یک قاشق رب گوجه فرنگی رو نیز اضافه و مخلوط می کنیم .

در آخر کار پنیر پیتزا و مقداری پودر آویشن رو اضافه می کنیم و از روی حرارت برمیداریم و کنار می گذاریم تا از داغی بیفتد.

⏪مرحله ی سوم :

در مرحله ی بعد خمیر یوفکا را که نیم ساعت قبل در محیط اتاق قرار دادیم بر می داریم به شکل مستطیل های کم عرض و با طول زیاد برش می زنیم. مقداری از مواد را در گوشه ی خمیر به شکل مثلث می ریزیم و مثلث را تا می کنیم و بعد به همین شکل تا آخر خمیر چند باری به شکل مثلث تا می کنیم.

آخر خمیر رو می تونید مقداری با دستتون آب بزنید تا محکم بسته بشه و باز نشود. همه ی سمبوسه ها رو به همین ترتیب درست می کنیم.

تقریبا برای هر نفر 2 تا 3 عدد سمبوسه تهیه می شه.

⏪مرحله ی آخر :

فر رو با دمای 180 درجه روشن می کنیم تا داغ شود.سینه ی فر رو چرب می کنیم و یا کاغذ روغنی می اندازیم و سمبوسه ها رو داخل سینی می چینیم. مقداری روغن مایع را با قلم روی سمبوسه ها می زنیم.و یک عدد زرده ی تخم مرغ رو با چنگ می زنیم تا باز بشه و بعد روی سمبوسه ها می زنیم و در نهایت مقداری کنجد روشون می پاشیم و در فر قرار می دهیم.

بعد 15 تا 20 دقیقه سمبوسه های ما آمادس😍😋

می تونید از فر خارج کرده و به همراه سس کچاپ نوش جان کنید.😊

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

✔️سمبوسه ی اصل جنوب توی نان لواش پیچیده میشه و داخل روغن سرخ میشه ولی به دلیل اینکه نان روغن زیادی رو جذب می کنه برای افرادی که رژیم دارن مناسب نیست و غذای پر چربی محسوب میشه هر چند که بعد از پخت داخل دستمال گذاشته بشه تا روغن اضافی کشیده بشه به خاطر همین من سمبوسه رو رژیمی و داخل فر با کمترین روغن درست می کنم  و به جای نان لواش از خمیر یوفکا استفاده می کنم چون نان داخل فر خشک میشه.

در واقع سمبوسه ی رژیمی من مثل بورک می مونه مواد داخلش کاملا اختیاری و بنا به سلیقه ی خودتونه فقط بورک به شکل لوله ای پیچیده میشه و سمبوسه به شکل مستطیل.

برای یادگیری روش پخت بورک به لینک مقابل مراجعه کنید : دستور پخت بورک

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

🌟زمان آماده سازی مواد اولیه سمبوسه :15دقیقه

🌟زمان پخت و انتظار :15دقیقه

(به شرط اینکه مرغ پخته داشته باشید.)

✔️سمبوسه ی پیتزایی به دلیل داشتن پنیر پیتزا ، مرغ، ذرت و پودر آویشن بسیار خوشمزه میشه و چون روغن اضافی نداره همه ی اعضای خانواده می تونن میل کنن و به جرات می تونم بگم خوشمزه ترین نوع سمبوست.

در پست های بعدی زرین بانو ان شالله طرز تهیه ی انواع دیگر سمبوسه رو خدمتتون قرار میدم.

امیدوارم این غذای خوشمزه و راحت رو درست کنید و در کنار خانواده و عزیزانتون نوش جان کنید.

لحظاتتون شیرین

یا حق🙋

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

#مجله ی خانوادگی زرین بانو

#آشپزخانه من

#سایتی برای تمام بانوان ایران زمین

‫4.8/5 ‏‫(4 نظر)‬

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم.متولد شهریور ۶۹ ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا