آموزش آشپزیغذای ایرانی

فوت و فن های پختن قرمه سبزی | طرز تهیه قرمه سبزی مجلسی

به نام خدا، کدبانو های عزیززز ، شمایی که زرین بانو ی کلبه ی پر از عشق و محبتتون هستید… شمایی که با تمام عشقتون برای عزیزانتون آشپزی می کنید ، سلاااااام😍😍 خووبید؟خوشید؟سلامتید؟ امیدوارم حال دلتون حسابی خوب باشه شمایی که لایق بهترین هایید😍 خوش آمدید به مجله ی خودتون ، مجله ی خانوادگی زرین بانو

امروز می خوام در بخش آموزش آشپزی زرین بانو، از رمز و راز های قرمه سبزی اصیل ایرانی و طرز تهیش براتون بگم، البته اگر جسارتی نکرده باشم چون می دونم ایرانی نیست که عاشق قرمه سبزی نباشه و کدبانویی نیست که دستور پخت قرمه سبزی رو بلد نباشه.

✔️قرمه سبزی یکی از غذاهای قدیمی و اصیل ایرانی است و جزو خورشت های مجلسی است.

بریم که درست کنیم ی قرمه سبزی خوش عطر و خوش طعم😋

✔️مواد لازم برای تهیه خورشت قرمه سبزی(4 نفره)

گوشت قرمز گوسفندی (چند تکه )
سبزی قرمه (تره ،جعفری ،گشنیز ،شنبلیله و اسفناج ) نیم کیلو
لوبیا قرمز یا چیتی یک کاسه
لیمو عمانی 2 عدد
پیاز 1 عدد
روغن مایع به مقدار لازم
نمک ،فلفل سیاه ،زردچوبه به مقدار لازم

✔️طرز تهیه قرمه سبزی سنتی : 

💡فوت و فن 1:

برای تهیه ی قرمه سبزی، از شب قبل (24 ساعت ) یک سوم کاسه لوبیا را در آب خیس می کنیم .البته مدت زمان خیساندن به زود یا دیر پز بودن لوبیاتون هم بستگی داره و چند ساعت یک بار آبش را عوض می کنیم. دقت داشته باشید که حبوبات بعد از خیساندن 3-4برابر می شوند.

خیساندن لوبیا و در کل حبوبات باعث میشود هم طول زمان پخت کم باشد و لوبیا زود تر بپزد و هم نفخ آن کشیده شود.

💡فوت و فن 2:

سبزی خورشت هم به مقدار نیم کیلو شامل تره و جعفری به مقدار مساوی از هر کدام و گشنیز و اسفناج مقداری کمتر از هر کدام و شنبلیه خیلی کمتر (حتما می دونید که من ازگرم زیاد خوشم نمیاد استفاده کنم).به همین دلیل اندازه ها رو چشمی و با ظرفی که استفاده می کنم خدمتتون می گم .چون واقعا نمیشه همه چی رو اندازه گرفت .

🌟به دلیل اینکه شنبلیه سبز همیشه موجود نیست می تونید از شنبلیله ی خشک استفاده کنید.
🌟گشنیز و اسفناج را هم می تونید حذف کنید .بستگی به ضاءقه و سلیقه ی خودتون داره.
🌟سبزی اصلی قرمه سبزی که حتما حتما باید باشه تره ،جعفری و شنبلیله است.

آموزش پختن قرمه سبزی : 

◀️گام اول :

یک عدد پیاز را پوست کنده و به صورت نگینی خرد می کنیم.در قابلمه ای ریخته و با کمی روغن مایع تفت می دهیم. به اندازه ای که سبک و طلایی شوند کافیست. در این زمان تکه های گوشت را اضافه می کنیم. (اگر گوشتتون فریز شده است نیم ساعت قبل از فریزر خارج کنید تا باز بشه و بشویید و آبکش کنید تا آبش کشیده شود.)

حالا گوشت و پیاز رو با شعله ی متوسط 5-10 دقیقه تفت می دیم تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود.مقداری فلفل سیاه و زردچوبه هم اضافه می کنیم. نمک را می گذاریم تا در آخر پخت اضافه کنیم چون نمی زاره گوشت بپزه. در حین تفت دادن لوبیا را اضافه می کنیم.

💡فوت و فن 3 :

اگر لوبیا قرمز استفاده می کنید ،لوبیا ها را شسته و در قابلمه ای کوچک می ریزیم و مقداری آب اضافه می کنیم و با شعله ی متوسط اجازه می دهیم 20 دقبقه ای بجوشد و نیم پز شود و رنگ قرمز را به آب بدهد.
این نکته ی خیلی مهمیه چون رنگ لوبیا قرمز باعث بد رنگ شدن خورشت میشود.

بعد از چند دقیقه جوشیدن آبکش می کنیم و به مواد گوشتی اضافه می کنیم و تفت می دهیم. بعد از چند دقبقه ای تفت دادن چند لیوان آب جوش اضافه می کنیم.درب قابلمه را می گذاریم و با شعله ی ملایم اجازه می دهیم بپزد. اگر هم از لوبیا چیتی استفاده کردید دیگه نیازی به قبلا جوشاندن نیست.

◀️گام دوم :

سبزی های خورشتی را می شوییم و بعد از آبکشی و خشک شدن ساطوری خرد می کنیم. حالا در تابه ای مقداری روغن مایع می ریزیم و سبزی ها را می ریزیم و تفت می دهیم. اگر از سبزی فریز شده استفاده می کنید از فریزر خارج کرده و داخل تابه ای بگذارید و با شعله ی ملایم اجازه دهید یخ سبزی آب شود و آبش کامل کشیده و تبخیر شود.سپس مقداری روغن می ریزیم و سرخ می کنیم.

بعضی از خانم ها داخل سبزی فریز شده شنبلیله نمی زنن در این صورت 20 دیگه ای بعد از اینکه آب سبزی ها کشیده شد و تبخیر شد و کمی سرخ شد ،شنبلیله ی خشک رو اضافه می کنیم و با هم سرخ می کنیم.

سبزی ها را تاجایی سرخ می کنیم که سیاه رنگ شوند.حدودا 30-45 دقیقه زمان می برد.

💡فوت وفن 4 :

روغن رو هم یک باره اضافه نمی کنیم بلکه کم کم در حین سرخ کردن اضافه می کنیم. برای اینکه قرمه سبزی اصیل ایرانی داشته باشیم سبزی باید زیاد سرخ شود و تیره شود. هر چند این عمل باعث میشود ویتامین های سبزی ها کم شود.ولی به هر حال به ضاعقه ی خودتون بستگی دارد.

◀️گام سوم :

زمانی که سبزی ها آماده شدند داخل مواد گوشتی می ریزیم. نمک خورشت را هم اضافه می کنیم . چند عدد لیمو عمانی هم می شوییم و با کارد سوراخ سوراخ می کنیم و داخل خورشت می ریزیم.می توانید از یکی دو قاشق آبیلمو هم به عنوان چاشنی استفاده کنید.

حالا درب قابلمه را می گذاریم .و با شعله ی ملایم اجازه می دهیم خورشتمان حسابی جا بیفتد.

💡فوت و فن 5 :

هر چقد که خورشت بیشتر روی اجاق باشد خوشمزه تر و جا افتاده تر می شود. در آخر پخت می توانید یکی دو تکه یخ داخل خورشت بندازید.این عمل باعث میشود.به خورشت شوک وارد شده و روغن بیاندازد.
حدودا 1 ساعت بعد از اضافه کردن سبزی خورشت من آماده شد .

خیلی زیاد هم روی اجاق بمونه لوبیا و گوشت وا می ره. در آخر پخت خورشت آب خودشو می کشه ویکی از نشانه هایی که خورشت جا افتاده دارد این است که آب خورشت از سبزی و لوبیا جدا نمیشه .و کمی هم روغن روی خورشت نمایان میشه.

بعد از پخت در ظرف مناسب کشیده و به همراه برنج سرو می کنیم. بفرمایید قرمه سبزی خوش عطر و خوشمزه ی ما آمادس😋

نوش جان😊

 

✔️مدت زمان آماده سازی خورشت :30 دقیقه

✔️مدت زمان پخت خورشت :2-3 ساعت

✔️خورشت قرمه سبزی رو می تونید در وعده ی نهار یا شام میل کنید.

امیدوارم تونسته باشم هر آن چیزی که برای پخت یک خورشت اصیل ایرانی نیاز هست به طور کامل خدمتتون شرح بدم. شما هم اگه نکته ای برای خوشمزه تر شدن خورشت قرمه سبزی دارید حتما نظراتتون رو برامون ارسال کنید تا از تجربیات هم استفاده کنیم.

بی صبرانه منتظر کامنت های پر مهرتون هستم.

لحظاتتون شیرین
یا حق 🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#آشپزخانه ی من
#سایتی برای تمام بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه ی ایرانی

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا