آموزش آشپزیغذای دانشجوییغذای مدرنغذای ملل

طرز تهیه لازانیا | آموزش پخت سریع لازانیا

Lasagne Recipe

به نام خدا، دوستان نازنینم سلاااام خووبید؟ خوش آمدید به مجله ی خانوادگی زرین بانو، امروز هم با یک دستور آشپزی دیگه در آشپزخانه ی زرین بانو مهمان نگاه مهربونتون هستیم. دوستان موافقید لازانیا درست کنیم؟

طرز تهیه لازانیا

رسپی لازانیا

لازانیا یکی از غذاهای بسیار خوشمزه ی ایتالیایی است که مثل ماکارونی در گروه پاستاها قراره داره، به دلیل طعم خیلی خوبی که داره در سراسر دنیا رواج پیدا کرده و در ایران هم طرفداران خاص خودش رو داره. طرز تهیه ی بسیار ساده ای داره و در مدت زمان کم خیلی سریع آماده میشه، میشه گفت لازانیا یک نوع غذای دانشجویی محسوب میشه و طرفداران پیتزا، ماکارونی، پاستا حتما لازانیا رو هم می پسندن.

مواد اصلی لازانیا شامل مواد داخلی ، ورقه ی لازانیا، سس مخصوص و پنیر پیتزا است. مواد داخلی  هر آن چیزی می تواند باشد که ذائقه شما می پسنده، ولی عموما با گوشت چرخ کرده درست میشه.اگه شما هم موافقید این غذای خوشمزه رو یاد بگیرید در ادامه با زرین بانو همراه باشید.

مواد لازم لازانیا (4نفره)

ورقه ی لازانیا یک بسته
گوشت چرخ کرده یک بسته (900 گرمی یا 500 گرمی به انتخاب خودتون)
پیاز 1 عدد
سیر 1حبه (در صورت تمایل)
فلفل دلمه 1 عدد متوسط
قارچ 5-6عدد
پنیر پیتزا یک کاسه
نمک ،فلفل سیاه ،زردچوبه ،آویشن به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
روغن مایع به مقدار لازم

مواد سس مخصوص لازانیا

آرد 1 قاشق غذاخوری
کره 1 قاشق غذاخوری
شیر 1 لیوان
این دستور برای تهیه لازانیا، مناسب برای 4 نفر کافی می باشد .

آماده کردن مواد داخلی

به این صورت که یک عدد پیاز را نگینی خرد می کنیم و داخل تابه ای می ریزیم و با کمی روغن مایع تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود.

سپس گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم تا رنگ گوشت ها تغییر کرده و کمی سرخ شوند. نمک ،فلفل سیاه و کمی زردچوبه اضافه می کنیم، اگر تمایل داشتید می توانید یک حبه سیر رنده شده هم در این مرحله اضافه کنید و همه ی مواد را با هم تفت دهید.

در این مرحله قارچ ها را نیز شسته و ورقه ای خرد می کنیم و در یک تابه ی دیگر با کمی روغن مایع تفت می دهیم. بعد از اینکه کمی گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه ها تفت دادیم فلفل دلمه را نگینی خرد کرده و به مواد گوشتی اضافه می کنیم. در تمام این مدت شعله ی گاز ملایم باشد.

سپس قارچ های تفت داده شده را به مواد گوشتی اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم. دو قاشق رب گوجه فرنگی را در نصف لیوان آب رقیق می کنیم و داخل مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت و مواد خوب بپزند و آب مواد کامل تبخیر شود.

تهیه سس بشامل

یک قاشق آرد را در تابه ای می ریزیم و روی شعله ی ملایم گاز قرار می دهیم و بدون روغن روی تابه تفت می دهیم تا خامی آرد گرفته شود. وقتی رنگ آرد قهوه ای روشن شد و بوی آن بلند شد یک قاشق کره ی آب شده را اضافه می کنیم و چند دقیقه ای تفت می دهیم.

سپس یک لیوان شیر را آرام آرام داخل مواد می ریزیم و همزمان هم می زنیم. چند دقیقه ای که مواد با هم جوشیدن سس به غلظت کافی می رسد. در این زمان از روی حرارت برمی داریم و کنار می گذاریم تا سرد شود.

آماده کردن ورقه های لازانیا

اگه از لازانیای خشک استفاده می کنیم، ورقه ها را چند دقیقه ای داخل آب جوش قرار می دهیم. مقداری نمک و روغن نیز اضافه می کنیم. زمانی که ورقه ها کمی نرم شدن از روی حرارت بر می داریم و به آرامی آبکش می کنیم و آب سرد روی آن ها می گردانیم.

فقط مراقب باشید تا ورقه ها پاره نشوند.

توجه: مراقب باشید ورقه ها زیادی روی حرارت نمانند. در این صورت زمان پخت وا می روند و خمیر می شوند و یا اگر از لازانیای پیش پخت استفاده می کنید دیگر نیازی به جوشاندن ندارد. فقط چند دقیقه ای در آب ولرم قرار دهید تا نرم شوند، سپس آبکش کنید.

چیدن مواد داخل قالب

یک ظرف پیرکس مستطیل شکل را انتخاب می کنیم. ظرف را با کمی روغن مایع چرب می کنیم. سپس از سس چند قاشقی می ریزیم و کف ظرف را می پوشانیم و بعد یک لایه ورقه ی لازانیا می چینیم و از مواد گوشتی می ریزیم و بعد کمی پنیر پیتزا و بعد کمی سس می ریزیم و لایه ی دیگر لازانیا را قرار می دهیم.

به همین ترتیب ادامه می دهیم تا ظرف پر شود. سپس روی لایه ی آخر را با پنیر پیتزای فراوان می پوشونیم و باقی مانده ی سس را می ریزیم.

فقط مواد میانی خیلی زیادی نریزید .چون زمانی که می خواهیم برش بزنیم مواد گوشتی از وسط لایه ها بیرون می ریزد و شکل خوبی پیدا نمی کند.

پخت لازانیا

فر را که از قبل روشن کرده ایم و روی 180 درجه قرار داده ایم، داغ شده است. حالا لازانیا را درون فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت 30 دقیقه بپزد. در آخر پخت می توانید قسمت بالای فر را روشن کنید تا روی لازانیا طلایی شود.

می توانید از فر خارج کرده و بعد از چند دقیقه ای که از داغی افتاد برش بزنید و در بشقاب قرار دهید. روشو هم می تونید با سس کچاپ و کمی جعفری خرد شده تزیین کنید.

نوش جانطرز تهیه لازانیا

زمان آماده سازی لازانیا:30 دقیقه
زمان پخت و انتظار :30 دقیقه

نکات مهم سرآشپز برای پخت بهتر لازانیا 

۱_سس بشاملی که درست می کنید نه باید خیلی غلیظ باشه و نه خیلی رقیق. اگر بشامل غلیظ باشه لازانیا سفت میشه و اگر رقیق باشه له میشه.

۲_سعی کنید مواد میانی لازانیا رو زیاد چرب درست کنید.

۳_برای اینکه لازانیا طعم عالی بگیره می تونید مقداری جوز هندی داخل مواد میانی رنده کنید.

۴_ می تونید روی ظرف لازانیا فویل بکشید و چنتا سوراخ ایجاد کنید. و بعد از بیست دقیقه فویل رو بردارید و قسمت گریل رو روش کنید تا روش طلایی بشه. اینجوری لازانیای نرمی خواهید داشت.

۵_برای فرهای برقی و توستر ها دما رو ۲۰ درجه کمتر در نظر بگیرید.

۶_نگذارید لازانیا زیاد داخل فر بمونه خشک میشه.

۷_لازانیا رو داخل قابلمه و روی گاز هم می تونید درست کنید فقط روش طلایی نمیشه.

لازانیا رو می تونید در وعده ی نهار یا شام میل کنید.

امیدوارم این غذای خوشمزه رو درست کنید و در کنار خانواده و عزیزانتون از خوردنش لذت ببرید . بچه ها که عاشقش میشن.

لحظاتتون به کام
حق یارتون

#مجله ی خانوادگی زرین بانو

3.7/5 - (3 امتیاز)

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

34 دیدگاه

  1. سلام منظورم این هست که برای مثال اگر در مرحله اول ورقه های لازانیارو عمودی میچینیم در مرحله بعدی افقی چینده بشه
    این مورد رو جایی دیده بودم گفتم ببینم نیاز به انجام این کار هست با خیر

    1. سلام عزیزم اگه ظرفتون بزرگ بود و امکانش بود بچرخونید بهتره. موقع برش خوشگلتر دیده میشه ولی برای ظرف های کوچیک اگه بخواید افقی عمودی کنید اون وقت باید لازانیا رو برش بدید.
      در نتیجه بهتره همشون در یک جهت باشه.
      در کل سلیقه ای هست و تاثیری در طعم نهایی نداره.
      شاد باشید.

    1. سلام مهدیه عزیز
      متاسفانه متوجه منظورتون از چرخش 90 درجه ای ورقه ها نشدم
      بیشتر توضیح بدید تا بتونم راهنمایی کنم
      شاد و سلامت باشید

  2. سلام چ نوع کره ای استفاده کنیم و چ اردی؟ من ازکره بدم میاد هرنوع کره ای ب نظرتون چیکارکنم نمیشه نزنم داخلش؟

    1. سلام سحر جان
      تفاوتی نداره بستگی به طبع شما داره
      اگه کره خوشتون نیاد میتونید از روغن مایع استفاده کنید
      شاد و سلامت باشید

  3. سلام….ممنون که اینقد برای یادگیری ما تلاش میکنین….دستتون درد نکنه…حق یارتون

    1. سلام دریا جان
      این موردی که نوشتم برای 4 نفر هست
      اگه دو برابرش کنی میشه برای 8 نفر
      شاد و سلامت باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا