آموزش آشپزی

طرز تهیه مربای گیلاس

به نام خدا، دوستان عزیززم سلاااام😍 حال و احوالتون چطوره؟ خوش آمدید به سایت پر از عشق ما 😍😍 امروز هم در آشپزخانه ی زرین بانو مهمون نگاه پر محبت شما هستم. وای نمی دونید گیلاس های حیاطمون چقد خوشگل و دلبررن 😍 مقداریشونو چیدم ، می خوام مربا درست کنم😍 آخهههه من مربای گیلاس خیلی دوست دارم🙈 اگه شمام دوست دارید این خوشمزه رو یاد بگیرید .با من همراه باشید.

مربای گیلاس

مواد لازم برای تهیه ی مربای گیلاس 

گیلاس 1 کیلو
شکر 1 کیلو
آب لیمو 1 قاشق غذاخوری

مربای گیلاس

طرز تهیه مربای گیلاس : 

گام اول :

برای تهیه ی مربا ی گیلاس ابتدا برگ ها و دم های آنها را گرفته و گیلاس ها را خوب می شوییم و آبکش می کنیم.

گام دوم :

هسته های گیلاس ها را با دستگاه هسته گیر جدا می کنیم. (دستگاه هسته گیر یک فنر فلزی و پلاستیکی است که در همه ی پلاستیک فروشی ها پیدا می شود و کار هسته گیری را فوق العاده راحت می کند.در غیر این صورت با دست گیلاس ها را بین دو انگشت یواش یواش فشار دهید تا گیلاس ها شل شوند و هسته از آن خارج شود. مراقب باشید تا گیلاس ها را له نکنید.

گام سوم :

گیلاس ها راکم کم دریک قابلمه ی لعابدار ریخته و لایه به لایه روی آنها شکر می ریزیم.و به مدت یک شب تا صبح در یخچال قرار می دهیم.

گام چهارم :

بعد از گذشت زمان گفته شده قابلمه را روی شعله ی متوسط گاز قرار می دهیم تا به جوش آید. بعد از اینکه شروع به جوشیدن کرد حرارت را ملایم می کنیم تا بپزد. مرتب با قاشق کف روی گیلاس ها را می گیریم.تا مربایی شفاف داشته باشیم. حدود 20 -30 دقیقه بعد از جوشیدن گیلاس ها مربا غلیظ شده و جا می افتد.

مربای گیلاس

گام آخر :

زمانی که مربا به غلظت کافی رسید . یک قاشق آبلیمو به آن اضافه کرده و زیر آن را خاموش می کنیم، تا در قابلمه سرد شود. زمانی که خنک شد در ظرف درب دار تمیز و خشک می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم. اگر فعلا نمی خواهید از مربا استفاده کنید آن را در فریزر قرار دهید.

مربای گیلاس

به همین راحتی ، نوش جان 😊

⭐️زمان آماده سازی مربای گیلاس:1 ساعت

⭐️زمان پخت و انتظار :1 ساعت

برای آشنایی با خواص گیلاس به لینک مقابل مراجعه کنید : خواص گیلاس

چند نکته ی مهم در پختن مربای گیلاس : 

  • در هنگام هسته گیری مراقب باشید تا گیلاس ها را له نکنید.
  • حتما مربا را در قابلمه ی کمی بزرگ و لعابدار درست کنید تا مربا در هنگام جوشیدن سر نرود و رنگش تیره نشود.
  • در هنگام پخت درب قابلمه را به هیچ وجه نگذارید.تا مربا خوش رنگ شود.

مربای گیلاس

  • در اندازه گیری غلظت مربا و زمان خاموش کردن زیر آن دقت کنید. اگر زیر آن را زود خاموش کنید.آب داخل مربا می ماند.و مربا زود کپک می زند.البته در فریزر مشکلی پیش نمی آید و اگر زیاد بجوشد رنگش تیره میشود،گیلاس ها وا می روند و در یخچال فوری شکرک می زنند. به همین دلیل بیشتر دقت کنید.که به موقع از روی گاز بر دارید.
  • تا سرد شدن کامل مربا اجازه دهید در قابلمه بمانند.
  • با قاشق تمیز مربا ها را به ظرف مورد نظر بکشید.

علت کپک زدن مربای گیلاس چیست ؟

اگر مربای گیلاس یا هر مربای دیگر به غلظت کافی نرسیده باشد و داخل آن آب باشد.بعد از مدتی در یخچال کپک می زند. یا ممکن است شیشه یا ظرف مربا خیس بوده باشد و یا قاشق مربا تمیز نبوده باشد. حتما در زمان کشیدن مربا از قاشق تمیز استفاده کنید.

✔️اگر دیدید مربایتان کپک زده به آرامی قسمت های کپک زده ر ا جدا کرده و دور بیاندازید .و اگر قسمت های دیگر سالم باشند و طعمشان عوض نشده باشد.در قابلمه ریخته و روی گاز قرار دهید تا کمی بجوشد .کمی غلیظ تر شود. ودر آخر یک قاشق آبیلمو به آن اضافه کنید.

علت شکرک زدن مربا چیست؟

اگر مربا مدت زمان زیادی بجوشد و زیادی غلیظ شود و یا شکر آن زیاد باشد. بعد از مدتی شکرک می زند.

✔️در این زمان مربا را در قابلمه ریخته و مقداری به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید یکی دو جوش بزند.سپس یک قاشق آبلیمو به آن اضافه کرده از روی اجاق بردارید.

امیدوارم مطالب عنوان شده مفید واقع شده باشد.

شاد و پیروز باشید.

مربای گیلاس

آشپزخانه زرین بانو

سایتی برای تمام بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه ی ایرانی

‫5/5 ‏‫(2 نظر)‬

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم.متولد شهریور ۶۹ ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا