دین و مذهبزندگیپزشکی

فواید روزه گرفتن بر جسم و روح انسان | موارد منع از روزه گرفتن

شهر الرمضان الذی انزلت فیه القران

دوستان عزیز زرین بانو سلام ، طاعات و عباداتتون قبول ، امیدوارم حال دلتون خوب باشه و در از این روزها و شبهای نورانی نهایت بهره رو ببرید و با دستی پر از این ماه پر فضیلت بیرون بیاید. روزه آثار و برکات فراوانی برای انسان چه از نظر آخروی و چه از نظر دنیوی دارد. اگر بخواهیم روزه را از بعد دنیوی آن نیز بررسی کنیم فواید بسیاری برا انسانها می تواندشمرد.

روزه باعث آرامش روح، سلامت جسم و تقویت اراده ی انسان می شود.

فواید روزه گرفتن

شما چقدر از فواید روزه برای سلامت جسم انسان آگاهید ؟

در این مقاله قصد داریم در مورد فوایدی که روزه برای سلامتی جسم انسان دارد صحبت کنیم.

بر خلاف تصور برخی افراد که فکر می کند توانایی جسمی لازم را برای روزه ندارند ، یا به اصلاح ( تاب و توان کافی ) برای بیش از 15 ساعت تحمل گرسنگی و تشنگی را ندارند و فک می کنند اگر روزه بگیرند ضعیف و ناتوان میشوند و از این بابت از روزه وحشت دارند، باید گفت روزه آثار و برکات فراوانی برای سلامت جسم انسان دارد.و جدای از سایر مسائل فردی می تواند روزه بگیرد که اراده ای قوی داشته باشد و مصمم باشد برای اجرای دستور الهی و رسیدن به رضای پروردگار.

فواید روزه گرفتن

آنچه که در روزه داری مهم است این است که روزه با اصول و قواعد درست آن انجام بشود به این معنا که انسان باید فقط و فقط به نیت رضای خدا و اطاعت از امر پروردگار روزه بگیرد نه با نیت و قصدی دیگر مثل لاغر شدن برای افراد چاق یا ترس از رفتن به جهنم.

مهم ترین فواید روزه برای سلامت جسم

1- سلامت دستگاه گوارش

روزه داری باعث میشود معده و دستگاه گوارش که در 11 ماه 24ساعته فعالیت کرده اند.فرصتی 1 ماهه پیدا کنند تا در ساعتی معین استراحت کنند.
و سلول های موجود در دستگاه گوارش که آسیب دیده اند فرصت پیدا می کنند تا دوباره بازسازی شوند.و دستگاه گوارش بهتر از قبل به فعالیت خود ادامه دهد.

تذکر : برای حفظ سلامت دستگاه گوارشی در وعده های سحر و افطار از پر خوری پرهیز کنید.

فواید روزه گرفتن

2-کمک به کاهش وزن

روزه داری اگر به شکل اصولی آن گرفته شود و به دور از پر خوری و همراه بافعالیت های روزانه باشد می تواند باعث از بین رفتن چربی های اضافی بدن در نتیجه رسبدن به وزن ایده ال باشد.

این درحالی است که پر خوری و کم تحرکی نتیجه ای معکوس می دهد.

تذکر : برای رسیدن به وزن مناسب از مصرف غذاهای پر چرب در وعده های سحر و افطار خودداری کنید.

3- سم زدایی از بدن (از بین رفتن توده های سرطانی)

روزه باعث از بین رفتن چربی های مضر بدن و همچنین باعث از بین رفتن رسوباتی میشود که به شکل افزودنی ها از طریق غذاها وارد بدن میشود و به مرور زمان تبدیل به سم میشوند و روزه داری از این طریق باعث سم زدایی بدن میشود.

همچنین سلول های سرطانی ابتدا به شکل توده های کوچک در بدن شکل می گیرد. که روزه گرفتن باعث دفع این توده ها شده و سلامت جسمی شما را تضمین می کند.

4- سلامت قلب

روزه گرفتن فواید زیادی برای قلب دارد و باعث کاهش سکته های قلبی ،کاهش استرس و همین طور کاهش فشار خون میشود .و نارسایی های قلبی را بهبود می بخشد.

فواید روزه گرفتن

5- سلامت مغز

روزه داری باعث می شود در مغز تغییرات شیمیایی ایجاد شود که به سلامت مغز کمک می کند. گفته شده پروتئین هایی که در اثر ورزش کردن در مغز ایجاد می شوند،با روزه گرفتن نیز ایجاد می شوند.

همچنین روزه باعث افزابش منبع انرژی برای عصب ها میشود ،که بر توانایی ارتباط با دیگران و صبر و حوصله تاثیر مثبت می گذارد و از ابتلا به بیمارهای آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.

6- سلامت پوست

اینکه روزه داری تاثیر مثبتی رو پوست ما بگذارد یا تاثبر منفی بستگی به رژیم غذایی ما در این ماه دارد. اما آنچه مهم است این است که پاکسازی و سم زادیی بدن در این ایام ابتدا با ظاهر شدن جوش هایی که نشانه ی سم زادیی هستند شروع میشود که بعد چند روز که بدن به شرایط جدید عادت کرد این جوش ها هم از بین می روند.

تذکر : حتما در فاصله ی بین افطار تا سحر آب کافی بنوشید.(نیاز روزانه به آب یک لیتر می باشد که معادل 6 لیوان می باشد.)

مصرف آب کافی به فرایند سم زدایی کمک می کند.

فواید روزه گرفتن

7- افزایش سیستم ایمنی بدن

روزه داری باعث افزایش سبستم ایمنی بدن شده و تحمل انسان را برای دریافت حداقل مواد غذایی و همچنین تحمل گرسنگی و تشنگی در مدت طولانی را بالا می برد.

متخصصان معتقداند هر دردی که با دارو درمان نمیشود بهترین درمان آن روزه گرفتن است و این نشان دهنده ی فواید بی نظیر روزه برای سلامتی جسمی انسان است.

فواید روزه از لحاظ بعد معنوی

مهم ترین فایده ی روزه بعد معنوی آن و تاثیری است که بر روح انسان می گذارد. روزه روح انسان را لطیف ،اراده ی او را قوی و غراءزش را تعدیل می کند.

همان طور که جسم انسان به غذا نیاز دارد روح انسان هم با معنویت تغذیه میشود وزمانی که انسان به دستورات خداوند متعال عمل می کند آرامشی روحیی به دست می آورد که مثال زدنی نیست و فقط روح هست که می تواند آن را احساس کند.

فواید روزه گرفتن

این آرامش روحی که به دست می آید در تمام اعمال و رفتار انسان تاثیر گذار بوده و کمک می کند به انسان برای اینکه انسان خوب و بنده ی خوبی از ابعاد فراوانی باشد.

مضررات روزه

روزه داری برای سالمندان ، زنان بردار و شیرده  و بیماران خاص می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که هم از نظر پزشکی و هم از نظر شرعی تایید شده نیست .

بنابراین این دسته از افراد باید با مشورت پزشک نسبت به گرفتن یا نگرفتن روزه اقدام کنند.

آنچه که اهمیت دارد اگاهی به این موضوع است که خداوند متعالی هرگز چیزی که به ضرر بنده اش باشد دستور نمی کند و این ما هستیم از برکات روزه آگاهی نداریم و غافلیم.

و نکته ی آخر اینکه اگر به هر دلیلی نمی توانید روزه بگیر در ملع عام روزه خواری نکنید تا شان این مااه محترم حذف شود و خدایی نکرده خداوند ازما نا ناراضی و ناخشنود نباشند.

در این روز ها و شب های عزیز ما رو هم از دعای خیرتون بی نصیب نگذارید.

فواید روزه گرفتن

التماس دعا
یا حق 🙋
تیم زرین بانو

امتیاز شما

[ratings]

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

2 دیدگاه

  1. یکی دیگه از فواید روزه اینه ک با تشنگیمون ب یاد تشنگی کودکان امام حسین علیه السلام در صحرای داغ کربلا میفتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا