بهترین ماسک برای مقابله با آلودگی هوا چیست؟ | معرفی انواع ماسک هوا

به نام خدا، دوستان و همراهان همیشگی مجله ی خانوادگی زرین بانو سلام، یکی از مشکلات و دغدغه های امروز ما مسئله ی آلودگی هوا در شهر های بزرگ و صنعتی است ،که به یک معضل بزرگ در زندگی شهر نشینی تبدیل شده. و باعث بسیاری از مشکلات تنفسی ،قلبی و عروقی می شود و اما ما به عنوان یک شهروند چگونه می تونیم از جان خودمون محافظت کنیم.

معرفی انواع ماسک هوا و کاربرد انها

دولت معمولا راه کار های مختلفی می ده که به عنوان نه راه حل قطعی بلکه موقتی می تونه از میزان آلاینده ها کم کنه و همیشه از رادیو و تلویزیون میشنویم که توصیه میشه سالمندان ،کودکان و گروه های حساس از عبور و مرور در سطح معابر خودداری کنند.

اما واقعا در بیشتر مواقع برای کارهای ضروری مجبور می شویم .از خانه خارج شویم و مردم معمولا بایک ماسک معمولی سعی می کنند از خودشون در برابر آلودگی محافظت کنند.

اما واقعا ماسک های معمولی می توانند جلوی آلودگی هوا را بگیرند؟ بهترین ماسک برای مقابله با آلودگی هوا چیست؟

با بخش پزشکی زرین بانو همراه باشید، تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

انواع ماسک ها هوا

1-ماسک های ساده

این ماسک ها ،ماسک های کاغذی یک بار مصرفی هستند که فقط می توانند جلوی بعضی باکتری ها و میکروب ها را بگیرند. لذا برای آلودگی هوا به هیچ وجه مناسب نیستند.

ماسک های ساده و کاغذی

2-ماسک های فیلتر دار

این نوع ماسک‌ها از ترکیبات سنتزی و طبیعی و نانو فیبرهای چند لایه ساخته شده اند و می‌توانند مانع ورود 80 درصد از آلاینده ها به بدن شوند.

ماسک های مخصوص با فیلتر کربن

◾️انواع ماسک های فیلتر دار

◀️1- ماسک هایی با فیلتر کربن:

این نوع ماسک ها بهترین ماسک برای جلوگیری از ورد گرد و غبار هستند و می تواند تا 98 درصد از ورود گرد و غبار به ریه ها جلوگیری کنند.

ولی نکته ی مهم در طرز استفاده از این ماسک ها این است که ماسک حتما باید روی صورت فیکس شود تا از ورود گرد و غبار جلوگیری کند.

نمونه ای از ماسک فیلتر کربن مارک کمبریج ماسک

ماسک های کاسه ای بهترین ماسک ها هستند که به خوبی روی صورت قرار می گیرد. ماسک های تاشو این قابلیت را ندارند.

این نوع ماسک یعنی ماسک های کاسه ای با فیلتر کربن برای هموطنانی که در شهر های جنوبی مثل خوزستان ،سیستان و بلوچستان زندگی می کنند و دائم در معرض گرد و غبار هستند بسیار مناسب است.

◀️2- ماسک های ضد آلودگی هوا

این ماسک ها هم براساس فیلتری که روی آن ها نصب شده است به سه دسته تقسیم می شوند و براساس استاندارد آمریکایی،با حروف اختصاری N، R و P دسته بندی می‌شوند.

حرف اختصاری P :

بر روی ماسک ضد آلودگی به این معناست که این ماسک تنفسی می‌تواند بیش از هشت ساعت در برابر ذراتی که پایه روغن و نفت دارند، مقاوم باشد.

بنابراین اگر در شهر های صنعتی مثل تهران زندگی می کنید و آلودگی هوا بیشتر ناشی از سوخت بنزین و گازءیل است. بهتر است به دنبال ماسک تنفسی با علامت اختصاری P باشید.

این ماسک‌ دارای یک لایه کربن فعال است که باعث جذب مواد شیمیایی موجود در هوا می‌شود.

سری پی از سری ماسک های ضد آلودگی هوا می باشد

در کنار علامت P عددی مانند P95 نوشته می شود و به این معنا است که آن فیلتر ماسک تا ۹۵ درصد ذرات معلقی را که پایه‌ی روغنی یا نفتی دارند را می‌تواند جذب کند.

🌟بهترین نوع ماسک فیلتری ،ماسکی است که روی آن P100 نوشته شده باشد.

✔️ این نوع ماسک علاوه بر استفاده در آلودگی هوا در کارگاه ها و کارخانه هایی که با مواد نفتی و فراورده های آن سروکار دارند بسیار مناسب است.

حرف اختصاری R :

نشان می‌دهد که ماسک ضد آلودگی حداکثر تا 8 ساعت در برابر ذرات حاوی روغن مقاوم است و می‌توان در محیط‌های صنعتی و آلوده ..از آن‌ها بهره برد.

✔️این نوع ماسک برای نقاش های ساختمانی که با رنگ کار می کنند می تواند مناسب باشد.

ماسکهای سری R

حرف اختصاری N :

به این معناست که ماسک تنفسی مذکور دربرابر آلاینده‌های برپایه‌ی روغن و نفت مقاوم نیست و تنها باعث پیشگیری از یک سری عوامل بیماری‌زا می‌شود.

✔️از ماسک ان 95 (n95) می توان برای جلوگیری از بیماری های واگیردار مثل آنفولانزا استفاده کرد.

ماسک های ان 95 برای جلوگیری از بیماری های همه گیر مثل انفولانزا

◀️3- ماسک های سوپاپ دار

این نوع ماسک ها دارای سوپاپ بازدمی یک طرفه هستند و تنها هوای بازدم را خارج می کنند و می توانند مانع ورود آلاینده‌ها به داخل ریه ‌شوند. ماسک های سوپاپ دار نیز با توجه به فیلترهای مناسبی که دارند می‌توانند در روزهای آلوده مورد استفاده قرار بگیرند.

از این ماسک ها بین ۱۸ تا ۴۰ ساعت می توان استفاده کرد.

سوپاپ این ماسک‌ها، امکان تنفس راحت‌تر را فراهم می‌کند.

ماسک های سوپاپ دار

جنس ماسک های سوپاپ دار از پارچه است. بهتر است از ماسک های تاشو استفاده نشود.از معایب این ماسک ها این است که به خوبی جلوی دهان و بینی را نمی گیرد.و امکان ورود آلاینده ها وجود دارد. ماسک های کاسه ای بهترند.

◾️برند های مشهور ماسک در دنیا

این برند های ماسک از سایر برندها طرفدار بیشتری دارد: Vogmask و Cambridge Mask

برند ووگماسک

فیلترهای این دو برند قابل‌ تعویض هستند و جزو بهترین ماسک ها برای آلودگی هوا شناخته می شوند.

◾️در پاسخ به این سوال که آیا این ماسک ها می توانند به طور صد درصد جلوی آلودگی هوا را بگیرند؟

باید گفت که هیچ ماسکی حتی ماسک های با فیلترهای قوی نمی توانند صددرصد ایمن باشند. این ماسک ها فقط باعث می‌شوند که افراد کمتر در معرض این آلاینده‌ها قرار گیرند .

امیدواریم اطلاعات مفیدی رو کسب کرده باشید و با انتخاب مناسب ترین ماسک ،از جان خود و عزیزانتون در برابر آلاینده ها محافظت کنید.

سلامت و تندرست باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش پزشکی
#سایتی-برای-خانواده – ایرانی

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. Elbert می گوید

    ممنون مطلب خوبی بود