گردشگری

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

به نام خدا

در این پست از بخش گردشگری زرین بانو ،قصد داریم شما را با مکان های تاریخی شهر زیبا و کهن ارومیه آشنا کنیم. پس اگر به آشنایی با مکان های تاریخی علاقمندین با ما همراه باشید.

1-بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه یکی از قدیمی ترین بازارهای ارومیه است که معماری قدیمی خود را که مربوط به دوران صفویه هست حفظ کرده از این رو علاقمندان و بازدید کنندگان زیادی دارد. این بازار با داشتن حدود 1000 مغازه از تنوع بالایی برخورد داراست. اگر شما هم به ارومیه سفر کردید حتما از این بازار دیدن کنید.

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

بازار قدیمی ارومیه در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد.

2-موزه ی ارومیه

یکی از بهترین موزه های ایران در شهر ارومیه قرار دارد. که اشیای تاریخی و باستانی فراوانی از دوره های مختلف تاریخ را در خود جای داده است. این موزه دومین موزه از نظر گنجینه ی تاریخی در داخل کشور می باشد . بازدید از این موزه های بسیار زیبا را فراموش نکنید.

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

موزه ارومیه در خیابان بهشتی قرار دارد.

3-مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه یکی از بناهای تاریخی و قدیمی شهر ارومیه است که در دوره ی ایلخانی بنا شده است. این مسجد در میان بازار قدیمی ارومیه و در ضلع جنوبی آن قرار دارد. سبک تزییتات ،گچ بری ها،ستون بندی ها و طاق های مسجد به سبک معماری سلجوقیان است.مسجد جامع با دو ورودی به بازار راه دارد. از خصوصیات بارز مسجد جامع ،شباهت قسمت قدیمی آن با کاخ ساسانی دامغان است. ساختمان مسجد جامع مربوط به قرن ششم هجری قمری و دوره سلجوقیان و 40 ستون متصل به شبستان گنبد دار مربوط به دوره ی ایلخانی است.

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

مسجد جامع ارومیه در خیابان اقبال قرار دارد.

4-برج سه گنبد ارومیه

برج سه گنبد ارومیه که مقبره ی امیران دوره ی سلجوقی بوده در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد. این آرامگاه با مصالح سنگ و آجر به شکل سکوی بلند استوانه ایی به ارتفاع 13 متر ساخته شده است.و دارای دو طبقه شامل سردابه و شیون گاه بوده و در ورودی آن 3 کتیبه به خط کوفی قرار دارد. این بنا در سال 1314 به ثبت آثار تاریخی ملی رسیده است.

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

برج سه گنبد ارومیه در خیابان استاد برزگر قرار دارد.

5-کلیسای ننه مریم ارومیه

کلیسای حضرت مریم در دوره ی ساسانیان بنا شده است. این کلیسای آشوریان در زمینی به مساحت 88 متر در ضلع جنوبی محوطه باغ بزرگی قرار گرفته است. در مقابل این کلیسا ،چندین سنگ قبر مربوط به مسیحیان آشوری قرار دارد.

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

کلیسای حضرت مریم ارومیه در شمال غربی ارومیه و در محله ی چهاربخش واقع شده است.

6-خانه انصاری ارومیه

خانه انصاری یکی از خانه های قدیمی ارومیه است که درمرکز حیاط بزرگی در دو طبقه با مصالح سنگ و آجر،خشت و سقف چوبی واندود گچ و تخته پوش بنا شده است و مربوط به دوران قاجار است. این ساختمان هم اکنون در مالکیت آموزش و پرورش ارومیه قرار دارد.

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

خانه انصاری ارومیه در میدان امام حسین ( گول اوستی ) امتداد خیابان مدنی 2 قرار دارد.

7-یخچال دوقوز پله ارومیه

این یخچال مربوط به دوره ی قاجار است و در قدیم برای جمع آوری و انبار یخ مورد استفاده قرار می گرفته است و از سنگ و آجر ساخته شده است. فرم معماری و مصالح به کار رفته باعث شده این مکان با گذشت سالیان دراز سالم بماند. این یخچال با تغییر کاربری در سال 1396 به رستوران تبدیل شد ! 

مکان های تاریخی و مذهبی ارومیه

یخچال دوقوز پله ( نه پله) ارومیه در فلکه 9 پله در خیابان عسگر خان محله ی 9 پله واقع شده است.

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

11 دیدگاه

  1. به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤ شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤

    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤

    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤

    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه
    یاشاسین زرین بانو ❤

    ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

  2. ارومیه شهر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و رنگین‌کمان ملت‌ها است
    با افتخار یک کورد ارومیه ای هستم هربژی

  3. من امیر حسین هستم یه شهروند از دیار دلنشین و زیبای اورومیه شهر میاندوآب من از طرف تمام میاندوآبی ها ورود شمارو به دیار تاریخ و تمدن آذربایجان غربی (ارومیه)خوش آمد میگم ممنون بابت زحماتی که سازنده سایت کشیدن و این اطلاعات رو در اختیار بازدید کنندگان گزاشته و اینکه من یک نهال فروش هستم تو ارومیه بهترین نهال ها تو نهالستان من وجود داره ازجمله گردو گیلاس پرتقال نارنگی لیمو سنگی کامکوات آلو زردآلو بادام ازگیل هلو شلیل وو…

  4. ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

    به دیار آذربایجان ، اورمیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش آمدید.

    آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ‌ خوش گلیبسیز.

    ما آذربایجانی ها‌ بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم‌.

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین‌ آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    عشقیم اورمیه یاشاسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا