گل و گیاه

نگهداری از اسپاتی فیلوم | اصول پرورش ، آبیاری ، کوددهی

یکی از مهمترین دغدغه هایی که خانواده ها همواره با نگهداری از گل و گیاه های مختلف مواجه هستند ، نیاز به گیاهانی با نور کم است . در اغلب موارد خانواده ها سعی در زیبا کردن محیط منزل خود با گل های زیبا و رنگ و بارنگ دارند اما نیاز بالای بسیار از گیاهان به نور سبب خرابی سریع و در نتیجه ناکام ماندن در پرورش گل های مختلف می شود . امروز در گلخانه زرین بانو قصد معرفی گل بسیار زیبای اسپاتی فیلوم را داریم که یکی از بهترین گزینه ها برای مکان های کم نور می باشد .

پرورش اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم ( به انگلیسی : Peace lily به معنای زنبق صلح ) با نام علمی Spathiphyllum wallisii از تیره گل شیپوریان می باشد که بومی آمریکای جنوبی است . این گیاه همیشه سبز به دلیل داشتن گل های شیپور مانند در ایران با نام گل چمچه ای هم شناخته می شود .

در طبیعت این گیاه در جنگل های پر درخت رشد کرده و نور بسیار کمی را جذب خود می کند و از این رو طبیعتش برای محیط های کم نور بسیار مناسب می باشد . این گیاه بدون ساقه می باشد و یا با افزایش طول عمر آن ممکن است ساقه ای بسیار کوچک داشته باشد .

نور بسیار کمی که این گیاه برای رشد و نمو نیاز دارد و از سوی دیگر زیبایی گل های آن ، میتواند آن را به عنوان بهترین گزینه برای نگهداری در خانه ها ، آپارتمان ها و … معرفی نماید .

شیره سمی گیاه و خطرات ناشی از آن :

نکته بسیار مهم : شیره ی این گیاه به سمی و به شدت حساسیت زا می باشد .

نکته بسیار مهمی که در خرید این گل باید به آن توجه کنید ، سمی بودن تمامی قسمت های این گیاه است . همزمان با ترک برداشتن برگها ، شیره ای از آن خارج می شود که به شدت حساسیت زا بوده و در صورت خورده شدن می تواند سبب بوجود آمدن مسمومیت در فرد شود . پس اگر در خانه بچه ی کوچک دارید یا از حیوان خانگی نگهداری می کنید در انتخاب این گل دقت بیشتری داشته باشید .

اسپاتی فیلوم با توجه به اینکه در مناطق حاره ای رشد می کند نیاز به یک سری مراقبت های خاصی دارد که عدم توجه به این موارد می تواند سبب از بین رفتن سریع گیاه شود .

این گیاه جزو گیاهانی محسوب می شود که می تواند در تصفیه ی هوای منزل نقش بسزایی داشته باشد .

پرورش اسپاتی فیلوم

شرایط نگهداری از اسپاتی فیلوم :

همانطور که اشاره شد این گل نیاز به شرایط خاصی دارد که عدم توجه به آنها سبب از بین رفتن گیاه خواهد شد ، در ذیل به مهمترین این موارد اشاره می کنیم :

آبیاری اسپاتی فیلوم :

این گیاه همانطور که اشاره شد در جنگل رشد میکنه ، پس خاک مرطوب رو می پسنده . از این رو خاک این گیاه نباید به هیچ وجه خشک بشه . اگه خاک خشک بشه برگهای گیاه سست میشن و کم کم تغییر رنگ داده و از بین میرن . قبل از آبدهی خاک رو بررسی کنید و اگه 2 تا 1 سانتی متر از روی خاک خشک بود ابیاری رو انجام بدید.

پرورش اسپاتی فیلوم

نکته مهم در آبیاری گیاهان :

یکی از مهمترین نکات در آبیاری که توجه بسیار کمی بهش میشه، پیچیدن نسخه ی آبدهی به گل ها بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی هست. برای مثال پرورش دهنده ای در شهر ورامین ، پیشنهاد میده که برای مثال به گل اسپاتی فیلوم هفته ای دوبار آب دهی صورت بگیره ! اما اشاره به منطقه ای که فرد در اون زندگی میکنه نداره . بدون شک شرایط آب و هوایی کسی که در ارومیه زندگی می کنه با کسی که در اصفهان زندگی میکنه بسیار متفاوت هست . در اصفهان افتاب مستقیم تر میتابه و در نتیجه خاک زودتر خشک میشه و باید آبیاری بیشتر از هفته ای 2 بار انجام بگیره . همچنین در مناطق خنک مثل ارومیه و اردبیل خاک دیرتر خشک میشه و در نتیجه دوره ی آبیاری باید طولانی تر باشه .

نتیجه گیری : پس تنها معیار شما برای تعداد آبیاری در هفته ، اندازه گیری سطح خاک هست . اگر 1 تا 2 سانت خشک بود آبیاری رو انجام بدید .

نور :

همانطور که اشاره شد این گیاه برای استفاده در نور های ضعیف مناسب هست . در نور بسیار قوی ، مثل نور مستقیم خورشید ، برگ ها سیاه شده و از بین می روند . در نورهای بسیار ضعیف هم گیاه سرحال نیست . یک مکان روشن بدون نور مستقیم برای این گیاه ایده آل است .

رطوبت :

با توجه به اینکه گیاه در جنگل های استوایی رشد میکنه ، علاقه ی بسیار شدیدی به رطوبت داره . در هوای خشک نوک برگها خشک میشه و کم کم در گل برگ ها پخش میشه . در فصول گرم روزی یک تا دو بار غبار پاشی با آب پاش پیشنهاد می شه .

پرورش اسپاتی فیلوم

راه دیگه ی تامین رطوبت گیاهان ، ریختن سنگ ریزه در داخل زیر گلدانی ، پر کردن آب داخل زیر گلدانی و قرار دادن گلدان بر روی سنگ ریزه ها هست . در این حالت نباید کف گلدان با آب تماسی داشته باشه .

خاک :

این گیاه به خاکی نیاز داره که به سرعت آب رو از خودش رد کنه و زیاد تو خودش نگه نداره . از این رو خاک جنگلی (پیت ماس) به اندازه ی 3 از 5 و پرلیت ریز دانه به اندازه ی 2 از 5 برای این گیاه بسیار مناسب هست . میتونید مقداری هم ورمی کمپوست هم به خاک اضافه کنید . از خاک باغچه و همچنین ماسه استفاده نکنید .

پرورش اسپاتی فیلوم

تغذیه :

با توجه به گل دهی بالای این گیاه و اندازه ی بزرگ گل ها ، گیاه نیاز تغذیه ای بالایی داره . بهتره دو هفته یک بار در بهار و تابستان با کودهای مایع گلدهی و یا کودهای NPK با کلسیم بالا (کریستالون قرمز 12 12 36) گیاه تغذیه بشه .

تکثیر :

این گیاه اگر بستری مناسب داشته باشه و گلدونش خیلی بزرگ نباشه ، پاجوش های زیادی تولید می کنه . با جدا کردن پاجوش از گیاه مادری و کاشتن اون داخل یک گلدون کوچیک میشه به راحتی این گیاه رو تکثیر کرد . روش دیگه تکثیر از طریق بذر هست که کاری تخصصی هست ، اما در صورتی که کار درست انجام بگیره بازدهی بسیار بالایی داره.

پرورش اسپاتی فیلوم

از اینکه با بخش گلخانه ی زرین بانو همراه بودید بسیار سپاس گذاریم . بزودی این مقاله آپدیت خواهد شد و روش های نگهداری با جزئیات بیشتری عنوان خواهد شد . همچنین گونه های مختلف و انواع اسپاتی فیلوم نیز بزودی با تصاویر جذاب معرفی خواهند شد . 

روز و روزگارتان خوشش … 

یا حق🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#گلخانه زرین بانو
#سایتی برای تمامی ایرانیان خوش ذوق و خوش سلیقه 

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا