گل و گیاه

پرورش بنت قنسول | گلی با برگ های قرمز و سبز

به نام خدا ، مخاطبان نازنین مجله ی خانوادگی زرین بانو سلام ، در بخش پرورش گل و گیاه زرین بانو با معرفی گل بسیار زیبای بنت قنسول در خدمتتونیم. اگر شما هم در منزل این گل جذاب رو نگهداری می کنید و یا به تازگی خریداری کردید.و در مورد نحوه ی نگهداری،نور،آب ،تغذیه ،رطوبت و خاک مورد نیاز این گیاه و مشکلات و بیماری های این گیاه اطلاعات کافی ندارید،دعوت می کنم مقاله ی زیر رو مطالعه فرمایید.

پرورش بنت قنسول

بنت قنسول چگونه گلی است؟

بنت قنسول یا سرخ برگه یا گل کریسمس با نام علمی: Euphorbia pulcherrima گیاهی از خانواده فرفیونیان است. این گیاه بومی کشور مکزیک است.

و به دلیل برگ‌های سبز و قرمز خود و استفاده فراوان در تزئینات کریسمس بسیار مشهور است.

بنت قنسول یک بوته یا درختچه است که ارتفاع آن به ۶۰ سانتی‌متر تا ۴ متر می‌رسد. داری برگ‌های سبز تیره رنگ بوده که طول آن‌ها بین ۷ تا ۱۶ سانتی‌متر است.

برگکهای آن، که معمولاً قرمز تیره هستند اما می‌توانند نارنجی، سبز روشن، شیری، صورتی، سفید یا مرمری باشند، به جهت رنگ و دسته‌بودن غالباً به جای گلبرگهای گل اشتباه گرفته می‌شوند.

گل‌های سرخ‌ برگه کوچک و معمولاً زرد رنگ هستند و در میان گروه‌های برگی قرار دارند.ولی برگ های قرمز چنان زیبای به آن بخشیده که گل های کوچک اصلا مورد توجه قرار نمی گیرند و همه تصور می کنند همین برگ‌های سرخ گل اصلی می باشند.

گل بنت قنسول

این گیاه روز کوتاه است. یعنی در شرایطی تولید گل میکند که ساعات روز از ساعات شب کوتاه‌تر باشد .و زمانی اتفاق می افتد که گیاه در فصل پاییز قرار بگیرد. به همین دلیل سرخ برگه در پاییز و زمستان پر از گل است.

در ایالات متحده آمریکا برای گل سرخ برگه چنان احترامی قایل اند که روز ۱۲ دسامبر را روز ملی سرخ‌برگه نامیده اند.

ریشه ی تاریخی نام های سرخ برگه

در عربی آن را بنت القنصل، به معنای دختر کنسول، می‌شناسند که اشاره به همان سفیر آمریکا در مکزیک دارد. نام امروزی بنت قنسول هم از همین نام گرفته شده است.

رابطه این گیاه با کریسمس به قرن ۱۶ میلادی در مکزیک برمی‌گردد، جایی که افسانه‌ها داستان دختری به نام پِپیتا یا ماریا را نقل می‌کنند که به علت فقر نمی‌توانست هدیه‌ای برای شب تولد مسیح تدارک ببیند، او به واسطه الهامی که از فرشتگان گرفته بود، گیاهان هرز کنار جاده را جمع کرد و به عنوان پیشکش در جلوی محراب کلیسا قرار داد.

معجزه‌ای رخ داد و شکوفه‌های قرمز از میان گیاه رشد کردند و علف‌ها به سرخ‌برگه مبدل شدند.

از قرن ۱۷ میلادی فرانسیسکویی‌ها در مکزیک شروع به استفاده از این گیاه برای تزیینات جشن کریسمس کردند. امروزه در آمریکای شمالی، سرخ‌برگه به گستردگی در تزیینات کریسمس منازل، کلیساها، دفاتر و فروشگاه‌ها به کار برده می‌شود.

◾️شرایط نگهداری سرخ برگه

1- نور :

سرخ برگه به نور بسیار علاقمند است

بهتر است این گیاه را در مکان‌هایی قرار دهید که نور کافی به آن برسد. پنجره‌های نورگیر جنوبی عموماً بهترین قسمت‌های یک‌خانه آپارتمانی هستند که می‌توانید بنت قنسول را در آن قرار دهید. در صورت کمبود نور در این گیاه برگ‌ها زرد شده و دچار ریزش خواهند داشت.

نور گل بنت قنسول

اما باید توجه داشته باشید در فصول گرم نور و گرمای مستقیم به آن نتابد زیرا برگ های گیاه را می سوزاند. ولی دریافت 2-3 ساعت نور صبحگاهی از پشت تور پنجره برایش بسیار خوشایند می باشد.

اگر نور زیادی به گل بتابد باعث می شود رنگ برگ های آن کم رنگ و زرد شود.به همین دلیل باید به گیاه زمان استراحت بیشتری دهید .برای این منظور از غروب آفتاب تا صبح روز بعد گیاه را در جای تاریک قرار بدهید که هیچ چراغی روشن نمی کنید تا مجددا برگهای گیاه شما حالت رنگی پیدا کنند.

بیشتر بخوانیم : برای مشاهده ی اصول نگهداری از شمعدانی روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش نگهداری از شمعدانی

2- خاک :

بهترین خاک برای این گیاه خاک قلیایی بوده و بهتر است از بسترهای آماده استریل شده که دارای خاک‌برگ هستند برای آن استفاده شود که زهکشی بالایی دارند تا گیاه شما دچار مشکل نشود، می توانید از مخلوط خاک برگ و خاک جنگلی و یا از ترکیب پیت ماس + پرلیت و یا خاک برگ + کوکوپیت + پرلیت استفاده کنید.

خاک مناسب برای بنت قنسول

3- آب :

سرخ برگه به آبیاری زیادی نیاز ندارد. آبیاری باید بسته به دمای هوا و رطوبت خاک انجام می گیرد.به این معنا که در تابستان و فصول گرم سال، چند روز یک بار باید انگشت دست خود را به خاک زد و اگر خشک بود و کمی رطوبت داشت آبیاری شود.در ماه های سرد آبیاری هفته ای یک بار کفایت می کند.

باید توجه کنید آبیاری بیش‌ازحد و کمتر از حد لازم منجر به ریزش برگ‌ها می‌شود.

کف گلدان باید دارای منافذی باشد تا آب اضافی از آن خارج شود.در غیر این صورت آب در داخل گلدان باقی می ماند و باعث پوسیدگی ریشه می شود.

توصیه 1 : سعی کنید همیشه همه ی گل های خود را در شب یا صبح ها قبل از طلوع آفتاب آبیاری کنید.

همچنین سرخ برگه نیازی به غبار پاشی نداره و به هیچ وجه نباید اجازه دهید تا آب روی برگ های اون بریزه چون ریزش آب روی برگها باعث ایجاد لکه های سیاه روی برگهای آن خواهد شد.

توصیه 2 : همیشه از آب بدون املاح برای آبیاری استفاده کنید برای این منظور آب مورد نیاز آبیاری گل ها را در داخل ظرفی به مدت 24 ساعت قرار دهید تا کلر آن خارج شود.

4- دما :

مناسب ترین دما برای پرورش گل دمایی بین 18-24 درجه ی سانتی گراد است.و در شب ها این دما می تواند چند درجه ای نیز کاهش یابد.

سرخ برگه به دما بسیار حساس است.در محیط های سرد و فضاهای باز و بادی نباید نگهداری شود.و حتما باید در محیط خانه قرار گیرد.

محیط داخل خانه نباید خیلی گرم باشد.از این رو باید دور از بخاری،رادیاتور و..نگهداری شود.و دمای کاملا متعدل نیاز دارد تا به خوبی رشد و نمو داشته باشد.

پرورش بنت قنسول

5- تغذیه :

برای تغذیه مناسب گیاه لازم است از کودهای حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده شود .زیرا باعث رشد بهتر گیاه خواهند شد. زمانی که گیاه شما گل داد باید کود دهی را قطع کرده و این کار را به خرداد تا آبان ماه و بافاصله حدود ۳ هفته موکول کنید.

همچنین می توانید 3 گرم کود مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند 10-10-10 یا 20-20-20 را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری هفته ای یکبار به گیاه بدهید. این کودهی نیز باید از خرداد ماه تا آبان ماه انجام شود.

🚫هشدار : در میزان مصرف ،نحوه ی مصرف،زمان مصرف کود برای گیاه دقت کافی را داشته باشید .زیرا کوچکترین اشتباه بر عمر گیاه تاثیر دارد.
بیشتر بخوانیم : برای آشنایی با کودهای گل های آپارتمانی روی لینک مقابل کلیک نمایید : کود مناسب برای گلهای آپارتمانی کدام است ؟

6- رطوبت :

پر کردن زیر گلدانی بهترین روش رطوبت دهی می باشد. همچنین می توانید ظرفی را پر از آب کنید و جلوی پنجره قرار دهید.

رطوبت برای بنت قنسول

7- تکثیر :

بنت قنسول را می توانید از اوایل بهار تا اواخر تابستان که گلی وجود ندارد و ساقه های جدید در حال رشد هستند از طریق قلمه زنی تکثیر دهید. اگر می‌خواهید گیاه کوتاه‌تر و پرپشت‌تری داشته باشید باید قلمه گیری از گیاه را در ماه شهریور انجام دهید؛ به دلیل آنکه قلمه‌هایی که در فصولی غیر از شهریور رشد می‌کنند دارای شاخه‌های بلندتری هستند.

برای این کار شما می توانید با یک چاقوی تیز قلمه های انتهایی ساقه را جدا کنید. سپس آنها را در پودر هومون ریشه زایی فرو ببرید و هر کدام را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر بکارید.

تکثیر بنت قنسول

برای ریشه دار شدن قلمه ها بین 5 تا 7 هفته زمان لازم است.برای تسریع در ریشه دهی قلمه ها ایجاد محیطی با گرما و رطوبت مناسب ضروریه.برای این منظور می توانید سلفون یا نایلونی روی قلمه ها بگذارید.تا شرایط مساعد تری ایجاد شود.

قلمه رو قبل از کاشت، نیم ساعت در آب یا محیط قرار بدید تا شیره ی سفید رنگش خارج شود.

این شیره سمی میباشد. که بایستی در زمان بریدن ساقه و یا چیدن گل آن دقت شود که دست خراش نداشته باشد و یا اینکه دست آلوده به شیره گیاه را به چشم و دهان نزنند که بسیار خطرناک است و به این منظور بهتر است برای جلوگیری از خروج شیره گیاه محل بریدگی ساقه بریده شده را در آب گرم ۴٠ درجه قرار دهند تا خروج و تراوش شیره گیاه قطع شود.

بهترین زمان قلمه زنی زمانی است که ساقه های اضافی را هرس می کنید.

8- تعویض گلدان :

اگر ریشه ی گل از زیرش بیرون زده باشد باید گلدون عوض شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان اوایل بهار می باشد.

9- هرس کردن :

پس از پایان گلدهی در اردیبهشت برای تحریک جوانه زنی شاخه ها را تا ۱۵ سانتی متر هرس کنید.هرس دیگر،سبُک تر،در اواخر تابستان،به گل دهی کمک خواهد کرد.در هنگام هرس حتما دستکش بپوشید و مواظب چشمانتان باشید.

🚫 هشدار : برگ های سرخ برگه اگرچه سمی نیست، اماکسانی که به لاتکس حساس هستند ممکن است نسبت به آن واکنش های آلرژیک نشان دهند.لذا به آن دست نزنید.

سرخ برگه را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

پرورش بنت قنسول

◾️برخی از مشکلات گل سرخ برگه

1- برگ های پایینی گل زرد شده و می ریزد؟

به دلیل کبود آب و خشکی می باشد . گیاه را هرچه سریعتر آبیاری کنید .

2- کنار برگ ها می سوزند؟

یا سوختی برگ ها ناشی از آفتاب سوختگی است.که در این صورت گل را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.مخصوصا در تابستان و یا از عمده دلایل سوختگی کنار برگها میتونه از کمبود کلسیم باشد. در این صورت از مراکز معتبر و گلخانه ها کود مناسب آن را تهیه کنید.

3- برگها درحالی که سبز است میریزد ؟

بخاطر خیس شدن برگها هنگام آبیاری یا سردی هوا و تشنگی گیاه ویا کمبود ازت می باشد.

4- برگ های بالایی به سبز متمایل شده اند و دیگر قرمز نمی شوند ؟

سبز شدن تدریجی برگ های بالایی نشان دهنده ی پایان دوره گلدهی امسال می باشد و تا سال دیگر ویک دوره روز کوتاهی دیگر باید صبر کرد.

توجه : زمانی که به تازگی گلی را خریداری کرده اید تا زمانی که گل به شرایط و محیط جدید عادت کند،یکی دو هفته ای زمان می برد.بنابراین نگران گلتان نباشید.اگر شرایط گفته شده ی بالا را رعایت کنید.خیلی زود گلتان به محیط جدید عادت کرده و سرحال تر می شود.

پرورش بنت قنسول

بیشتر بخوانیم : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری از گل زاموفیلیا روی لینک مقابل کلیک کنید : شرایط نگهداری از زاموفیلیا

امیدوارم اطلاعات مفیدی را در مورد این گل بسیار زیبا کسب کرده باشید.

گلاتون همیشه سرسبز و دلتون بهاری

یاحق🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش گل و گیاه
#سایتی -برای- خانواده- ایرانی

4/5 - (4 امتیاز)

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

14 دیدگاه

  1. سلام ببخشید اگر گیاه کاملا خشک شده باشد و برگ های کامل بریزد. امکان رشد و جوونه زدن دوباره گیاه وجود دارد؟ دلیل ریزش و خشک شدن میتواند پشه زدن خاکش باشد؟

    1. سلام مرضیه جان
      بستگی داره ولی این شرایط که میگید بیشتر زمانی اتفاق میفته که گیاه از ریشه داغون شده باشه و نشانه ها رو بفرسته بالا
      بله ، اگه پشه بخصوص به رنگ سفید دو رو بر برگ ، ساقه و داخل خاک و چسپیده به ریشه باشه عامل اصلی خرابی همونه . اسمش شپشک آرد الوده ! عذابه از بین بردن این آفت

  2. سلام. من حدود 2 ماه میشه که این گل رو خریدم و حدود 10 روز پیش بخاطر اینکه ریشه اش خیلی زیاد بود گلدانش رو تعویض کردیم. قبل از تعویض خیلی سرحال و برگهای بسیار خوبی داشت و پرپشت بود ولی حالا چندتا برگ بیشتر ازش نمونده و برگهاش پژمرده میشن و میریزن. چه برگهای قرمز چه سبزش. ممنون میشم راهنمایی کنین شاید خوب بشه

    1. سلام
      خاک چی براش ریختید ؟ زمانی که گلدان رو عوض کردید ریشه رو شستید ؟ تکوندید ؟

  3. سلام عزیزم برگهای سبزش مچاله و بی حال شدن علتش چیه؟!و اینکه گلفروشی گفت برگش آب پاشی کنیم این کار درسته؟!اگه درسته هرچند روز یبار نیازی ک اسپری کنیم

    1. سلام
      تغییر محیط میتونه باعث این مشکل بشه البته تغییرات دمایی هم هست نباید بزاریش کنار شوفاژ یا بخاری ! باید یه جا با هوای ولرم باشه
      اب پاشی بله ، البته بستگی به محیط شما داره ، اگه شمال زندگی میکنید نیازی نیست ولی اگه شهرتون خشک هست هواش ، هر دو روز یکبار یکم اب پاشی کنید تا رطوبتش رو بدس بیاره

  4. سلام،دوتاگلدون جدیدا خریدم ،اونیکه برگش صورتیه برگاش نسبت به اونی که قرمزه کوچک وباریکن چه کار کنم

    1. سلام
      دلیلش نور نامناسبی بوده که بهش رسیده
      در جای تاریک قرارشون ندید برگ های جدید درشت تر میشن

    1. سلام مهران عزیز
      قلمه رو به صورت 15 تا 20 سانتی بکن ، برگاشو همه رو بزن مخصوصا برگ های قرمز رو
      یه ساعت بزار بمونه کنار تا اون شیره ی سفیدی که ازش میاد بیرون خشک بشه
      تهش رو بزن به پودر محرک ریشه (این مرحله رو نکنی امکان گرفتن قلمه 10 درصد میشه)
      بزارش تو مخلوط پیتماس ، پرلیت و کوکوپیت که کمی خیس هست ، روش رو با یه نایلن فریزر پلاستیکی بگیر و بالاش چند تا سوراخ ریز ایجاد کن ، منتظر بمون تا قلمه بزنه
      شهرهای شمالی بهتر و سریعتر ریشه میده چون رطوبت بالاس
      شاد وسلامت باشی

    1. سلام راضیه جان
      2 حالت داره ، اگه اون سفید ها پرواز میکنن ، مگس سفید هست
      اگه نه پرواز نمیکنن و حالت پنبه ای دارن ، متاسفانه شپشک آرد آلوده که از بدترین انواع آفات برای گیاهان اپارتمانی هست
      برای رفع اون ، اول با یه پنبه ی آغشته به الکل ، پشت روی برگ ها رو و جاهایی که آفت هست پاک کن و آفت ها رو بردار ، بعد با یه سم کونوفیدور ، به میزان نیم میلی لیتر در یک لیتر آب ، سمپاشی کن ، سمپاشی حتما حتما در فضای باز باشه و گل 2 ساعت کم کم در فضای باز بمونه ، اگه تو خونه حیوان خانگی دارید بهتره گیاه جایی قرار داده بشه که حیوان به اون دسترسی نداشته باشه

  5. سلام ببخشید من چند روز است این گیاه رو خریداری کردم ولی دار برگهاش میریزه وپژمرده شد نمیدونم چکار کنم

    1. سلام مرضیه عزیز
      دمای محیطش رو در نظر بگیر ، متعادل باشه و اصلا سرد یا خیلی گرم نباشه (کنار بخاری نباشه)
      به هیچ وجهم گلدونشو عوض نکن که همانا از بین رفتن گیاهت همانا
      شاد و سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا