خواص گیاهان داروییسلامت

خواص گل گاوزبان | مضرات مصرف گل گاو زبان

سلاممم خدمت تمامی همراهان عزیز سایت زرین بانو ، امروز و در بخش خواص گیاهان دارویی میخوام در مورد گیاه بسیار محبوب گل گاوزبان بنویسم و خواص و فواید این گیاه رو به صورت کامل تشریح کنم. با زرین بانو همراه باشید …

خواص گل گاوزبان

امروزه نقش داروهای گیاهی در طب سنتی برای حفظ سلامت و تندرستی جسم و روح بر هیچ کس پوشیده نیست، از این رو بهتر است به جای استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان از داروهای گیاهی استفاده شود که هم می توانند اثرات چشمگیری در روند بهبود سلامتی داشته باشند و هم نسبت به دارو های شیمیایی عوارض کمتری دارند.یکی از این دارو های گیاهی فوق العاده گل گاو زبان می باشد.

گل گاو زبان چیست ؟ 

گل گاو زبان گباهی است نام آشنا که از قدیم الایام مورد توجه و اقبال مردم بوده است.

این گیاه دارویی ، در دسته ی گیاهان علفی و یک ساله قرار دارد که ارتفاع ساقه ی آن تا 60 سانتی متر می رسد، ساقه آن شیار دار و خاردار است و دارای برگ های ساده و مخملی پوشیده از تارهای خشن است که هنگام چیدن گیاه ،گزیدگی ملایمی را در دست ها ایجاد می کند. این گیاه به صورت خود رو در دامنه ی کوه ها ی البرز رشد می کند و از اردیبهشت تا شهریور گل می دهد.

از برگ ها و گل های گل گاو زبان برای تولید عرق و دمنوش و از دانه های آن برای تولید روغن گل گاو زبان استفاده می شود.البته جدیدااهلی شده و توسط کارشناسان گیاهان دارویی در محیط گلخانه و مزرعه هم کشت می شود گل گاو زبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره ای شکل و لعابی است و در کوه های البرز به وفور یافت می شود.

خواص گل گاوزبان

گیاه گل گاو زبان ایرانی را نباید با گیاه گاو زبان اروپایی اشتباه گرفت گلهای گل گاو زبانی ایرانی درشت تر از گاو زبان اروپایی است.گیاه گلگاو زبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و وارد طب سنتی اروپا شده است. از خواص گیاه گاو زبان اروپایی می توان بالا بردن سطح عرق و ادرار را نام برد.این گیاه در ایران نیز به ویژه در اصفهان و آدربایجان یافت می شود.

گل گاو زبان طبیعتی گرم دارد و سرشار از آتنی اکسیدان، ویتامین های B ,ویتامین C ,منیزیم، آهن ، پتاسیم ،اسید گاما، آنتو سبانین، و فلاونوئید می باشد نشاط آور و آرام بخش است.

مهم ترین خواص گل گاو زبان

1- گل گاو زبان تقویت کننده ی اعصاب و روان

دمنوش گل گاو زبان تقویت کننده ی اعصاب و روان و اختلال هواس می باشد و نشاط آور و خواب آور است.

2- گل گاو زبان بهبود دهنده اختلالات خلقی ناشی از یائسگی بانوان

بانوان می توانند برای درمان اختلالات خلقی در دوران یاءسگی از گل گاو زبان استفاده کنند.

3 تسکین کمر درد و دل درد بانوان در زمان قاعدگی

خانم ها می توانند در چند روز قاعده گی به ویژه در روزهای اول دم کرده ی گل گاو زبان را برا ی تسکین درد و آرام شدن خلق و خلو استفاده کنند.

خواص گل گاوزبان

4-گل گاو زبان پیشگیری کننده از سرطان

این گیاه به دلبل خواص زد سرطانی که دارد.و بالا بودن میزان منیزیم آن ،در پیشگیری از سرطان ها می توانند موثر باشد و سرطان های مثل پروستات و پستان و کبد را درمان کند.

5-کاهش ولع استفاده از الکل:

گل گاو زبان برای ترک مصرف الکل بسیار مفید است و باسرکوب برخی از پیام رسان های عصبی باعث کاهش ولع و تمایل به مصرف الکل می شود و در بهبود وضعیت خواب افراد الکلی بسیار موثر است.

خواص گل گاو زبان برای پوست :

گل گاو زبان برای درمان خشکی پوست و خارش های پوستی بسیار موثر است.می توانید عصاره ی برگ گل گاو زبان را روی پوست بمالید و اثرات فوق العاده آن شگفت زده شوید.

خواص گل گاوزبان

خواص گل گاو زبان برای مو :

روغن گل گاو زبان برای درمان خارش موی سر و ریزش مو و همچنین شوره ی سر بسیار موثر است.

از دیگر خواص گل گاو زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • برطرف کردن سرما خوردگی
  • جلوگیری از بروز آلزایمر
  • درمان عفونت های روده ،کلیه و مجاری اداری
  • پیشگیری از سکته های قلبی و عروقی
  • تسویه ی کننده ی خون

خواص عرق گل گاوزبان

از عرق گل گاو زبان بیشتر به عنوان آرامش طبیعی و همچنین درمان استرس و افسردگی، درمان تورم بدن، درمان سرما خوردگی، درمان کم خونی و درمان آرتریت روماتوءید استفاده می شود.

خواص گل گاوزبان

خواص روغن دانه ی گل گاو زبان

روغن دانه های گل گاو زبان به دلیل داشتن مقادیر زیادی گاما لینولنیک اسید ، دارای خواص زد التهابی و ضد درد می باشد. به همین دلیل برای کاهش تورم و درد مفصلی در بیماران مبتلابه آرتریک روماتوئید بسیار مفید است.

بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید روزانه مقداری از این روغن را برای کاهش درد می توانند مصرف کنند. همچینین در درمان بیماری اگزما بسیار اثر گذار است و باعث کاهش قرمزی پوست و خارش ناشی از اگرما می شود. گفتنی است روغن دانه های گل گاو زبان به دلیل داشتن خواص ضد التهابی در کاهش آکنه و جوش صورت نیز مفید است.

خواص گل گاوزبان

طریقه ی مصرف :

برای هر لیوان آب یک قاشق چای خوری گل گاو زبان بریزد و روی حرارت غیر مستقیم کتری یا سماور قرار دهید تا دم بکشد بعد از 10 دقیقه میل نمایید.بهتر است گل گاو زبان را همراه مقداری نبات و یا یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری آبیلموی تازه مصرف کنید. آبلیموی تازه باعث میشود دمنوش طعم مطبوعی بگیرد.

همچنین به دلیل اینکه گل گاو زبان فشار خون را بالا می برد، آبلیمو در تنظیم و متعادل کردن فشار موثر است. از این دمنوش 3 لیوان در طول روز می توانید استفاده کنید. بهترین زمان شب ها بعد از شام و قبل از خواب می باشد.

خواص گل گاوزبان

احتیاط های لازم در مصرف گل گاوزبان :

1 -مصرف گل گاو زبان به دلیل داشتن آلکالوءید ها در دوران بارداری بسیار خطرناک است. وباعث آسیب به جنین می شود. لذا در این دوران از مصرف خودداری نمایید. همچنین به دلیل داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر می باشد.

2-مصرف بیش از اندازه از گل گاو زبان برای سلامتی مضرر است .و می تواند باعث ایجاد خستگی،گشاد شدن مردمک چشم ها ومسمومیت کبدی شود.برای کاهش اثرات مضر آن بعد از 5روز مصرف روزانه و مداوم ،مصرف را 3روز قطع کنید و بعد 3روز دوباره شروع کنید.

مضرات مصرف گل گاوزبان : 

  • گل گاو زبان فشار خون را بالا می برد.لذا مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه نمیشود.در صورت تمایل به استفاده حتما یک عدد لیمو عمانی در داخل دمنوش بندازید . یا یک لیمو ترش تاره داخل آن بچکانید، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند.
  • اگر از داروهای ضد افسردگی ،آرام بخش ها و خواب آور ها استفاده می کنید هرگز از گل گاو زبان استفاده نکنید. تداخل اینگونه داروها با گل گاو زبان بسیار خطرناک است.

مطالب ذکر شده برگرفته از مقاله های علمی است و صرفا جهت اطلاع رسانی می باشد لذا توصیه ی پزشکی محسوب نمیشود .

سلامت و تندرست باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش سلامت
#سایتی -برای -خانواده -ایرانی

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

توجه : تمامی مطالب موجود در بخش سلامت و پزشکی زرین بانو ، فقط جنبه ی اطلاع رسانی و آگاهی دارد و نباید جایگزین تجویز پزشک تلقی شود.
امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا