آموزش آشپزیمربا و کمپوت

طرز تهیه ی مربای انجیر

به نام خدا ، دوستان عزیززززم سلااام😍 خوووبید؟ خوش آمدید به مجله ی خانوادگی زرین بانو ، مهربونااا امروز قصد دارم طرز تهیه ی مربای انجیر رو خدمتتون آموزش بدم. ی مربای فوق العاده خوشمزه و پر خاصیت😍😋با من همراه باشید تا این خوشمزه جان رو درست کنیم.

مربای انجیر جزو شیک ترین و خاص ترین و پرخاصیت ترین مرباهاست . اگر دلتون می خواد از مهمونات به زیبا ترین شکل پذیرایی کنید حتما انجیر رو جزو مرباهای میزتون قرار بدید.

طرز تهیه مربای انجیر

✔️مواد لازم برای تهیه مربای انجیر

انجیر 1 کیلو گرم
شکر نیم کیلو
آب لیمو یک قاشق غذاخوری
زعفران آب شده دو قاشق غذاخوری
گلاب یک قاشق غذاخوری (در صورت تمایل)
هل یک دانه یا پودر هل نوک قاشق مربا خوری (در صورت تمایل)
آب دو لیوان

✔️طرز تهیه مربای انجیر :

برای تهیه ی این مربای خوشمزه ابتدا انجیر هایی انتخاب می کنیم که ریز و سبز یا زرد باشند. همچنین انجیر ها باید نه خیلی کال و نه خیلی رسیده باشند. ابتدا دم انجیر ها جدا کرده و می شوییم و آبکش می کنیم و اجازه می دهیم تا خشک شوند.

دم انجیر ها را خیلی جدا نمی کنیم تا به بافت روی انجیر ها صدمه ای وارد نشود. سپس در یک قابلمه لعابدار نیم کیلو شکر را در دو لیوان آب مخلوط می کنیم و روی شعله ی متوسط گاز قرار می دهیم.تا شکر آب شود و شروع به جوشیدن کند.

زمانی که شروع به جوشیدن کرد انجیر ها را اضافه می کنیم. شعله ی گاز راملایم می کنیم تا نیم ساعتی انجیر ها بپزنند. بعد از نیم ساعت پخت دو قاشق زعفران دم کرده را برای خوش رنگی مربا اضافه می کنیم.اگر تمایل داشتید یک قاشق گلاب هم اضافه می کنیم.

اضافه کردن هل هم اختیاریه و بستگی به سلیقه ی خودتان دارد.اگر از پودر هل استفاه می کنید هنگام اضافه کردن زعفران اضافه کنید .ولی اگر از دانه ی هل استفاده می کنید 15دقیقه ی آخر داخل مربا بندازید.چون کمی زمان می برد تا عطر دانه هل وارد مربا شود.

زمانی که حس کردید انجیر ها پختن یک قاشق آب لیمو را اضافه کرده و از روی گاز بر می داریم. در همان قابلمه اجازه می دهید چن ساعتی بماند و کامل خنک شود. و بعد در ظرف درب دار تمیز و خشک می ریزیم.و در یخچال قرار می دهیم.

به همین راحتی مربای خوشمزه ی ما آماده می شود.

نوش جان😊

طرز تهیه مربای انجیر

برای آشنایی با خواص انجیر میتوانید به لینک مقابل مراجعه نمایید : خواص انجیر

◾️چند نکته ی مهم و طلایی در تهیه مربای انجیر خوشمزه

1-در تهیه ی انجیر مناسب برای مربا دقت کنید.

✔️بهتر است از انجیر زرد رنگ یا سبز رنگ استفاده کنید.

✔️مربای انجیر سباه خوش رنگ نمی شود.

✔️حتما از انجیر های کوچک استفاده کنید.

✔️از انجیر های یک دست استفاده شود.انجیر ها نه کال و نارس باشند و نه خیلی رسبده و له شده

2-حتما مربا را در قابلمه ی لعابدار و با درب باز درست کنید.

3- اضافه گلاب ،هل ،دارچین ،وانیل بستگی به ضاعقه و سلیقه ی خودتان دارد.

4- انجیر ها را زیاد نپزید تا شکل ظاهری زیبا تری داشته باشند. و له نشوند.چون در صورت اینکه له شوند دانه های انجیر بیرون می ریزند و شکل ظاهری مربا را خراب می کنند.معمولا نیم ساعت کافی است.

5- مربا را در ظرف درب بسته ی تمیز بریزید.

6- اگر مدت زیادی از مربا استفاده نمی کنید حتما در فریزر قرار دهید. مربا های خانگی به دلیل اینکه مواد نگهدارنده ندارند در یخچال زود خراب می شوند.

طرز تهیه مربای انجیر

🌟زمان آماده سازی مربای انجیر :15 دقیقه

🌟زمان پخت و انتظار:30 -45 دقیقه

✔️مربای انجیر را می توانید در وعده ی صبحانه و عصرانه میل کنید.

◾️علت کپک زدن مربا انجیر چیست ؟

اگر مربای شما به غلظت کافی نرسیده باشد و داخل آن آب باشد.بعد از مدتی در یخچال کپک می زند. یا ممکن است شیشه یا ظرف مربا خیس بوده باشد و یا قاشق مربا تمیز نبوده باشد. حتما در زمان کشیدن مربا از قاشق تمیز استفاده کنید.

✔️اگر دیدید مربایتان کپک زده به آرامی قسمت های کپک زده ر ا جدا کرده و دور بیاندازید .و اگر قسمت های دیگر سالم باشند و طعمشان عوض نشده باشد.در قابلمه ریخته و روی گاز قرار دهید تا کمی بجوشد .کمی غلیظ تر شود. ودر آخر یک قاشق آبیلمو به آن اضافه کنید.

◾️علت شکرک زدن مربای انجیر چیست؟

اگر مربا مدت زمان زیادی بجوشد و زیادی غلیظ شود.و یا شکر آن زیاد باشد.بعد از مدتی شکرک می زند.

✔️در این زمان مربا را در قابلمه ریخته و مقداری به آن آب اضافه کنید.و اجازه دهید یکی دو جوش بزند.سپس یک قاشق آبلیمو به آن اضافه کرده از روی اجاق بردارید.

طرز تهیه مربای انجیر

امیدوارم این مربای خوشمزه رو درست کنید و ی پذیرایی شیک و به یاد ماندنی از مهمونای عزیزتون داشته باشید.

لحظاتتون شیرین
یا حق 🙋

#مجله خانوادگی زرین بانو
#آشپزخانه من
#سایتی برای تمام بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه ی ایرانی

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا