خواص کاسنی | مضرات کاسنی

به نام خدا، دوستان نازنینم سلااام، امیدوارم حال و احوالتون حسابی خوب باشه، خوش آمدید به مجله ی خانوادگی زرین بانو . امروز هم در بخش سلامت زرین بانو در خدمتتون هستیم. چنتا سوال…  آیا علاقه ای به مطالعه ی خواص گیاهان دارویی دارید؟ آیا شما هم ترجیح می دید به جای استفاده از داروهای شیمیایی از طب سنتی و داروهای گیاهی استفاده کنید؟ چقدر در مورد فواید و خواص گیاه کاسنی آشنایید؟

در این مقاله سعی می کنیم اطلاعاتی رو در مورد گیاه کاسنی و فواید عرق کاسنی خدمتتون ارائه دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

خواص کاسنی

کاسنی با نام علمی: ‎Cichorium intybus L  معروف است. در زبان ترکی: به آن چیرتلیق یا چیمن چیدیقه می گویند. گیاهی است از راسته گل مینا تیره گل‌ ستاره‌ای‌ ها از رده کاسنی‌ها ، کاسنی طبیعتی سرد دارد و در چمن زار ها و کنار جویبار ها در منطقه ی آذربایجان و مناطقی از خراسان به صورت خودرو و وحشی می روید.

هم چنین به دلیل خواص دارویی فراوان آن در مزارع نیز کشت می شود. کاسنی بیشتر به صورت عرق کاسنی استفاده میشود.هرچند برگ های خشک و ریشه ی آن نیز خاصیت دارویی دارند.

امام رضا(ع) در مورد خواص درمانی کاسنی می فرماید: سبزی کاسنی بخورید چرا که آن، مال و فرزند را زیاد می کند و بهترین سبزیجات را ایشان کاسنی و کاهو دانسته اند.همچنین فرموده اند شفای هزار درد است، هیچ دردی در شکم نیست مگر اینکه با کاسنی خوب شود.

همچنین پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: برگی از کاسنی نیست مگر قطره ای از بهشت بر آن باشد.

خواص کاسنی

ارزش غذایی کاسنی (در هر 100 گرم)

انرژی ۲۳ کیلوکالری
کربوهیدرات‌ها ۴٫۷ g
قندها ۰٫۷ g
فیبر ۴ g
چربی ۰٫۳ g
پروتئین ۱٫۷ g
ویتامین آی معادل ۳۲٪
بتاکاروتن ۳۲٪
ویتامین ب۱ ۵٪
ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین) ۷٪
ویتامین ب۳ (نیاسین) ۳٪
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۲۳٪
ویتامین ب۶ ۸٪
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۲۸٪
ویتامین c 40 %
ویتامین E ۱۵٪
ویتامین K ۲۸۳٪
کلسیم ۱۰٪
آهن ۷٪
منیزیم ۸٪
منگنز ۲۱٪
فسفر ۷٪
پتاسیم ۹٪
سدیم ۲٪
روی ۴٪

 

عرق کاسنی شستشو دهندهٔ کبد و کلیه، خون ساز، افزایش نیروی جنسی و افزایش حجم اسپرم در مردان در است.همچنین کاسنی کاملاً سرد است، و تقویت‌کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت‌کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک‌کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها است.

آب برگ کاسنی بهترین داروی یرقان و کلیه‌ها و کبد است، و جوشیده و صاف کرده آن برطرف‌کننده تب‌های کهنه و تقویت‌کننده معده همراه با گل قند درمان‌کننده تب‌های جزئی مداوم است.کاسنی برای تنظیم فشار خون نیز بسیار مفید است.

خواص کاسنی

خواص کاسنی : 

تعدادی از هزاران خاصیت کاسنی این گیاه جادویی عبارت است از:

1-پاک سازی کبد

اولین و مهم ترین تاثیر عرق کاسنی بر کبد است. کبد عضو سم‌زدای بدن بوده و بیش از ۵۰۰ کارکرد حیاتی دارد که تفکیک مواد مغذی از مواد زائد، سم‌زدایی، تجزیه مواد شیمیایی، انهدام میکروب‌ها، تنظیم هورمون‌ها، سوخت‌وساز چربی‌ها، پروتئین‌ها و قندها، دفع اوره و … از جمله وظایف کبد است.

هر چیزی که می‌خوریم، می‌آشامیم، تنفس می‌کنیم یا با پوستمان تماس دارد سرانجام به کبدمان می‌رسد، بنابراین اگر این عضو دچار اختلال شود، همه بدن را درگیر کرده و عوارض آن به‌سرعت انتشار پیدا می‌کند و علائمی چون زردی پوست، خستگی مفرط، التهاب بدن، عطش، چربی خون بالا و… از جمله علائم بروز مشکل در کبد محسوب می‌شود.

کاسنی با تأثیراتش روی کبد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تأثیرگذار برای تب محسوب می‌شود

2-کاهش کلسترول

دومین فایده ی مهم کاسنی کاهش کلسترول خون می باشد.

اینولین موجود در کاسنی باعث کاهش میزان کلسترول مضر(LDL) بدن می شود. این ماده شیمیایی مضر در خون که به LDL معروف است یکی از دلایل عمده تصلب شریان و فشار خون بالاست زیرا هنگامی که به سرخرگ ها و سیاهرگ ها می رسد به نوعی مانع از گردش خون می گردد، همچنین می تواند زمینه سازِ حمله های قلبی و مغزی نیز شود.

خواص کاسنی

3-مفید برای اعصاب

عصاره ریشه کاسنی با خاصیت مسکن قوی و آرامش بخشی بالا، برعملکرد سیستم عصبی اثر مثبت داشته و خواب را بهبود و مانع از استرس و اضطراب می شود.

4-افزایش باروری مردان

از آن جایی که کبد می تواند هورمون ها را بررسی و متعادل کند, در تنظیم قدرت باروری نطفه و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده بسیار موثر است. از این رو مصرف عرق کاسنی در مردان, موجب افزایش حجم اسپرم امی شود و این مسئله تاثیر به سزایی در باروری دارد.

همچنین گفته شده امکان پسرزایی را افزایش می دهد.

5-کاهش وزن

مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن میباشد و برای حفظ تناسب اندام مناسب است.
همچنین عرق کاسنی در رفع چربی های دور شکم بسیار تاثیر گذار است. بنابراین توصیه می شود در صورت تمایل به لاغری حتما عرق کاسنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

6-بهبود دستگاه گوارش

عرق کاسنی سرشار از اینولین است.

اینولین به مقابله با برخی باکتری های مربوط به روده و گوارش می پردازد .و با کاهش میزان اسید معده بیماری هایی مثل رفلاکس اسیدی، سوء هاضمه و سوزش معده را درمان می کند.

7-درمان بیماری های قلبی و عروقی

عرق کاسنی با کاهش میزان کلسترول بد بدن می تواند از بیماری های قلبی و عروقی و گرفتگی رگ های خونی جلوگیری کند.

خواص کاسنی

8-رفع جوش های صورت

بسیاری از جوش‌ها به دلیل گرمی مزاج و مصرف گرمی‌جات است. عرق کاسنی طبع سردی دارد که با مصرف آن طبع فرد معتدل شده و جوش‌های ناشی از گرمی درمان می‌شوند.

9-کاهش درد مفاصل و آرتروز

از آنجایی که کاسنی، خاصیت ضد التهابی دارد برای کاهش دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل بسیار موثر است. گفته شده حدود 70 % از بیمارانی که از ورم و دردهای مفاصلی رنج می بردند، با مصرف کاسنی (عرق، عصاره و گیاه) بطور چشمگیری از دردهایشان کاسته شده است.

10-مفید برای کلیه و مثانه

کاسنی خاصیت ادرار آوری داشته و با افزایش میزان ادرار کلیه و مجاری اداری را از سموم پاک سازی کرده و سنگ کلیه و مثانه را رفع می کند.

هر چقدر عرق کاسنی خالص تر باشد اثر درمانی آن بیشتر است.

کاسنی و سلامت پوست

عرق کاسنی سرشار از ویتامین C ،فسفر و آهن گیاهی است که با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن و بیماری‌ های پوستی مانند: اگزما، جوش‌ ها و التهابات پوستی را بهبود می بخشد.همچنین عرق کاسنی برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است.

خواص کاسنی

ماسک کاسنی

برای تهیه ماسک زیبائی از این گیاه، ابتدا این گیاه را بکوبید و آب آن را بگیرید و با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به صورت بمالید. پس از 15-20 دقیقه آن را بشوئید. این ماسک غدد را تحریک می‌کند و عرقپوست را زیاد می‌کند و برای بیماری های پوستی و اگزما مفید است.

برای آشنایی با ماسک های صورت طبیعی به لینک مقابل مراجعه کنید : ماسک طبیعی صورت

خواص کاسنی

مقدار و نحوه ی مصرف عرق کاسنی

🌟مناسب ترین اندازه ی مصرف عرق کاسنی یک لیوان در روز است.

🌟حتما عرق کاسنی را همراه با آب میل کنید.

🌟بهترین زمان برای مصرف عرق کاسنی صبح ها و به صورت ناشتا می باشد.

مضررات عرق کاسنی

  • عرق کاسنی مثل همه ی داروهای گیاهی دیگر اگر به اندازه مصرف نشود. سلامتی را به خطر می اندازد.لذا در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.
  • مصرف عرق کاسنی در اوایل بارداری خطرناک است.ممکن است باعث خون ریزی و سقط جنین شود.
  • از آنجایی که عرق کاسنی طبیعتی سرد دارد ،افراد سرد مزاج باید در مصرف آن احتیاط کنند.
  • مصرف مداوم عرق کاسنی در دراز مدت باعث تخریب شبکیه چشم می شود.
  • مصرف بیش از اندازه ی عرق کاسنی موجب سوزش و درد معده می شود.

تذکر : مطالب ذکر شده برگرفته از مقاله های علمی است .لذا توصیه پزشکی محسوب نمیشود.

امیدوارم مطالب عنوان شده شما عزیزان را در شناخت هر چه بیشتر این گیاه جادویی کمک کرده باشد.

سلامت و تندرست باشید.

#سایت زرین بانو
#سایتی برای تمام بانوان ایران زمین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.