آموزش آشپزیغذای ایرانی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

به نام خدا، دوستان و همراهان همیشگی مجله خانوادگی زرین بانو سلام ، امیدوارم حالتون عالی باشه .در بخش غذاهای ایرانی زرین بانو با آموزش زرشک پلو با مرغ مجلسی در خدمتتونم. اگر شما هم علاقمندید این غذای خوشمزه رو درست کنید؛ دعوت می کنم در ادامه با من همراه باشید.

رسپی زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو جزو پلو های ایرانی بسیار خوشمزه و پر طرفدار ما ایرانی هاست که بسیار رواج داره و در مراسمات مختلف طبخ میشه و جزو غذاهای ثابت و مجلسی محسوب میشه

طرز تهیه زرشک پلو

مواد لازم زرشک پلو با مرغ (4 نفره)

برنج 4 پیمانه
پیاز 2 عدد
ران مرغ 4 عدد
نمک ،فلفل سیاه ،زردچوبه مقداری
روغن مایع مقداری
کره مقداری
زرشک 1 پیاله
شکر 1 قاشق
خلال پسته و بادام مقداری در صورت تمایل (برای تزیین)
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری

پخت مرغ

برای تهیه ی این غذای خوشمزه ابتدا مرغ ها رو آماده می کنیم.4عدد ران مرغ را می شوییم و داخل تابه می ریزیم و روی شعله ی متوسط گاز قرار می دهیم.حدود 5 دقیقه روی گاز می گذاریم تا آب مرغ ها کشیده شود.چند باری جابه جا می کنیم.سپس مقداری روغن مایع می ریزیم.و مرغ ها را سرخ می کنیم.

سپس یک عدد پیاز را نگینی خرد می کنیم و به مرغ ها اضافه می کنیم که با هم سرخ شوند.مقداری نمک ،فلفل سیاه و زردچوبه نیز اضافه می کنیم.سپس به اندازه 2تا 3 لیوان آب جوش اضافه می کنیم.و در تابه را می گذاریم.و شعله را ملایم می کنیم، تا خوب بپزند.

30 تا 45 دقیقه زمان می برد تا مرغ ها پخته شود.ران مرغ هم که بافت نرم تری دارد خیلی زود می پزد. در آخر پخت یک قاشق آبلیمو را با یک قاشق رب گوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی و مقداری آب مخلوط می کنیم و روی مرغ ها می ریزیم.چند جوش که خورد چند قاشق زعفران نیز اضافه می کنیم.تا مرغ ها خوش عطر و خوش طعم شوند.

پخت برنج

برنج را از حداقل از دو ساعت قبل در آب و نمک خیسانده ایم. شسته و آبکش می کنیم و در نصف قابلمه آب جوش می ریزیم. 8-10 دقیقه زمان نیاز است که برنج ها نیم پز شوند. هر از گاهی برنجمان را هم می زنیم و کف روی آن را می گیریم. برای اطمینان از نیم پز شدن برنج چند عدد برنج را بین دو انگشت فشار می دهیم .

اگر اطراف برنج نرم شده بود و مغز برنج خام بود.یعنی نیم پز شده است. از روی شعله برمی داریم وآبکش می کنیم.

کف قابلمه ی مورد نظر را مقداری روغن مایع می ریزیم و ته دیگ مورد علاقیمان را (نان یا سیب زمینی ورقه شده )می گذاریم و برنج را می ریزیم. روی برنج چند قاشق روغن مایع یا کره می ریزیم و چند قاشقی هم آب می ریزیم.

در ایتدا شعله را متوسط می کنیم تا برنج بخار کند.سپس شعله را ملایم می کنیم.و اجازه می دهیم دم بکشد. مقداری زعفران سابیده شده هم با مقدار یک چهارم فنجان آب مخلوط می کنیم و داخل قابلمه کنار برنج می گذاریم تا دم بکشد.

تفت دادن زرشک

یک پیاله زرشک را از نیم ساعت قبل در آب ولرم خیس می کنیم. اگر از خلال بادام و پسته هم استفاده می کنیم.از نیم ساعت قبل در آب گرم و مقداری گلاب خیس می کنیم.چون بافت سختی دارد. در تابه ای مقداری روغن مایع می ریزیم و زرشک های آبکش شده و آب گرفته شده را اضافه می کنیم.و چند دقیقه ای تفت می دهیم.

مراقب باشید زرشک ها نسوزند.اگر تمایل داشتید می توانید یک عدد پیاز هم خلالی خرد کرده و سرخ کنید .تا در کنار زرشک برای تزیین روی برنج استفاده کنید. می توانید یک قاشق شکر هم به زرشک ها اضافه کنید تا طعم ملسی داشته باشد.

خلال پسته و بادام نرم شده را هم جداگانه در مقداری روغن در حد 1 دقیقه تفت می دهیم. هرگز بیشتر از زمان گفته شده روی حرارت نباشد چون رنگ پسته و بادام تغییر می کند.

تزیین زرشک پلو

زمانی که برنجمان دم کشید و مرغ ها پختند. برنج را در ظرف مناسب می کشیم و با برنج زعفرانی شده ، زرشک،پیاز داغ ،خلال پسته ،خلال بادام و مرغ تزیین می کنیم.

بفرمایید زرشک پلوی خوشمزه ی ما آمادس

نوش جان

زمان آماده سازی مواد اولیه :30 دقیقه

زمان پخت و انتظار :1 ساعت

نکات کلیدی و مهم در تهیه زرشک پلو :

1-در هنگام جوشاندن برنج می توانید چند تکه یخ داخل برنج در حال جوش بریزید.این کار باعث میشود به برنج ها شوک وارد شود و به خوبی قد بکشند.

2-هرگز زرشک و خلال پسته و بادام را زیادی تفت ندهید. فوری رنگش تغییر می کند و سیاه میشود. برای نرم شدن زرشک رااز نیم ساعت قبل و خلال پسته و بادام را از یک ساعت قبل در آب گرم خیس کنید.

3-برای خوش طعم شدن مرغ حتما اول مقداری تفت دهید و سرخ کنید و بعد با آب جوش بپذید.

4-زعفران مهم ترین ادویه ی همه ی پلو ها بخصوص زرشک پلو است .عطر و طعم بی نظیر زعفران باعث میشود.پلو ای خوشمزه و مجلسی داشته باشید.

5-خوشمزه شدن یک غذا به کمی صبر و حوصله و چند باری طبخ آن غذا نیاز دارد تا در نهایت غذای خوشمزه و بدون ایراد داشته باشد.

امیدوارم این غذای خوشمزه رو درست کنید و از مهمان های گرامیتون به زیبای یک زرشک پلو با مرغ خوشمزه و خوش عطر پذیرایی کنید.

شما هم اگر دستور پخت دیگه ای بلدید و یا حتی نکته ی ریزی برای خوشمزه شدن زرشک پلو حتما تجربیاتتون رو برامون ارسال کنید.

منتظر کامنت های پر محبتتون هستیم.

لحظاتتون به کام

یا حق

#مجله خانوادگی زرین بانو

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا