آموزش آشپزیمربا و کمپوت

طرز تهیه ی ی مربای گل محمدی

به نام خدا

دوستان عزیزم سلام،  حال و احوالتون چطوره ؟ امروز در آشپزخانه ی زرین بانو و بخش آموزش آشپزی، قصد دارم طرز تهیه ی ی مربای خوشمزه و خوش عطر یعنی مربای گل محمدی رو خدمتتون آموزش بدم.

گل محمدییا گل سرخ نام نوعی گل رز است که از آن گلاب می گیرند. گل محمدی از تیره ی رزاسه و قسمت قابل مصرف آن گل و غنچه ی خشک یا تازه ی آن است. پیشینه ی پرورش گل محمدی مربوط به دوران هخامنشی و در استان فارس بر می گردد، که در دوران صفویه به کوهپایه های کاشان برده شد و در سال های گذشته نیز در منطقه ی لاله زار کرمان در کوه شاه نیز کشت شد و به دلیل شرایط مناسب آن منطقه کشت گل محمدی گسترش یافته است.

آموزش پختن مربای گل محمدی

مزارع گل محمدی به صورت عمده در 14 استان کشور وجود دارد که بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در کشور به ترتیب در استان های فارس ،اصفهان، مرکزی ،سمنان و کرمان و آذربایجان شرقی است.گل محمدی سالی یک بار در اواخر فصل بهار و در خرداد ماه گل می دهید و حدود یک ماه روی گل است.

گل محمدی مناطق گرمسیری بسیار تلخ و مرغوب است و از آن در تهیه ی گلاب ،اسانس و گلبرگ خشک استفاده میشود.

همچنین در صنایع عطر سازی ،صنایع دارویی،صنایع آرایشی و غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما از گل محمدی مربایی تهیه میشود که فوق العاده بی نظیر است. این مربا مخصوص منطقه ی آذربایجان است.

بهترین گل برای تهیه مربا، گل محمدی آذربایجان است و از گل های محمدی مناطق گرمسیری نمیشود مربا درست کرد زیرا تلخ هستند.که البته ابن نشان دهنده ی خالصی و ناب بودن گل محمدی این مناطق است، ولی برای مربا مناسب نیست.

آموزش پختن مربای گل محمدی

این مربا عطر و طعمی فوق العاده دارد که هوش از سر آدم می برد و به همراه کره یا خامه ویا شیر برنج در وعده ی صبحانه میل میشود. و یا به تنهایی تزیین گر سفره های آذربایجان است.

اگر منطقه ی آذربایجان زندگی می کنید حتما یک بار هم شده گل های تازه ی گل محمدی را تهیه کنید و ی مربایی بی نظیر درست کنید مطمنم عاشقش میشید و اگر هم در سایر مناطق زندگی می کنید می توانید گل های خشک گل محمدی که مخصوص مربا هست از عطاری ها تهیه کنید و باهاش مربا درست کنید.

آموزش پختن مربای گل محمدی

در این جا هم دستور تهیه ی مربا ی گل محمدی تازه وهم گل محمدی خشک رو خدمتتون آموزش می دم.

مواد لازم برای تهیه مربای گل محمدی تازه

گل محمدی مخصوص مربا نیم کیلو
شکر یک کیلو
آب لیمو یک قاشق غذاخوری
آب یک لیتر

برای مقادیر زیاد یا کم می توانید پیمانه را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه مربای گل محمدی

گام اول :

در اولین مرحله گل های تهیه شده را به آرامی از گلبرگ ها جدا می کنیم و در یک ظرف پر آب خیس کرده و آبکشی می کنیم.این کار باعث میشود گل ها از گرد و خاک یا آلودگی های احتمالی یا حشرات ریزی که درون آن ها هستند پاک و تمیز شوند.

گام دوم :

بعد گل برگ ها را روی پارچه ی تمیزی پهن می کنیم تا آبشان کشیده شود و کامل خشک شوند.

گام سوم :

سپس گلبرگ های را با قیچی مخصوص آشپزخانه خورد می کنیم تا زیاد بزرگ نباشند.

گام چهارم :

شکر و آب را با هم مخلوط گرده و روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد بعد از به جوش آمدن زیر آن را کم می کنیم تا یواش یواش به غلظت برسد. سپس آبلیمو را به آن اضافه می کنیم.

گام پنجم :

وقتی شهد به غلظت مناسب رسید گل ها را به آن اضافه می کنیم و در آن را می گذاریم و اجازه می دهیم به مدت نیم ساعت با شعله ی ملایم گل ها داخل شهد بپزند. در پایان می توانید چند قطره رنگ خوراکی قرمز به آن اضافه کنید تا خوشرنگ تر شود.

بعد از نیم ساعت مربای ما آمادس زیر گاز را خاموش کنید و یک دم کنی روی آن می گذاریم اجازه دهید مربا درهمان ظرف یک نصف روز بماند.سپس آن را درون ظرف مناسب در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید.

آموزش پختن مربای گل محمدی

چند نکته مهم : 

1- هنگام خریدن گل محمدی دقت کنید که گلی که می خرید مخصوص مربا و طعمش شیرین و رنگش صورتی باشد.

می توانید چن برگ گل را داخل دهانتان بگذارید و بجویید اگر تلخ نبود مخصوص مرباست.

2- حتما دقت کنید که شهد به غلظت مناسب رسیده باشد و آبکی نباشد . سپس گل ها را اضافه کنید.

می توانید چن قطره از شهد را در قاشق توی یخچال بگذارید اگه مثل عسل بود به غلظت مناسب رسیده است.

3- برای خوش رنگ شدن مربا می توانید چند قطره رنگ خوراکی قرمز به آن اضافه کنید.

طرز تهیه مربای گل محمدی خشک

1- برای تهیه مربا با گل خشک ابتدا گل های خشک را درون ظرفی می ریزیم و روی گاز قرار می دهیم و به مدت 5دقیقه گل های خشک را تفت می دهیم.و سپس کنار می گذاریم تا خنک شود.

2- بعد با دست آن ها را خورد می کنیم تا کمی ریز تر شوند. سپس گل هارا درون ظرفی ریخته و بر روی آن ها را آب گرم می ریزیم و اجازه می دهیم 30 دقیقه در آب گرم بمانند و نرم شوند.

3- در این زمان شکر و آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت می گذاریم تا به غلظت برسد.

4- بعد از اینکه شهد به غلظت مناسب رسید ،گل ها را از آب در آورده و آبکشی می کنیم و درون شهد می ریزیم. و آب لیمو را نیز به آن اضافه می کنیم.

5- و اجازه می دهیم گل ها با حرارت ملایم به مدت نیم ساعت درون شهد بپزند.می توانید از گل ها بخورید و از پختن آنها اطمینان حاصل کنید.

6- بعد از اینکه مطمن شدید گل ها خوب پخته اند و شهد به غلظت مناسب رسیده ،چند قطره رنگ خوراکی اضافه کنید و زیر آن را خاموش کنید.و اجازه دهید چند ساعتی با دم کنی بماند و جا بیفتد.

سپس در ظرف مناسب در بسته ریخته و در یخچال قرار دهید.

امید وارم این مربای گل خوشمزه و خوش عطر رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

شاد و پیروز باشید.

#آشپزخانه زرین بانو#

امتیاز شما

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا