طرز تهیه ی کوفته تبریزی

به نام خدا،دوستان و همراهان همیشگیم سلاااام😍 احوال شماااا، خوووبییید؟ خوش آمدید به مجله ی خانوادگی زرین بانو، امروز هم با یک دستور آشپزی دیگه مهمون نگاه مهربونتون هستیم. دوستان امروز قصد دارم طرز تهیه ی کوفته تبریزی رو خدمتتون آموزش بدم. ی غذای بسیاااار خوشمزه و خوش طعم😋😍

طرز تهیه کوفته تبریزی

کوفته تبریزی همان طور که از اسمش پیداست غذای معروف خطه ی آذربایجانه، ولی به دلیل عطر و طعم بی نظیرش در همه جای کشور طبخ میشه. اگه شما هم علاقه مندید این غذای خوشمزه و اصیل آذربایجان رو یاد بگیرید دعوت می کنم در ادامه با زرین بانو همراه باشید.

✔️مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی (4 نفره)

گوشت قرمز گاوی یک بسته
برنج نصف فنجان
لپه یک فنجان
بلغور گندم نصف فنجان
پیاز 2 عدد
تره 4 قاشق غذاخوری خرد شده
مرزه 1 قاشق غذاخوری خرد شده
تخم مرغ 1 عدد
مغز گردو 2 عدد
نمک ،فلفل ، زردچوبه به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری

✔️دستور پخت کوفته تبریزی :

◀️گام اول :

برای تهیه ی کوفته تبریزی ابتدا یک بسته گوشت قرمز گاوی را نیم ساعت قبل از فریزر بیرون می آوریم تا باز شود و به دمای محیط برسد. یک فنجان لپه را شسته و به همراه کمی آب در قابلمه ای کوچک می ریزیم و روی شعله ملایم گاز قرار می دهیم تا نیم پز شود.

برنج و بلغور گندم را نیز شسته و با هم مخلوط می کنیم و با کمی آب در قابلمه ای کوچک ریخته و روی شعله ی ملایم گاز قرار می دهیم تا نیم پز شوند.

◀️گام دوم :

در مرحله ی دوم تکه های گوشت را به همراه یک عدد پیاز و لپه نیم پز شده در دستگاه 123 ریخته وخوب چرخ می کنیم. می تونید یکی دو تکه دنبه هم داخلش چرخ کنید.بی نظیر میشه

◀️گام سوم :

مواد چرخ کرده را در ظرفی می ریزیم .سپس نمک ،فلفل و زردچوبه را اضافه می کنیم.1 قاشق مرزه ،4 قاشق تره را نیز اضافه می کنیم.و بعد نوبت برنج و بلغور نیم پز شده است. همه ی مواد را با دست چنگ می زنیم.و خوب ورز می دهیم. برای اینکه کوفته هایمان سفت شوند و در حین پختن باز نشوند یک عدد تخم مرغ هم اضافه می کنیم و باز خوب ورز می دهیم.

اگر دیدید مواد خیلی شل شده است می توانید یک قاشق آرد نیز اضافه کنبد. البته اضافه کردن تخم مرغ اجباری نیست. مامان منم از اون جایی که خیلی حرفه ایه و کوفته هاش اصلا وا نمی ره از تخم مرغ استفاده نمی کنه☺️😉 اجازه می دهیم چند دقبقه ای مواد استراحت کنند.

◀️مرحله ی چهارم :

در این مرحله سس کوفته را درست می کنیم. یک عدد پیاز را نگینی خرد می کنیم داخل تابه ریخته و به همراه روغن تفت می دهیم .تا طلایی شوند. بعد از طلایی شدن مقداری نمک و زردچوبه اضافه می کنیم و دوباره تفت می دهیم. یک قاشق از پیاز سرخ شده ها برمی داریم و برای داخل کوفته ها کنار می گذاریم.

سپس یک قاشق رب گوجه فرنگی را داخل روغن و پیاز داغ تفت می دهیم تا خامی رب گوجه گرفته شود. سپس دو لیوان آب جوش می ریزیم و صبر می کنیم تا شروع به جوشیدن کند.

◀️مرحله ی پنجم:

در این فاصله از مواد به اندازه ی یک سیب بر می داریم و گلوله می کنیم. 4 عدد کوفته درست می شود. سپس وسط کوفته هارا سوراخ می کنیم و نصف یک عدد مغز گردو و نوک قاشق مربا خوری رب گوجه فرنگی به همراه کمی پیاز سرخ شده که کنار گذاشته بودیم وسطش قرار می دهیم وگرد می کنیم.

زمانی که شروع به جوشیدن کرد آرام داخل سس می گذاریم. و شعله ی گاز را ملایم می کنیم.درب قابلمه را نیز نیم باز قرار می دهیم و اجازه میدهیم کوفته ها به مدت 45 دقیقه بپزند. آذربایجانی ها از آب کوفته هم استفاده می کنن ،به این صورت که قبل از کوفته تلیت کرده و میل می کنند.چون واقعا آب کوفته محشر خوشمزه میشه.

اگر از آب کوفته هم استفاده می کنید چند پر مرزه نوک انگشتتون داخل آب کوفته بریزید که خوش عطر بشه همین طور یک قاشق تره ی خرد شده هم اضافه کنید. ولی اگه از آب کوفته استفاده نمی کنید دیگه نیازی نیست داخل آبش سبزی بریزید.

ولی حتما حتما پیشنهاد می کنم آبشم میل کنید چون واقعا خوشمزه میشه و گوشت همه ی خاصیتشو به آب می ده.

✔️ی پیشنهاد دیگه هم دارم بهتره از روغن حیوانی استفاده کنید فوق العاده خوشمزه و خوش عطر میشه.

✔️برای خوشمزه شدن کوفته بهتره یکی دو تیکه دنبه هم داخل گوشت چرخ کنید. فوق العاده میشه

طرز تهیه کوفته تبریزی

🌟زمان آماده سازی :1 ساعت
🌟زمان پخت کوفته :1 ساعت

✔️کوفته غذایی بسیار خوشمزه و مجلسی برای دوره همی ها و مهمانی های آذربایجانی هاست. مخصوصا برای شب یلدا 😍

✔️کوفته را می توانید در وعده ی نهار و شام میل کنید.

امیدوارم این غذای فوق العاده خوشمزه رو درست کنید و در کنار عزیزانتون از خوردنش لذت ببرید.

لحظاتتون به کام
یا حق🙋

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#آشپزخانه من
#سایتی برای تمام بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه ی ایرانی

‫3.7/5 ‏‫(3 نظر)‬
  • زمان آماده سازی: PT60M
  • زمان پخت: PT60M
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.