خواص گیاهان داروییسلامت

10 خاصیت فوق العاده مریم گلی | مریم گلی چیست ؟

به نام خدا، دوستان و همراهان همیشگی سلام، امروز در بخش سلامت زرین بانو با معرفی یک گیاه دارویی بسیار پر خاصیت در خدمتتونیم. حتما شما هم نام این گیاه رو شنیدید! گیاه دارویی مریم گلی ، با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این گیاه و خواص دارویی اون کسب کنید.

◾️مریم گلی چیست؟

مریم گلی با نام علمی: Salvia officinalis گیاهی است چند ساله و علفی، از تیره ی نعناییان ، ارتفاع ساقه های آن بین ۸۰–۵۰ سانتی‌متر می‌باشد. ساقه‌های جوان به رنگ سبز تیره وکرک دار هستند که با افزایش عمر گیاه، ساقه چوبی و رنگ آن قهوه‌ای می‌شود.گل‌ها آن نیز به رنگ بنفش متمایل به آبی، صورتی یا سفید می باشد.

خواص مریم گلی

◾️ترکیبات شیمیایی مریم گلی

اسانس (توژان حدود ۵۰درصد)، مواد تلخ و دی ترپن، فلاو نوئید، اسیدهای فنو لیک، تانن.

✔️ جدول ارزش غذایی مریم گلی (2 گرم یا 1قاشق غذا خوری )

کالری 6.3
چربی 0.3 گرم
کربوهیدرات 1.2 گرم
پروتئین 0.2 گرم
فیبر 0.8 گرم

مریم گلی طبع گرم دارد  و سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، کلسیم، پتاسیم، آهن، روی، منگنز، منیزیم و مس می باشد.

برای آشنایی با مزاج ها به لینک مقابل مراجعه کنید : مزاج من چیست ؟

از مریم گلی در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش مانند نفخ و اسهال و به صورت غرغره در بهبود التهاب دهان و حلق و خون‌ریزی لثه استفاده می‌شود. امروزه مریم گلی به عنوان آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد تعرق، پایین آورنده فشار خون، ضد التهاب، قابض، افزایش دهنده اشتها و مدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از پیکر رویشی این گیاه در تهیه قطره خوراکی و عصاره‌هایی جهت استفاده موضعی استفاده می‌شود. قطره خوراکی که از این گیاه تهیه می‌شود، در کاهش تعرق و گُرگرفتگی در دوران یائسگی مؤثر است. همچنین عصاره‌های موضعی به دست آمده، کمک به بهبود آکنه و تبخال می‌کنند

خواص مریم گلی

خواص مریم گلی :

در اینجا تعدادی مهم ترین خواص گیاه مریم گلی شرح داده می شود.

1-مریم گلی و سلامت مغز

یکی از مهم ترین فواید مریم گلی تامین سلامت مغز است.

مریم گلی باعث تقویت حافظه ،افزایش توانایی یادگیری و افزایش تمرکز در افراد می شود. به همین دلیل است که استفاده از آن برای دانش آموزان ،دانشجویان و افرادی که فعالیت های مغزی زیادی دارند توصیه می شود.

همچنین مریم گلی می تواند با تحریک عملکرد های مغزی و تقویت حافظه از آلزایمر و زوال عقل در دوران کهنسالی جلوگیری کند. بنابراین از قرار دادن این گیاه در رژیم غذایی خود غافل نشوید.

مریم گلی آرام بخش و مقوی اعصاب است و اپیژنین ، دیوزمتین و لوتئولین موجود در آن با افسردگی مبارزه کرده و باعث پیشگیری از بیماری افسردگی شود. درمان استرس و اضطراب نیز از دیگر فواید مریم گلی است.

2-مریم گلی و افزایش سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان ها ،ویتامین C موجود در مریم گلی باعث افزایش سیستم دفاعی بدن می شوند. همچنین خاصیت ضد باکترایی مریم گلی می تواند با از ببن بردن قارچ ها و باکتری های پوست سلامت کلی بدن را تضمین کند.

به همین دلیل است که از مریم گلی در تهیه ی کرم‌های موضعی یا شوینده‌های ضدباکتری استفاده می شود.

همچنین غرغره کردن چای مریم گلی برای درمان گلودرد و سرفه مفید است.

خواص مریم گلی

3-مریم گلی ضد التهاب است.

فلاونوئیدها و ترکیبات فِنُلی موجود در مریم گلی خاصیت ضد التهاب دارند. بنابراین برای درمان التهاب هایی مثل آرترز ،نقرس ،التهاب دستگاه قلبی و عروقی و التهابات کلی بدن می توانید از چای یا دمنوش مریم گلی استفاده کنید.

همچنین مریم گلی به دلیل همین خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند زخم های دهانی ناشی از پرتو درمانی و دیگر زخم های دهانی و التهابات لثه را درمان کند.برای این منظور دهان را با چای مریم گلی ،آویشن و نعناع بشویید. که یک دهان شویه ی قوی است.

گفتنی است جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مۆثر است.

4-مریم گلی و سلامت استخوان ها

گیاه مریم گلی سرشار از ویتامینK است. ویتامین K نقش مهمی در سلامت استخونها و استحکام آن ها ایفا می کند.

بنابراین اگر دچار پوکی استخوان هستید یا از مواد غذایی با ویتامین K استفاده نمی کنید.می توانید روی مریم گلی حساب باز کنید.

5-مریم گلی و کاهش کلسترول

مصرف مریم گلی باعث کاهش کلسترول بد LDL شده و از تجمع چربی در رگ های خونی جلوگیری می کند. بنابراین اگر کلسترول بالایی دارید از چای و دمنوش مریم گلی غافل نشوید.

برای کاهش کلسترول باید روزانه 2-3فنجان چای یا دمنوش مریم گلی به مدت 1 ماه مصرف شود.

خواص مریم گلی

6-مریم گلی و سلامت دستگاه گوارش

گیاه مریم گلی برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و به دلیل خاصیت ضد التهابی و اسید رزمارینیک موجود در آن ، التهابات معده و روده را درمان می کند. همچنین برای درمان اسهال مفید است.

سوء هاضمه و نفخ را نیز بر طرف می کند.

7-مریم گلی دیابت را کنترل می کند.

مریم گلی آزادسازی گلوکز ذخیره‌شده در کبد را منظم و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می‌کند. به‌ همین‌ دلیل به جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

8-مریم گلی و زنان

مصرف چای و دمنوش مریم گلی برای زنان بسیار مفید است و باعث کاهش علائم یائسگی از قبیل گر گرفتگی ، تعریق شبانه،تپش قلب و.. می شود.

برای اثر بخشی بهتر مریم گلی باید به مدت 2 ماه مصرف شود. مریم گلی می تواند التهابات دوران قاعدگی را نیز کاهش دهد.

همچنین مریم گلی با تصفیه خون از بروز کم خونی‌‌های شایع در زنان پیشگیری می‌کند.

9-مریم گلی و سلامت پوست

مصرف مریم گلی به شکل ماسک برای درمان مشکلات پوستی از قبیل اگزما، پسوریازیس و آکنه، آفتاب سوختگی بسیار مفید است.و اگر به صورت منظم استفاده شود به سرعت مشکلات پوستی را درمان می کند.

همچنین مریم گلی برای بهبود جای نیش حشرات بسیار مفید است .و التهاب و خارش و سوزش پوست را درمان می کند.

خواص مریم گلی

10-مریم گلی و سلامت مو

مریم گلی برای سلامت مو ها بسیار مفید است. استفاده از چای مریم گلی و چای سیاه به صورت ماسک باعث افزایش رشد مو ها و سیاه کردن موهای خاکستری می شود.و این به دلیل تانن موجود در آن است.

برای اینکار چای مریم گلی و چای سیاه را دم کنید و بعد از سرد شدن در آبپاش ریخته و نیم ساعت قبل از حمام روی موهایتان اسپری کنید. و بعد نیم ساعت به حمام بروید.

مریم گلی و آشپزخانه :

✔️از گیاه مریم گلی می توان هم در آشپزی به عنوان چاشنی همانند آویشن

◀️به صورت پودر خشک شده در غذا ها(طعم دار کردن گوشت و مرغ ،تزیین سالاد ،سوپ ) استفاده کرد.

◀️هم به صورت چای و دمنوش میل کرد.

◀️و هم از روغن مریم گلی به صورت موضعی استفاده کرد.

✔️ کاشت گیاه مریم گلی در باغ خانه به دفع آفات گیاهی و حشرات مزاحم از جمله مگس ها کمک می کند

◾️طرز تهیه دمنوش مریم گلی

برای تهیه دمنوش مریم گلی یک قاشق غذا خوری برگ خشک مریم گلی را در یک لیوان بریزید و آن را با آب گرم پر کنید.و درب لیوان را بگذارید و بعد از10- 15 دقیقه میل کنید.

برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید.

مقداری آبلیموی تازه نیز به خوش طعم شدن دمنوش کمک می کند.

دمنوش مریم گلی

◾️طرز تهیه چای مریم گلی

برای تهیه چای مریم گلی یک قاشق غذاخوری برگ خشک مریم گلی را در قوری ریخته و به اندازه ی یک لیوان آب جوش بریزید و بعد به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

✔️فرق بین چای و دمنوش چیست؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه فرقی بین چای و دمنوش وجود دارد.

در جواب باید گفت در تهیه چای برگ خشک همانند چای معمولی در آب در حال جوش که 100 درجه هست ریخته می شود و بعد روی حرارت ملایم گذاشته می شود تا دم بکشد.و به صورت گرم میل می شود.

ولی در دم نوش گیاه خشک داخل آب گرمی که به درجه ی جوش نرسیده (80 درجه) اضافه می شود.و نیازی به گذاشتن آن روی حرارت نیست.همچنین دمنوش به شکل سرد نیز مصرف می شود.

🚫هشدار هایی در مصرف مریم گلی

1-مصرف بیش از اندازه ی مریم گلی خطرناک است و باعث مسومیت ، تشنج ، افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشکی دهان و سرگیجه می‌شود. لذا در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.مقدار 1-2 لیوان در روز مشکلی ایجاد نمی کند.

2-مصرف مریم گلی برای زنان باردار ممنوع است.زیرا مقدار بالای توژون موجود در آن باعث انقباضات رحمی و سقط جنین می شود.

3-زنان شیرده از مصرف مریم گلی خودداری کنند.باعث کاهش و قطع شیر مادر می شود.

4- مریم گلی در مقادیر زیاد می‌تواند با داروهایی مثل آرام‌بخش‌ها، داروهای ضدتشنج و داروهای دیابت از قبیل فنوباربیتال، میوزین (پرییدون)، دپاکوت (والپروئیک اسید)، نورونتیین (گاباپنتین)، تگرتول (کاربامازپین) و دیالانتین (فنوتیوین) تداخل دارویی ایجاد کند.

5-بیماران دیابتی و بیماران کلیوی قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

خواص مریم گلی

امیدوارم اطلاعات مفیدی رو درمورد این گیاه دارویی پر خاصیت کسب کرده باشید.و با آگاهی کامل از آن استفاده کنید.

آرزوی قلبی زرین بانو سلامتی و تندرستی شما عزیزان است.

شاد و پیروز باشید.

#مجله ی خانوادگی زرین بانو
#بخش سلامت

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

3/5 - (1 امتیاز)

لیلا اسدی

لیلااسدی هستم. کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خوندم. به دلیل علاقه ای که به آشپزی داشتم در فروردین ۹۸ سایت زرین بانو رو راه اندازی کردم و در این مدت سعی کرده ام با ارائه ی مطالب جذاب و آموزش های تجربی، لحظاتی مفید و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان عزیز زرین بانو رقم بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا